روسیه به دنبال جایگاه قطر در صادرات LNG

8:30 - 04 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۴۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
روسیه با وجود همه نگرانی ها در مورد تحریم های آمریکا در بخش گاز اعلام کرد با راه اندازی پروژه LNG شرکت Novatek می تواند جایگاه اول قطر در صادرات گاز طبیعی مایع شده جهان را به خود اخصاص دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مارک جیتوای، مدیر امور مالی شرکت Novatek روسیه اعلام کرد شرکتش انتظار دارد تولید گاز از پروژه گازی Yamal را تا پایان سال جاری میلادی آغاز کند و تا شش ماه پس از شروع تولید فاز نهایی آن را نیز تکمیل کند.

شرکت Novatek بزرگترین شرکت تولید گاز غیر دولتی روسیه است. میدان گازی Yamal در قطب شمال قرار دارد. پروژه Yamal دومین پروژه گازی Novatek و سومین پروژه بزرگ گازی روسیه است که با راه اندازی آن روسیه در یک دهه آینده به بزرگترین تولیدکننده LNG در جهان تبدیل می شود.

جیتوای اظهار کرد: "ما آرزوهای بزرگی برای تبدیل شدن به آنچه قطر امروز به عنوان یک کشور است، داریم."

قطر و روسیه رقبای یکدیگر در بازار گاز جهانی هستند. تولید و صادرات LNG قطر به دنبال تحریم های عربستان در ماه گذشته موجب تشویش و نگرانی در بازارها شده است.

هم اکنون قطر با فروش سالانه 77.2 میلیون تن LNG در سال و دارا بودن سهم 30 درصدی در بازار این محصول در سال 2016 با فاصله بزرگترین صادرکننده LNG در جهان است.

رسیه در همان سال با چهار درصد سهم بازار جایگاه هفتم را داشت. این کشور 10.8 میلیون تن LNG صادر کرد. پروژه گازی Yamal پس از تکمیل همه فازهای آن 16.5 میلیون تن LNG به صادرات گاز این کشور اضافه می کند. در این صورت این کشور پس از استرالیا سومین کشور صادرکننده LNG می شود.

ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اعلام کرده است که در صورتیکه سرعت توسعه پروژه های گازی به همین شکل ادامه یابد، روسیه به زودی به بزرگترین صادرکننده LNG در جهان تبدیل می شود.


برچسب ها: گاز روسیه قطر LNG

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *