استفاده از مدرن ترین تجهیزات دز تشخیص آلودگی مواد غذایی/کمترین آلودگی را تشخیص می دهیم

9:29 - 05 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۹۳۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت شمیرانات گفت: تجهیزات مکانیزه امکان تشخیص فوری و مطمئن سلامت مواد غذایی و بهداشت محیط غذافروشی ها، قنادی‌ها و آبمیوه فروشی را برای بازرسان مراکز بهداشت محیط و کار فراهم کرده است.
استفاده از مدرن ترین تجهیزات دز تشخیص آلودگی مواد غذایی/کمترین آلودگی را تشخیص می دهیمسعید جعفری در گفت و گو با خبرنگار جامعه گفت: نظارت بر کلیه مغازه‌های غذا فروشی، قنادی‌ها و آبمیوه فروشی‌های سطح شهر برخلاف سال‌های گذشته، براساس تجهیزات مکانیزه انجام می‌شود. براین اساس استفاده از این تجهیزات روند تشخیص سلامت مواد غذایی و بهداشت محیط را در کوتاهترین زمان امکان پذیر کرده و قابلیت تشخیص کمترین آلودگی را ایجاد می کند.

وی افزود: تجهیزات مکانیزه شامل دماسنج لیزری، پی اچ، دستگاه تست روغن، دستگاه بار آلودگی سطوح و دستگاه شوری سنج است بنابراین کلیه بازرسان بهداشت و محیط به تجهیزات مکانیزه بازرسی، مجهز شده و در حال حاضر بازرسی‌ها با استفاده از این تجهیزات انجام می‌شود.

مسئول بهداشت و محیط شبکه بهداشت شمیرانات خاطر نشان کرد: دماسنج لیزری برای کنترل و اندازه گیری دمای یخچال‌های نگهداری مواد غذایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. براین اساس دمای مطلوب یخچال‌ها برای نگهداری مواد غذایی ۴ درجه سانتی گراد و برای فریزر و سردخانه ها، منفی ۱۸ درجه سانتی گراد تعیین شده است این در حالی است که با افزایش دمای یخچال، میزان فساد مواد غذایی افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: دستگاه پی اچ متر برای سنجش سلامت و تازگی گوشت و مرغ و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین تشخیص فساد و یا تازگی مواد غذایی در محل نظارت، امکان پذیر شده است در حالیکه در سال‌های گذشته فساد مواد غذایی توسط آزمایشگاه‌های مربوطه مشخص می‌شد. 

 جعفری اذعان داشت: دستگاه تست روغن، جهت اندازه گیری دمای روغن و سطح سلامت آن به کار گرفته می‌شود. همچنین دستگاه بار آلودگی سطوح، برای سنجش میزان آلودگی میز کار، ظروف مصرفی برای سرو غذا و دست پرسنلی که با مواد غذایی کار می‌کنند، استفاده شده و دستگاه شوری سنج نیز میزان نمک مواد غذایی را مشخص می‌کند. 

وی در پایان یادآور شد: با توجه به کارکرد تجهیزات مکانیزه در مرکز بهداشت محیط و کار، امکان تشخیص سطح کیفیت و بهداشت برای ناظران فزاهم شده است و در صورت وجود آلودگی و فساد، مواد غذایی معدوم شده و از عرضه آن به مشتری جلوگیری می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *