بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما! / اظهارات قابل توجه مدیرعامل و روابط عمومی هما درباره قرارداد ATR

16:47 - 04 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۹۶۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
با وجود اینکه ایرباس 330 ایران ایر تنها 4 روز پس از تحویل به پرواز رفت ، هواپیماهای ATR72-600 این شرکت سه هفته پس از تحویل هیچ پروازی نکردند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، پس از درج خبری با عنوان «296,000,000,000 تومان سرمایه در آشیانه!» مرتبط با عدم پرواز هواپیماهای ATR شرکت هواپیمایی جمهوری اسلام ایران "هما" سه هفته پس از تحویل ، هواپیمایی ایران ایر در این خصوص جوابیه ای منتشر کرد که در برگیرنده مطالب قابل توجهی است.

• بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما!

در جوابیه ایران ایر می خوانیم :"تقویم آماده سازی شرایط پرواز یک هواپیما دریک شرکت موسوم به شرکت هواپیمایی برنامه‌ای، لااقل مشتمل بر یک بازه 18 ماهه است."

کمی به عقب باز می گردیم ، خبر تفاهم اولیه میان ایران ایر و ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای ATR72-600 در روز یکم فوریه 2016 (دوازدهم بهمن 1394) در سایت رسمی شرکت ATR درج شد.

بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما! / اظهارات قابل توجه مدیرعامل و روابط عمومی هما درباره یک قرارداد ATR

اولین عکس از هواپیمای ATR72-600 با رنگ آمیزی ایران ایر در دی ماه سال 1395 در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر گردید، اما قرارداد نهایی میان دو شرکت 15 ماه پس از تفاهم اولیه ، یعنی در 24 فروردین 1396 امضا شد.

بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما! / اظهارات قابل توجه مدیرعامل و روابط عمومی هما درباره یک قرارداد ATR

در فاز اول اجرایی شدن این قرارداد، صبح روز 27 اردیبهشت 1396 چهار فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیماسازی اروپایی ATR وارد ایران شدند اما این هواپیماها سه هفته پس از تحویل هیچ پروازی نداشتند تا اینکه در 17 خرداد 1396 نخستین پرواز یک فروند از آن ها انجام شد.

بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما! / اظهارات قابل توجه مدیرعامل و روابط عمومی هما درباره یک قرارداد ATR

حالا یکبار دیگر جمله ایران ایر را مرور می کنیم : "تقویم آماده سازی شرایط پرواز یک هواپیما دریک شرکت موسوم به شرکت هواپیمایی برنامه‌ای، لااقل مشتمل بر یک بازه 18 ماهه است."

سوال اینجاست که این "بازه لااقل 18 ماهه" از چه زمانی محاسبه می شود و بر اساس کدام دستورالعمل در صنعت هوانوردی کشور بیان شده است؟

آنچه که در شرکت های هواپیمایی در دنیا مشاهده می شود ، یک هواپیما چند روز پس از تحویل، پروازهای خود را آغاز می کند.

برای مثال هواپیمایی امارات به طور متوسط هر یک و نیم هفته ، یک هواپیمای جدید تحویل می گیرد و بدون فوت وقت و تنها چند روز پس از تحویل، هواپیما را در مسیر پروازی قرار می دهد و اگر بخواهد بازه 18 ماهه برای آماده سازی شرایط پرواز هر هواپیما در نظر بگیرد ، احتمالا باید شاهد ایجاد مشکلات در بسیاری مسیرهای این شرکت هواپیمایی باشیم.

گذشته از این مورد، بازه 18 ماهه برای "آماده سازی شرایط پرواز یک هواپیما" می تواند موجب وارد آوردن هزینه های سنگین به شرکت مالک آن شود، برای مثال یک شرکت هواپیمایی که به صورت فاینانس هواپیمایی را خریداری کرده و باید از محل درآمد همان هواپیما اقساط آن را پرداخت کند ، چطور در بازه 18 ماهه می خواهد این مبالغ را به فاینانسر بپردازد؟


مطلب دیگر اینکه ، هواپیماهای ATR72 هما پس از تحویل سه هفته پرواز نکردند و حالا گفته می شود : " آماده سازی شرایط پرواز یک هواپیما" لااقل به یک بازه 18 ماهه نیاز دارد، اما ایرباس 321 جدید ایران ایر پس از تحویل در 23 دی ماه 1395 ، اولین پرواز خود را 28 دی ماه 1395 یعنی 5 روز پس از تحویل انجام داد.

اولین ایرباس 330 ایران ایر نیز در روز 21 اسفند 1395 وارد فرودگاه مهرآّباد شد و 4 روز بعد یعنی 25 اسفند 1395 نخستین پرواز خود را انجام داد.

حالا چه اتفاقی رخ داده که هواپیماهای ATR72 ایران ایر سه هفته پس از تحویل هیچ پروازی نکرده اند؟!

• اما و اگرها درباره آموزش پرسنل هما برای کار با هواپیماهای ATR

در بخش دیگری از جوابیه هواپیمایی ایران ایر آمده : 

اینک که به درایت دولتمردان محترم و با بهره جویی حداکثری از فرصت‌های زمانی برجام، تنها چند هفته پس ازعقد نهایی قرارداد، هواپیماهایی وارد کشور می‌گردد تأمل و صبر جهت برخی از آماده سازی‌ها، قطعاً صبر جمیل است. 

شاید نقد شود که چرا این آماده سازی‌ها و آموزش‌ها از دو سال پیش انجام نشد که در جواب باید گفت: بخش بزرگی از آن بر عهده شرکت سازنده هواپیما و موکول به نهایی شدن قرارداد وانتقال پیش پرداخت بود و درصورتی که به هر دلیل تجاری و یا سیاسی، این قرارداد نهایی نمی شد، هر گونه سرمایه گذاری پیشین " هما" در این زمینه، موجب اتلاف کلان منابع مادی و انسانی شرکت می‌گردید.

در روز امضای قراردادنهایی میان ایران ایر و ATR فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی ایران ایر گفته بود : "شرکت ATR موظف است کلیه خدمات پشتیبانی از قبیل همکاری در تولید قطعات در مباحث سخت‌افزاری و نرم افزاری را پشتیبانی کنند. ضمن آنکه این شرکت متعهد است در زمینه آموزش خلبان و تکنسین‌های فنی نیز ما را پشتیبانی کنند."

حالا چطور در شرایطی که ATR متعهد به آموزش خلبانان بوده ، ایران ایر از هزینه در این خصوص صحبت می کند؟ آیا این هزینه ها جزئی از قرارداد نبوده است؟ 

همچنین، این مطلب که گفته شده " درصورتی که به هر دلیل تجاری و یا سیاسی، این قرارداد نهایی نمی شد"  در شرایطی است که از ماه ها قبل وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ایران ایر از نهایی شدن قرارداد خبر داده بودند، و مشخص نیست که این مطلب جدید آیا با اظهارات پیشین وزیر راه و مدیر عامل هما منافاتی ندارد؟

مصاحبه مدیرعامل ایران ایر در 20 بهمن 1394 – 15 ماه قبل از امضا قرارداد نهایی :

بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما! / اظهارات قابل توجه مدیرعامل و روابط عمومی هما درباره یک قرارداد ATR


وزیر راه و شهرسازی : قرارداد ایران با ATR نهایی شد – 27 بهمن 1395 ، نزدیک به دو ماه قبل از امضا قرارداد نهایی

بازه زمانی عجیب برای پرواز یک هواپیما! / اظهارات قابل توجه مدیرعامل و روابط عمومی هما درباره یک قرارداد ATR

آمادگی دارد پاسخ هواپیمایی ایران ایر را در خصوص "سوالات" مطرح شده در این خبر منتشر کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *