اعمال روز عید فطر/ استفاده از لباس نیکو و معطر برای حضور در نماز این عید بزرگ

10:37 - 05 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۴۸۵
یک کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اعمال روز عید فطر، از لزوم استفاده از لباس نیکو و معطر برای نماز این عید بزرگ سخن گفت.
عید فطرمحمدرضا کربلایی کارشناس علم قرآنی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: یکی از مهم‌ترین اعمالی که به جای آوردن آن در روز عید فطر مورد سفارش قرار گرفته، خواندن نماز این عید بزرگ است به گونه‌ای که پیش از نماز تکبیرهای آن باید به صورت کامل به جای آورده شود.

وی ادامه داد: غسل کردن، ماندن در مسجد ، دعا کردن و استغفار کردن از جمله فعالیت‌هایی است که مومنان می‌توانند با انجام دادن آن‌ها در روز عید فطر فضیلت بسیاری کسب کنند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: همچنین زیارت آقا امام حسین (ع) و خواندن دعای فرج آقا امام زمان (عج) ، زیارت عاشورا و دعای توسل در روز عید فطر ثواب بسیاری دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: در روز عید فطر همچنین زکات فطره باید پیش از نماز روز عید پرداخت شود و فردی که سرپرست افراد دیگر است ( مانند پدر که سرپرست فرزندان است و بچه‌ها نان خور او هستند) باید فطره آن‌ها را پرداخت کند.

کربلایی توضیح داد: پوشیدن لباس نیکو و تمیز و استفاده از عطر برای خوشبو کردن خود، از جمله فعالیت‌هایی است که انجام دادن آن‌ها در عید فطر مورد سفارش قرار گرفته است. 
همچنین بهتر است مومنان پیش از خواندن نماز عید، در نخستین ساعت‌های روز با خرما یا شیرینی افطار کنند. همچنین شیخ مفید به این موضوع اشاره کرده که خوردن مقدار اندکی از تربت سید الشهدا (ع) در این روز  ارزش بسیاری دارد چرا که این تربت برای هر دردی شفا است.

وی یادآور شد: همچنین امام باقر (ع) سفارش کرده‌اند که بهتر است افراد پیش از خروج ازمنزل برای اقامه نماز عید فطر، این دعا را بخوانند:

" اللهم من تهیا فی هذاالیوم او تعبا او اعد واستعد لوفادة الى مخلوق رجاء رفده و نوافله و فواضله و عطایاه فان الیک یا سیدی تهیئتی و تعبئتی و اعدادی و استعدادی رجاء رفدک و جوائزک و نوافلک و فواضلک و فضائلک و عطایاک و قد غدوت الى عید من اعیاد امة نبیک محمد صلوات الله علیه و على آله و لم افد الیک الیوم بعمل صالح اثق به قدمته ولا توجهت ‏بمخلوق املته ولکن اتیتک خاضعا مقرا بذنوبی و اسائتی الى نفسی فیا عظیم یا عظیم یا عظیم اغفرلی العظیم من ذنوبی فانه لا یغفرالذنوب العظام الا انت ‏یا لا اله الا انت ‏یا ارحم الراحمین."

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: شایسته است در این روز افراد دور یکدیگر جمع شوند و ضمن به جای آوردن سنت نیکو و پسندیده صله ارحام ، نخستین غذا را در روز بعد از ماه مبارک رمضان همراه با یکدیگر میل کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *