صادرات آب معدنی به آمریکا و انگلیس در کنار واردات از فرانسه/ واردات رسمی یا قاچاق ادامه دارد

8:30 - 13 تير 1396
کد خبر: ۳۲۵۰۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
آمار واردات گمرک در سال گذشته حاکی از آن است که آب معدنی خارجی از مبادی قانونی وارد کشور نشده و دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از دریافت مجوز دو شرکت معروف برای واردات این محصول سخن می‌گوید که در پایان سال گذشته اخذ شده است.
صادرات آب معدنی به آمریکا و انگلیس در کنار واردات از فرانسه/ واردات رسمی یا قاچاق ادامه داردبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با نگاهی به فروشگاه های زنجیره ای و لوکس در بخش های شمالی پایتخت انواع و اقسام آب‌های معدنی با برندهای مطرح و معروف به چشم می‌خورد که بعضا با قیمت‌های گزافی به فروش می‌رسد.

در این میان برخی از قانونی یا قاچاق بودن واردات آب های معدنی با قیمت‌های بالا صحبت می‌کنند و این درحالی است که در آمار واردات گمرک ردیفی مبنی بر وارد شدن آب معدنی دیده نمی‌شود و بحث قاچاق بودن این محصول بیشتر می شود.

در همین راستا پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به این موضوع که در پایان سال گذشته دو شرکت مجوز واردات قانونی آب معدنی را دریافت کرده اند خاطرنشان کرد: چندسالی است که آب معدنی به صورت محموله های قاچاق وارد کشور می‌شود و در دریافت مجوز واردات قانونی آب معدنی در پایان سال گذشته توسط دو ورود این محصول به کشور را تسهیل کرده است.

وی افزود: تنها آب معدنی خارجی در فروشگاه‌های زنجیره ای نیست که در کنار تولید بالای محصول در داخل کشور در کنار قیمت پایین وارد کشور می‌شود و با قیمت گزاف به فروش می‌رسد و این موضوع در بیشتر مواد غذایی به چشم می‌خورد.

فروهر با بیان اینکه آب‌های آشامیدنی وارداتی با تعرفه گمرکی بالا به کشور وارد می‌شوند خاطرنشان کرد: قیمت های گزاف در این محصول دلیلی برکیفیت بالای آنها  نیست و این نکته حائز اهمیت است که نمونه های داخلی این محصول با وزن نیم لیتر و قیمت کمتر از هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: مردم با مقایسه قیمت و کیفیت مطمئنا نمونه داخلی را انتخاب می‌کنند و درصد ناچیزی از افراد یا برخی سفارت خانه ها از برندهای خارجی با قیمت بالا خرید می‌کنند و واضح است که وضعیت رقابتی برای این محصول در داخل کشور ایجاد نمی‌شود که نگران کننده باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه بیشتر آب‌های معدنی خارجی از کشور فرانسه وارد ایران می‌شوند گفت: این محصولات اغلب با برندهای معروف و به همراه برچسب شبنم در فروشگاه ها و رستوران های شمال شهر دیده می‌شوند و توجیهی برای واردات این محصول به کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه تنها 3 درصد از مردم کشور ازآب معدنی استفاده می‌کنند اظهار کرد: در کشور بیش از 95 درصد افراد به آب شرب دسترسی دارند و تنها 3 درصد از آب بسته بندی استفاده می‌کنند که این 3 درصد نیز ترجیحا از نمونه داخلی استفاده می‌کنند.

فروهر در ادامه به روند نزولی صادرات آب معدنی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: چندسالی است که روند صادرات اب معدنی به کشورهای اطراف به دلایل مختلف روند نزولی داشته و مهمترین مساله حجیم بودن بسته هاست که  هزینه حمل و نقل این محصول را چند برابر کرده و قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد.

وی یکی از دلایل اُفت صادرات آب معدنی را بسته بندی این محصول اعلام کرد و گفت: اساسا صنعت بسته بندی آب معدنی در کشور رشد خوبی نداشته است و این امر یکی از دلایل نزولی شدن صادرات این محصول محسوب می‌شود.

فهرست اقلام صادرات غیرنفتی گمرک نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته بیش از 4 هزار و 750 تن آب معدنی و آب گازدار را به 12 کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، عراق و کویت صادر کرده است.

صادرات آب معدنی و آب گازدار درحالی به کشورهای مختلف جهان انجام می‌شود که ورود رسمی یا غیررسمی از کشورهای مختلف جهان آن هم با قیمت‌های بالای 30 هزار تومان اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد و توجیهی برای آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است که واردات این میزان آب معدنی و آب گازدار بالغ بر یک میلیون و 739 هزار و 400 دلار معادل 5 میلیارد و 492 میلیون و 262 هزار و 374 تومان درآمد ارزی برای کشور به همراه داشته است.

صادرات آب معدنی به آمریکا و انگلیس در کنار واردات از فرانسه/ واردات رسمی یا قاچاق ادامه دارد

با این تفاسیر باید دید ورود این محصول به صورت رسمی و غیررسمی به کشور چه سود و زیانی دارد و با وجود استقبال کم از نمونه خارجی چرا هنوز هم در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها از این دست محصولات استفاده می‌شود و در ازای آن هزینه های بالایی از مشتریان دریافت می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *