صفر تا صد سفر به روسیه/ بهترین و ارزانترین زمان سفر به مسکو

19:19 - 03 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۵۴۷
مسکو تاکنون نقش مهمی در توسعه‌ی دولت روسیه و در واقع تمام دنیا بازی کرده است. با وجود اینکه این شهر دارای تاریخی عظیمی است، اما هنوز برای بسیاری از گردشگران ارزش‌های آن پنهان مانده است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، ولی بدون شک زیبایی‌هایی دارد که تنها در همین شهر پیدا می‌شوند. اگر قصد دارید به مسکو سفر کنید یا حتی تنها می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید، در ادامه با کجارو همراه باشید، تا هر آنچه را برای سفر به این شهر نیاز دارید با هم مرور کنیم.

مسکو روی رودخانه‌ای به همین نام واقع شده است. شهری که به خوبی برای معماری‌های زیبا و منحصر به فرد تاریخی‌اش شناخته شده است. به راحتی می‌توان زیباترین کلیساهای جهان را اینجا پیدا کرد، کافی است نیم نگاهی به کلیسای زیبای سنت باسیل واقع در میدان سرخ بیاندازید تا به حقیقت گفته‌های ما پی ببرید. اما متاسفانه با شهری بسیار گران روبرو هستیم که زیر ساخت‌های خیلی خوبی برای گردشگری ندارد، که البته این مورد را می‌توان ضعف دولت این کشور به شمار آورد. با این وجود به قدری زیبایی در آن نهفته است که از مسافرت به این شهر لذت خاصی خواهیم برد.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۰۰:۳۰-

زبان رسمی: روسی

واحد پول رسمی: روبل (RUB)

نرخ تبدیل ارز: ۱۰۰ روبل=۱.۵۲ دلار آمریکا

فرودگاه: فرودگاه بین آلمللی شرمتیوو (SVO)-فرودگاه بین ‌المللی Domodedovo (DME)

وضعیت آب و هوایی

مسکو اغلب اوقات در ماه‌های مه تا سپتامبر آب و هوای خوشایندی دارد. در ماه‌های ژوئن و آگوست هم هوا کمی گرم و مرطوب است. اما بقیه‌ی طول سال، این شهر سرد و یخ زده است. به طوری که معمولا در ماه‌های نوامبر تا مارس زمین پوشیده از برف خواهد شد.

بهترین زمان برای رزرو هتل

با وجود اینکه مسکو شهری بزرگ است، اما هنوز زیرساخت‌های گردشگری در حد و اندازه‌ی این بزرگی را ندارد. بنابراین هتل‌های این شهر اغلب جهت مسائل تجاری رزرو می شوند. از این رو ممکن است در هر زمان از سال هتل‌ها پر باشند. فصل‌های پرگردشگر یا به اصطلاح High-season برای توریست‌ها از ماه مه تا سپتامبر محسوب می‌شود. پس اگر می خواهید با هتل‌های ارزان‌تری روبرو شوید خارج از این مدت به مسکو سفر کنید. گرچه ممکن است سردی هوا لذت سفر را تحت حاشیه قرار بدهد.

هزینه‌ی هاستل

مسکو از نظر هاستل‌ها واقعا در وضعیت خوبی به سر می‌برد و تنوع در آن موج می‌زند که البته به معنای ارزان بودن نیست. به طور میانگین اکثر هاستل‌های این شهر برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی هزینه‌ای بین ۵۰۰ تا ۱,۲۰۰ روبل هزینه در بر دارند. اگر تمایل دارید در اتاق‌های خصوصی (یک تخت خواب، دو تخت خواب، تخت خواب دونفره) اقامت داشته باشید، باید به ازای هر شب اقامت حدود ۱,۰۰۰ تا ۲,۷۰۰ روبل هزینه بپردازید. البته اگر کمی جستجو کنید می توانید اتاق‌های ارزان‌تری هم پیدا کنید.

هزینه‌ی اقامت در هتل

مسکو شهری است که حتی با وجود استانداردهای اروپایی به واقع بسیار گران محسوب می‌شود. هتل‌های سطح پایین‌ می توانند کمی مقرون به صرفه باشند اما به همان اندازه هم سطح کیفیت آن‌ها پایین می‌آید. زمانی هم که بخواهید به هتل‌های تجارتی و سطح بالا بروید احساس می کنید که دارید در گران‌ترین هتل‌های جهان قدم می گذارید که تقریبا همینطور هم است. برای آن دست از کسانی که توانایی اقامت در هتل‌های گران این شهر را ندارند پیشنهاد ما استفاده از هاستل‌ها است که قیمت‌های به مراتب پایین‌تری دارند و در قیاس با هتل‌های سطح پایین هم خیلی کمبودی ندارند. در هر صورت اگر بخواهیم قیمت‌ انواع هتل را در این شهر بر اساس کیفیت و ستاره دسته بندی کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

۱ ستاره ۶۰۰ تا ۲,۴۰۰ روبل

۲ ستاره ۸۴۷ تا ۴,۲۰۰ روبل

۳ ستاره ۱,۳۰۰ تا ۸,۲۷۷ روبل

۴ ستاره ۲,۸۳۲ تا ۱۰,۹۱۵ روبل

۵ ستاره ۴,۵۰۰ تا ۱۵,۹۸۹ روبل

صفر تا صد سفر به روسیه/ بهترین و ارزانترین زمان سفر به مسکو 

متوسط قیمت مواد غذایی

خرید مواد غذایی ممکن است برای آن دست افرادی که محدودیت بودجه‌ای دارند کمی مشکل آفرین باشد، چرا که رستوران‌هایی با منوی غذای انگلیسی قیمت‌های بسیار گرانی دارند. اما اگر در رستوران‌های بومی و نقاطی که خود مردم روسیه اقدام به تهیه غذا می کنند خرید کنید می توانید از این نظر هزینه‌های بسیار کمتری کنید و البته غذاهای خوبی هم میل کنید.

صبحانه: اگر هتل مقصدتان این وعده‌ی غذایی را ارایه نمی کرد می توانید در رستوران‌ها و کافه‌های محلی با هزینه‌ی مناسبی یک وعده صبحانه‌ی سبک را میل کنید. (۲۴۰ تا ۴۰۰ روبل)

ناهار: رستوران‌های محلی ممکن است برای توریست‌ها کمی گیج کننده باشد، اما اگر بتوانید این مشکل را نادیده بگیرید هزینه‌های شما کمتر خواهد شد. (۳۰۰ تا ۶۰۰ روبل)

شام: پیدا کردن رستورانی خوب برای کسانی که مشکل بودجه‌ای دارند می توانند چالش برانگیز باشد، چرا که یا خیلی مجلل هستند یا کیفیت خوبی ندارند. در هر صورت باز هم پیشنهاد می‌کنیم از رستوران‌های محلی غذا تهیه کنید. (۴۰۰ تا ۸۰۰ روبل) اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود۲,۴۷۱ و۱,۸۴۸ روبل تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

هزینه‌ی حمل و نقل

خوشبختانه بر خلاف هزینه‌‌های اقامتی و غذایی، هزینه‌ی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی این شهر بسیار ارزان‌تر است. سیستمی خوب و کارآمد که شامل مترو، اتوبوس و تراموای می‌شود. محبوب‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی در این شهر مترو است که بسیار هم مقرون به صرفه است. بلیط های مترو در ایستگاه‌های آن و درون کیوسک‌هایی با حروف KACCA به فروش می رسند. برای خرید بلیط اتوبوس هم می توانید در بعضی از ایستگاه‌های مترو و نه همه‌ی آن‌ها اقدام کنید. اما پیشنهاد ما این است که در جایگاه‌های مخصوصی که در محل‌های توقف اتوبوس‌ها تعبیه شده است با به زبان آوردن عبارت "avtoboos beelyet" اقدام به تهیه بلیط کنید. البته از راننده‌ها هم می توان بلیط خرید که چند روبل گران‌تر هستند و پیشنهاد نمی‌شود. هزینه‌ی انواع بلیط و جابجایی در مسکو به شرح زیر است:

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر ۲,۴۰۰ تا ۳,۵۰۰ روبل

قطار Aeroexpress از فرودگاه SVO تا مرکز شهر ۳۴۰ روبل

قطار Aeroexpress از فرودگاه DME تا مرکز شهر ۴۰۰ روبل

هر ۳ کیلومتر جابجایی با تاکسی در شهر ۳۰۰ تا ۵۰۰ روبل

بلیط مترو در شهر ۴۰ روبل

اگر می‌دانید تعداد سفرهایتان زیاد است و از ۱ تا ۷ روز در این شهر اقامت دارید، پیشنهاد ما خرید کارت‌های هوشمند زیر، جهت استفاده نامحدود از سیستم حمل و نقل عمومی این شهر است تا در هزینه‌هایتان مقداری صرفه جویی کنید:

کارت هوشمند ۱ روزه-اعتبار تا ۲۴ ساعت پس از فعال سازی-۲۱۰ روبل

کارت هوشمند ۳ روزه- اعتبار تا ۳ روز پس از خرید-۴۰۰ روبل

کارت هوشمند ۷روزه-اعتبار تا ۱ هفته پس از خرید-۸۰۰ روبل

کارت‌های ۳۰، ۹۰ و ۳۶۵ روزه هم وجود دارند، از آنجایی که معمولا مسافرت‌ها بیشتر از ۱ هفته به طول نمی‌انجامد، پس دلیلی برای ذکر آن‌ها وجود ندارد.

از موزه های رایگان بازدید کنید

سومین یکشنبه‌ی هر ماه، بسیاری از موزه‌های مسکو به طور رایگان به روی عموم باز هستند. پس طوری برنامه ‌ریزی کنید که در این روز آنجا حاضر باشید.

ویزا

برای سفر به روسیه نیاز به ویزا دارید. ویزای توریستی یا روادید گردشگری روسیه برای افرادی صادر می‌شود که به منظور گردشگری و بازدید از جاذبه‌های گوناگون، قصد دارند به این کشور سفر کنند. مدت اعتبار ویزای توریستی روسیه بر اساس مدت رزرو هتل و مطابق تاریخ پرواز تعیین می‌شود، بنابراین موقع خرید بلیط و رزرو هتل باید دقت کنید، چون تغییر اعتبار ویزا امکان‌پذیر نیست.

صفر تا صد سفر به روسیه/ بهترین و ارزانترین زمان سفر به مسکو 

هزینه‌های سفر

نام مسکو پایتخت روسیه در فهرست گران‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد. واحد پول این کشور، روبل است. کارت‌های اعتباری همه جا پذیرفته نمی‌شوند و معمولا چک‌های مسافرتی را نمی‌پذیرند. بیشتر جاذبه‌های گردشگری از جمله موزه‌ی ارمیتاژ، فقط پول نقد می‌پذیرند. برای بازدید از کاخ کرملین می‌توانید از کارت اعتباری استفاده کنید. برای پرداخت هزینه‌ی قطار و هواپیما باید پول نقد داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید هزینه‌ها را با کارت اعتباری پرداخت کنید می‌توانید از پرسنل هتل محل اقامت بخواهید که برای شما بلیط تهیه کنند.

در روسیه، هزینه‌ی ورودی برای موزه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی، برای خارجی‌ها دو برابر اهالی روسیه است.

یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های سفر به روسیه به خصوص مسکو، هزینه‌ی اقامت است. البته هتل‌های ارزان هم در روسیه پیدا می‌شوند اما نباید انتظار خدمات و امکانات عالی از آنها داشته باشید. اگر مشکلی با اقامت در هاستل ندارید، می‌توانید یکی از هاستل‌های خوب روسیه را برای اقامت امتحان کنید. البته هاستل‌ها هم رده‌بندی متفاوتی دارند و بهترین هاستل‌ها کمی گران ولی نسبت به هتل ارزان‌تر هستند.

خوشبختانه هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در روسیه زیاد بالا نیست. بازدید از جاذبه‌های گردشگری هم چندان گران تمام نمی‌شود.

یکی دیگر از هزینه‌های سنگین سفر به روسیه به خصوص برای کسانی که تمایل دارند با کمترین هزینه سفر کنند، غذا و نوشیدنی است. رستوران‌هایی که منویی به زبان انگلیسی دارند و توریستی محسوب می‌شوند بسیار گران هستند. اگر از این رستوران‌ها فاصله بگیرید و جاهایی را انتخاب کنید که مشتریان آن را اهالی روسیه تشکیل می‌دهند، می‌توانید با هزینه‌‌ی نسبتا معقولی در رستوران غذا بخورید.

زبان

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سفر به روسیه ممکن است با آن مواجه شوید، زبان و برقراری ارتباط است. در ایستگاه‌های قطار بیشتر علائم با الفبای سیریلیک نوشته می‌شوند. بیشتر فروشندگان بلیط، زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند. بنابراین بد نیست که قبل از سفر این الفبا را یاد بگیرید به خصوص اگر قرار است مستقل سفر کنید. در صورتی که با تور به روسیه سفر کنید از این بابت مشکلی ندارید و راهنمای تور شما را همراهی و راهنمایی می‌کند.

سفر داخل شهری و وسایل حمل و نقل عمومی

یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه، مترو است به خصوص در مسکو. در باجه‌های مخصوص فروش بلیط در ایستگاه‌ها می‌توانید بلیط تهیه کنید. اگر قصد دارید زیاد از مترو استفاده کنید بهتر است بلیط‌های چند سفره تهیه کنید تا هر بار مجبور نباشید برای خرید بلیط در صف بایستید. با این کار هزینه‌های شما هم کاهش پیدا می‌کند.

تاکسی یکی از گران‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در روسیه است. ضمنا در شهرهای شلوغی مثل سن پترزبورگ، تاکسی سوار شدن لزوما به معنای سریع رسیدن به مقصد نیست. در این شهرها مجبورید ساعت‌ها در ترافیک بمانید. از خطوط تاکسی‌رانی معتبر استفاده کنید و تا جایی که ممکن است تاکسی و ماشین شخصی سوار نشوید.

علاوه بر تاکسی و مترو، اتوبوس و مینی‌بوس از دیگر وسایل حمل و‌ نقل عمومی هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای گشت‌و‌گذار در شهر سن پترزبورگ، کرایه‌ی دوچرخه است. این روش علاوه بر اینکه هزینه‌ی کمی دارد، فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا همه جای شهر را ببینید و زندگی اهالی شهر را از نزدیک مشاهده کنید.

سفر بین شهری

پروازهای داخلی در روسیه یکی از روش‌های سفر بین شهری هستند. پروازهای شهرهای بزرگ را باید از قبل رزرو کنید اما برای شهرهای کوچک می‌توانید قبل از پرواز در فرودگاه بلیط تهیه کنید. برای طی کردن مسافت‌های کوتاه‌تر می‌توانید از قطار استفاده کنید. قطارهای سریع‌السیر بین مسکو و سن پترزبورگ این مسافت را در ۴ ساعت طی می‌کنند.

اتوبوس‌ انتخاب دیگری است که برای سفر بین شهری می‌توانید مد نظر داشته باشید. اتوبوس‌های دولتی از ایستگاه‌های تعیین شده حرکت می‌کنند در حالی که اتوبوس‌های خصوصی معمولا از ایستگاه‌های قطار حرکت دارند.

خرید

خرید در روسیه تجربه‌ای منحصربه‌فرد است. اما هنگام خرید کالاها و سوغات این نکته را در نظر داشته باشید که خروج برخی کالاها از روسیه ممنوع است؛ مثلا اشیایی که دارای ارزش فرهنگی هستند. تا جایی که می‌توانید چیزی نخرید که هنگام خروج از کشور، باعث دردسر شود. رسید کالاهای خریداری شده را نگه دارید. هر چیز گران‌بها یا قدیمی باید گواهی و سند صحیحی داشته باشد که ارزش آن را نشان می‌دهد. این گواهی‌ها از طریق وزارت فرهنگ روسیه قابل دریافت هستند.

زمان مناسب برای سفر

بیشتر گردشگران از زمستان‌های سرد روسیه واهمه دارند. بهترین زمان برای سفر به این کشور دیدنی، فصل تابستان یعنی از اوایل ژوئن تا اواسط سپتامبر است. در فصل بهار رویدادهای فرهنگی و جشن‌های مختلفی در روسیه برگزار می‌شود. فصل پاییز هم برای شرکت در فستیوال‌های مختلف، مناسب است اما آسمان ابری است و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند. دو ماه قبل از شروع زمستان یعنی از ماه دسامبر، سرمای هوا آغاز می‌شود. در این فصل، شهرها به زیبایی زیر پوششی سفید از برف پنهان می‌شوند. سکوت و تمیزی هوا و همین‌طور روزهای آفتابی، فرصتی عالی را برای اسکی و سورتمه‌سواری فراهم می‌کند.

با توجه به فصلی که سفر می‌کنید، لباس و وسایل مناسب همراه داشته باشید. کلاه، چند دست لباس اضافه و کفش ضدآب که کف آن تخت نباشد برای زمستان ضروری است. برای فصل بهار و پاییز حتما بارانی ببرید.

با سفر به روسیه می توان رشته‌کوه اورال، که قدیمی‌ترین کوه جهان دانسته می‌شود، و عمیق‌ترین دریاچه جهان، دریاچه بایکال را از نزدیک دید؛ می‌توان از مناطق قطبی به جلگه‌های خوش آب‌وهوا، از بیابان به یخچال‌های طبیعی، و از دره به آتش‌فشان‌ها رفت، بدون اینکه به ویزای جدیدی احتیاج داشته باشید.

بهترین زمان سفر:

جولای و آگوست گرم‌ترین ماه‌های سال هستند، و به همین علت مهم‌ترین فصل تعطیلات نیز به شمار می‌روند. البته اگر به برف و یخ نیز علاقه‌مند باشید و مشکلی با هوای سرد نداشته‌باشید، زمستان‌های روسیه فوق‌العاده است، روزهایی که برف جلوه‌ای فوق‌العاده به همه‌چیز می‌بخشد. روزهای پایانی اکتبر (بارشهای اولیه برف)، و ماه‌های مارس و آوریل (آب شدن برف‌های زمستانی) برای سفر مناسب نیستند. در این روزها پیاده‌روی در خیابان ها تقریباً غیرممکن است و برف‌های آب شده به همه جا نفوذ می‌کنند.

صفر تا صد سفر به روسیه/ بهترین و ارزانترین زمان سفر به مسکو 

آب‌ و هوا:

این تفکر که سرمای همیشگی و برف و یخ همهٔ خیابان‌ها و شهرهای روسیه را دربر گرفته است در بین اکثر مردم جهان پذیرفته شده‌است، اما این آب‌وهوا فقط مربوط به بخش شمالی روسیه است. آب‌وهوای ناحیه جنوب غربی معتدل و نیمه مرطوب، و نواحی جنوب شرقی معتدل و خشک است. میانگین دمای مسکو و سنت‌پترزبورگ در تابستان 32 درجه سانتی گراد، و در زمستان 25- درجه است.

ساعت اداری:

بانک‌ها و ادارات دولتی معمولاً از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 8 صبح تا 5 عصر مشغول به کارند. رستوران‌ها نیز از ساعت 11:00 صبح به بعد مشغول به کارند.

خدمات پزشکی:

خدمات پزشکی معمولی، به‌ویژه خدمات اورژانس بصورت رایگان ارائه می‌شود. کیفیت مراکز درمانی عمومی قدری پایین‌تر از مراکز درمانی کشورهای پیشرفته اروپایی است، و پیدا کردن پزشکی که به زبان انگلیسی مسلط باشد معمولاً قدری سخت است. البته در شهرهای بزرگتری مانند مسکو و سنت پترزبورگ، مراکز درمانی خصوصی باکیفیت مناسب بصورت شبانه‌روزی مشغول به کارند.

برق:

جریان برق اکثر اماکن، ادارات، و ساختمان‌ها 220 ولت است و از پریزهای استاندارد دایره‌ای استفاده می‌شود.

مالیات:

مالیات بر ارزش‌افزودهٔ بیشتر خدمات پزشکی، محصولات غذایی، و کالاهای مختلف 10% است.

انعام:

اگر در رستوران‌ها، بخشی از مبلغ فاکتورتان به‌عنوان حق سرویس لحاظ نشده بود، می‌توانید 10% انعام در نظر بگیرید. به راننده تاکسی که در اختیارتان قرار می‌گیرد به ازای هر 8 ساعت کار 5 تا 8 دلار انعام داده می‌شود.

شهرهای مهم:

مسکو:

این شهر، با جمعیتی در حدود 11.5 میلیون نفر، بزرگ‌ترین شهر اروپا به شمار می‌رود. مسکو در بخش غربی روسیه و بر روی رودخانه‌ای به همین نام قرارگرفته است. آب‌وهوای سرد زمستانی و گرم و خشک تابستانی مهم‌ترین مشخصه این شهر ثروتمند است. معماری‌های فوق‌العاده روسی، بناهای زیبا، و نزدیکی جاذبه‌های گردشگری به یکدیگر، گردشگران بسیاری را سالانه به این شهر می‌کشانند. کاخ کرملین، میدان سرخ، کلیسای سنت باسیل، تئاتر بولشوی، و آسمان نمای مسکو از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند.

سنت پترزبورگ:

شهر پتر مقدس که با القابی مانند ونیز شمالی، یا موزه‌ای در فضای باز نیز شناخته می‌شود بدون اغراق یکی از زیباترین شهرهای جهان است. این شهر در شمال غربی روسیه و در کناره‌های رود نِوا قرار دارد. شب‌های سفید این شهر، موزه آرمیتاژ، کلیسای جامع سنت پتر، و کاخ پطرهوف بخش کوچکی از دیدنی های شهر کاخ ها، کانال ها، و کلیساها هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *