بیش از ۴۳ هزار پرونده منتهی به صدور حکم شد/ بیش از ۱۰۰ نفر با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند

10:32 - 04 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۶۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال 95 تعداد پرونده‌های منتهی به حکم را 43هزار و 392 پرونده اعلام کرد و گفت: از این تعداد 38هزار و 582 پرونده حقوقی است و 4هزار و 810 فقره پرونده های کیفری هستند.
به گزارش گروه حقوقی قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مرکزی، حجت الاسلام غلامرضا جلالی معاون قضایی رئیس کل و رئیس  شوراهای حل اختلاف دادگستری استان مرکزی، در نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد گفت: تقویت سیستم ها در شورای حل اختلاف و تبدیل برخی سخت افزارهای موجود از Thin Client به case به منظور افزایش سرعت عمل شبکه ها موجب ارتقا سطح خدمت رسانی کارکنان به مردم شده است.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: سال 95 سایت شورای حل اختلاف استان www.shooramr.ir فعال شده است و تمامی اخبار و فعالیت ها در این سایت انعکاس یافته است و در سال 96 علاوه بر ادامه فعالیت ها باتوجه به راه اندازی پورتال داخلی شورای حل اختلاف اراک طرح استانی این پورتال و تقویت سایت مذکور برنامه های اجرایی است.

وی گفت: در سال 95 عناوین برنامه های فرهنگی انجام شده با محوریت تعمیق فضای مذهبی و اخلاقی در شورا، گسترش فرهنگ صلح و سازش، ایجاد جو همدلی و همکاری، ارتقای روحیات انقلابی است که در قالب مجالس مذهبی محافل انس با قرآن، طرح های مبتکرانه صلح و سازش، برگزاری نمایشگاه ها، مسابقات فرهنگی ورزشی، سفرهای سیاحتی زیارتی، شرکت در گردهمایی و راهپیمایی ها دیده شده است.

وی در تشریح برنامه آموزشی شورای حل اختلاف گفت: تعداد دوره های آموزشی برگزار شده در سال 95 بالغ بر 153 دوره است و تعداد افراد شرکت کننده در این دوره 3 هزار و 463 نفر ساعت که با توجه به ساعات برگزار شده عملکرد آموزش شورا با مقیاس نفر ساعت بالغ بر 23 هزار و 279 نفر ساعت است و نسبت به سال 94 که 19هزار و 76 نفر ساعت اعلام شده است میانگین 69 درصد نفرساعت داشته ایم.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: بازرسی شورای حل اختلاف در سال 95 پایان سال 94 به حوزه های قضایی اعلام شده است تا شورای معاونت شورا با لحاظ قرار دادن ملاحظات شعب نسبت به بررسی وضعیت شعبه‎ها اقدام کنند، بررسی‌ها صرفا محدود به پرونده های شعب نبوده است بلکه عملکرد قضات اجرای احکام وضعیت نیروی انسانی، ساعات کاری، شعب آموزش، تجهیزات، نظافت و بهداشت، مدیریت، ارجاعات، چگونگی اخذ هزینه های دادرسی، رضایت حسن مدیریت نیز بررسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بازرسی از تمام شعب به پایان رسیده است و برنامه اداره بازرسی معاونت شورای حل اختلاف برای سال 96، ایجاد تحول در ترکیب بازرسی و شعب شوراها با هدف ایجاد یک رابطه مبتنی بر آموزش، رفع نقایص و تقویت و توسعه و بسط و گسترش تجربه‌ای موفق و ایجاد ظرفیت‌های جدید در این بخش است.

حجت الاسلام جلالی اظهار کرد: نسبت آراء اعتراض شده به کل پرونده های منجر به رأی نرخ قابل قبول 6درصدی را نشان می دهد از میان نسبت آرا نقض شده به کل اعتراض شده رشد 5درصدی را نشان می دهد و نرخ آرا نقض شده به کل پرونده های منجر به رأی سه دهم درصد است.

وی تعداد پرونده های منتهی به حکم را 43 هزار و 392 پرونده اعلام کرد و گفت: از این تعداد 38هزار و 582 پرونده حقوقی است و 4هزار و 810 فقره پرونده های کیفری هستند. تعداد پرونده های اعتراض شده هم 2هزار و 743 پرونده و کل آراء نقض شده هم 141 پرونده است و یکهزار و 257 پرونده هم تأیید و ابرام شده است. 

حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: 137 شعب در استان فعال هستند که از این تعداد 86 شعبه شهری با تفکیک 60 شعبه حکمی و 26 شعبه صلحی است و 51 شعبه روستایی داریم. نرخ وارده های شوراهای استان سال 95 نسبت به سال 94، 10/6 درصد رشد داشته است یعنی از 57هزار و 260 پرونده به 63هزار و 336 پرونده رسیده است که نرخ مختومه رشد 10/2 درصدی را نشان می دهد یعنی از تعداد 56هزار و 406 پرونده به 62هزار و 183 پرونده رسیده است.

وی از افزایش نرخ مصالحه و صلح و سازش به میزان 26/2 درصدی خبر داد و افزود: از تعداد 10هزار و 787 پرونده سال 94 به 13هزار و 621 پرونده در سال گذشته منجر به مصالحه شده است، به نظر می رسد صرف نظر از تلاش همکاران شورا و مدیریت بهتر اعمال شده نرخ مصالحه متأثر از تعدیل اتخاذ شده در تخصیص شعب ویژه صلحی و تفکیک آن از شعب حکمی می باشد.

حجت الاسلام جلالی اعلام کرد: پرونده وارده در سال 94 رقمی بالغ بر 57هزار و 265 فقره و مختومه ها این سال 56هزار 406 فقره است و در سال گذشته نیز 63هزار و 336 فقره وارده به شورای حل اختلاف و مختمومه ها نیز 62هزار183 می باشد که این امار نشان می دهد 10 /24 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: صلح و سازش در سال 94، 10هزار و 708 فقره است که این رقم در شال گذشته به 13هزار و 621 فقره پرونده رسیده است که رشد 26/27 درصدی را نشان می دهد . مانده پرونده های سال 94، 4هزار و 272 فقره است که مانده پرونده سال 95، 5هزار و 426 پرونده است که 27/01 درصد رشد را نشان می دهد.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: شعبه 19 اراک ویژه قتل است که در سال 94 تعداد 13 فقره قتل منتهی به صلح و سازش شده است و در سال گذشته 12 پرونده ویژه قتل منتهی به سازش شده است. با همکاری ستاد صلح و سارش اراک سال گذشته 634 نفر آزاد شدند و به زندان نرفتند. 

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان مرکزی اعلام کرد: در استان مرکزی از سال 83 تاکنون بیش از 100 نفر با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند. 

وی اضافه کرد: در اواخر سال 95 در جهت اصلاح روند به کارگیری کارکنان کمیته جذب به کارگیری کارکنان شورای حل اختلاف کارکنان پس از تاکیدات رییس کل و در پی صدور ابلاغ انتصاب اعضای ان شروع به کار کرده است و در جلسات تشکیل شده و مبادرت به تنظیم روش ها تبیین عملکردها تعیین وظایف و اختیارات و اصلاح کرده است که در مسیر آتی منتج به دقت بیشتر در به کارگیری کارکنان شورا می شود.

حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: تمامی مجتمع های شوراهای حل اختلاف شهری استان به سیستم مدیریت پرونده (cms) تجهیز شده اند و تا پایان امسال شعب روستایی نیز به این مهم تجهیز می شوند.

 رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی بیان کرد: تمام شعب شورای حل اختلاف استان با تجهیز کامل، به سیستم مدیریت پرونده متصل شده و تمام پرونده‌های وارده به شورا نیز از این پس با ثبت در این سیستم، مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که با راه اندازی سامانه شورا، روند رسیدگی سرعت یافته و امکان گزارش گیری لحظه‌ای در خصوص عملکرد کلیه شعب فراهم می‌شود، عنوان کرد: سیاست قوه قضاییه بر کیفی ‌سازی شوراهاست و با این امکان و استفاده از سیستم مدیریت پرونده ، تحقق این مسئله امکان پذیر خواهد بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *