رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پنج طبقه‌ای برای تاریخ آب!

23:50 - 05 تير 1396
کد خبر: ۳۲۳۰۸۷
موزه آب شهر یزد یکی از خاص‌ترین موزه‌های کشور است. موزه‌ای که تاریخ مایه حیات در سرزمین خشک ایران را روایت می‌کند.
به گزارش گروه جامعه ، آب نقش مهمی در زندگی ساکنان سرزمین ایران داشته است. پایه گذاری شهرها، ابداعات معماری و گاهی تخلیه شهر‌ها در دوره‌های تاریخی ناشی از مسائل آب است. ایرانیان در طول دوره سکونت خود تلاش کرده اند که با مشکل آب در این سرزمین به زندگی ادامه دهند.

قنات ها، آب انبار ها، حوض انبارها، یخچال‌های خانگی، پایاب ها، چرخ چاه‌ها و ده‌ها وسیله و فن دیگر در طول تاریخی سکونت در ایران به کمک مردمان آمده تا آب را به شهر‌ها برسانند و از آن بهره جویند. موزه آب شهر یزد از این حیث مهم است که بخش زیادی از تلاش بقا در فلات ایران و راه کارهای دست یابی به آب را به نمایش گذاشته است. 

پنج طبقه‌ای برای تاریخ آب!

موزه آب یزد در مرکز بافت تاریخی این شهر و در ابتدای خیابان قیام قرار دارد. بنایی قاجاری که از بیرون یک طبقه به نظر می‌رسد، اما داخل این بنا ۵ طبقه است و هر طبقه بخشی از تاریخ آب و نحوه به دست آوردن آن را روایت می‌کند. قنات‌های تاریخی ایران سال پیش در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده و این موزه نیز روی یکی از این قنات‌های ثبت جهانی قرار دارد. اهمیت ثبت جهانی شیوه مبتکرانه ایرانیان برای دستیابی به آب در این دوران نشانی از اهمیت مجدد آب در حیات انسان هاست. توجه مجدد به سختی به دست آوردن آب در روزگار فعلی یکی از پیام‌های ثبت جهانی قنات‌های ایرانی است و بازدید از موزه آب یزد نیز بر این پیام تاکید دارد. 

این ساختمان، در سال ۱۲۶۶ خورشیدی احداث گردیده و هنوز جلوه هایی از هنر قاجار در آن چشم بازدید کنندگان را متوجه خود می‌کند. در پشت با م. این خانه، چاه خانه‎ای قرار دارد که وسیله چرخ‎چاه از آن آب می‎کشیدند و آب انبار خانه را که در طبقه‎ همکف قرار داشت، پر می‎کردند. طبقه‌های زیر هم کف این موزه تا دسترسی به قنات ادامه دارد. شیوه‌های خاص نگه داری خوراک در محل‌های خنک، ابزار و دستگاهای اندازه گیرحجم آب و وسائل حفر قنات در این موزه نگه داری می‌شود.

پنج طبقه‌ای برای تاریخ آب!

در بخش اسناد، اما به سند‌های جالب دیگری برخورد می‌کنیم. سند‌های تاریخی تقسیم آب، اسناد و قرار دادهای حفر قنات‌ها و ده‌ها سند و مدرک تاریخی دیگر از قنات و تقسیم آب در این موزه نگه داری می‌شود که شاید برای برخی بازدید کنندگان مسن‌تر برخی از این آداب و اسناد آشنا باشد و، اما برای بسیاری از بازدیدکنندگان به ویژه ساکنان شهرهای غیر کویری این اسناد جذابیت و روایت خاصی از تقسیم و اهمیت آب دارد.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: تاریخ معاصر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *