افزایش سرسام‌آور نرخ خدمات گردشگری در آستانه تعطیلات/ صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه

14:30 - 03 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۳۶۵
از گاف خبرنگار صدا و سیما تا عیادت از صدیقه کیانفر، افزایش سرسام‌آور نرخ خدمات گردشگری در آستانه تعطیلات و صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه را در بسته فرهنگ امروز بخوانید.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، از گاف خبرنگار صدا و سیما تا عیادت از صدیقه کیانفر، افزایش سرسام‌آور نرخ خدمات گردشگری در آستانه تعطیلات و صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه را در بسته فرهنگ امروز بخوانید.
 
از گاف خبرنگار صدا و سیما تا عیادت از صدیقه کیانفر
 
فارس: روز گذشته، ۲ تیرماه، گروه تولید برنامه «هزارداستان»، ویژه برنامه رمضانی شبکه نسیم سیما، به نمایندگی از سوی محمد احسانی، مدیر این شبکه، با حضور در منزل صدیقه کیانفر، بازیگر پیشکسوت، ضمن عیادت از وی که پس از مدتی بستری بودن در بیمارستان، دوران نقاهت را در منزل سپری می‌کند، بخش ویژه‌ای را نیز با حضور این هنرمند ضبط کردند که در برنامه عید فطر هزارداستان پخش خواهد شد. در این دیدار، رایموند رسولى، مدیر تولید و فواد صفاریان پور، کارگردان، گلاره عباسی را به عنوان میزبان هزارداستان همراهی کردند. خبرنگار اعزامی صدا و سیما در ویژه برنامه زنده روز قدس با بیان اینکه دعای این روز‌ها «الهم غشنی» است و خیلی‌ها با احتمال غش کردن در راهپیمایی حاضر شدند باعث تعجب بینندگان شد. بلافاصله پس از بیان این عبارت مجری ویژه برنامه راهپیمایی روز قدس در حرف وی دوید و آنتن را از او گرفت.
 
از گاف خبرنگار صدا و سیما تا عیادت از صدیقه کیانفر/ افزایش سرسام‌آور نرخ خدمات گردشگری در آستانه تعطیلات/ صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه 
 
افزایش سرسام‌آور نرخ خدمات گردشگری در آستانه تعطیلات عید فطر
 
مهر: تعطیلی دو روزه عید فطر در وسط هفته اول تیر ماه موجب شده تا روزهای تعطیل آخر هفته قبل و بعد آن هم به این روز‌ها اضافه شود و فرصتی را برای یک سفر ده روزه تابستانی مهیا کند آن هم برای کسانی که نمی‌توانند در مواقع دیگر سال مرخصی گرفته و به سفر بروند. این مدت سفر ده روزه برای بسیاری از افراد گزینه سفر به خارج از کشور را تداعی می‌کند سفری طولانی در روزهای گرم تابستان به کشوری که می‌بایست برای دیدنش وقت زیادی گذاشت. اما اکنون بسیاری از مقاصد ایرانی‌ها به خارج از کشور جز کشورهای اروپایی گرم است و آن‌ها را از رفتن پشیمان می‌کند با این وجود تور گردشگری و خدمات دیگر برای رسیدن به این کشور‌ها در ایام تعطیلات عید فطر گران می‌شود؛ بنابراین کسانی که قصد سفر به هر کجا آن هم در روزهای عید فطر را دارند گویا باید تاوان بدهند و خدمات را چند برابر گران‌تر بخرند!
 
یکی از این مسیر‌ها که به تازگی به مسیر گردشگری مهم ایرانی‌ها تبدیل شده کشور مراکش و بازدید از شهرهای مراکش، کازابلانکا و فس است. بلیت هواپیما برای مسیر تهران به مراکش که نیاز به یک تا دو بار توقف در طول مسیر داشته باشد از دو میلیون و ۶۰۰ تا شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ دارد این نرخ به ایرلاین‌های مختلف بستگی دارد و مدت زمان توقف. اما در بیشتر این مسیر‌ها حدود ۲۰ ساعت باید زمان گذاشت تا به مقصد رسید با این وجود تور گردشگری به سمت مراکش نیز کمتر از ۶ میلیون تومان برای بازدید از سه شهر مهم آن وجود ندارد این درحالی است که آب و هوای این کشور در تیر ماه به شدت گرم است و فصل سفر آن در پاییز آغاز می‌شود.
 
هر چند که مراسم عید فطر در این کشور بسیار دیدنی است و هتل‌های آن در این ایام بسیار ارزان است، اما گردشگران کمتر می‌توانند در طول روز از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنند، چون گرمی هوا آن‌ها را آزار خواهد داد.
 
چنین شرایطی در سریلانکا نیز حاکم است آب و هوای گرم موجب شده تا این روز‌ها گردشگران کمتری به سریلانکا بروند با این وجود بلیت هواپیما و در نهایت تور گردشگری این کشور نیز کمتر از سه میلیون تومان نیست. بلیت هواپیما نیز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان نرخ دارد، اما در ایام عید فطر ۳۰۰ هزار تومان به این رقم اضافه می‌شود و البته پیش از این نرخ بلیت هواپیما حدود ۹۰۰ هزار تومان بود.
 
شب‌های این روز‌ها در روسیه سفید است
 
اما برای سفر به روسیه که این روز‌ها مسافر زیادی از سوی ایران دارد هم تور گردشگری کمتر از چهار میلیون تومان فروخته نمی‌شود در این تورهای گردشگری بازدید از شهر مسکو و سنت پترزبورگ قرار داده شده، اما در بیشتر پکیج این تور‌ها ورودیه بازدید از اماکن تاریخی بر عهده مسافر است که این هزینه نیز کم نیست.
 
سفر به روسیه در این روز‌ها به دلیل «شب‌های سفید» پرطرفدار است بلیت هواپیمای این مسیر نیز برای رفت و برگشت از مسکو حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نرخ دارد البته اگر مسیر برگشت از سنت پترزبورگ باشد این نرخ بیشتر هم می‌شود. همچنین به محض تمام شدن تعطیلات عید فطر یعنی از دهم تا ۱۷ تیر ماه نرخ بلیت هواپیما ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.
 
سفر به گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و دوبی نیز این روز‌ها به حدی آسان شده که تورهای گردشگری به سمت این مقاصد گاهی حتی ارزان‌تر از سفر به برخی از شهرهای ایران است به نحوی که می‌توان با یک میلیون تومان به گرجستان رفت بدون دادن هزینه ویزا و یا گرفتن هتل گران قیمت. اما سفر کردن به این کشور‌ها در روزهای عید فطر گران‌تر از حد تصور است در هفته آینده مسافران مجبور می‌شوند که بلیت رفت و یا برگشت به باکو را حتی تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز خریداری کنند. اما آن‌ها که از قبل تور گردشگری رزرو کرده‌اند برایشان بیشتر صرف می‌کند که با تور بروند.
 
سفر به دوبی گران و گرم
 
نرخ بلیت رفت و برگشت به شهر دوبی در امارات نیز اگرچه برای ایام عید فطر یک میلیون تومان است، اما در ایامی‌غیر از عید می‌توان این بلیت را تا ۵۰۰ هزار تومان هم خرید به شرط آنکه مسافر ویزا داشته باشد همچنین تور گردشگری به دوبی در عید فطر به سه میلیون تومان و ۲۰۰ هزار تومان برای اقامت سه شب نیز می‌رسد. این مقصد نیز در این روز‌ها یکی از مقاصد بسیار گرم به شمار می‌رود.
 
صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه
 
ایسنا: حدود ۹ ماه پیش سید احمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره‌کل میراث فنی استان تهران و رئیس ایکوم ایران خبر داد، «ایستگاه مترو خط ۶ در فضای میانی "برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" در حال تجهیز شدن است.» اقدامی که مترو را از چند متری چند بنای تاریخی و شاخص شهر ری عبور می‌داد و بدون هیچ استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قرار بود مسیر انتخابی اولیه از سوی مترو، پس از ایستگاه دولت‌آباد، از ایستگاه‌هایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و در ادامه از ضلع شرقی حرم عبور کند. اما خوشبختانه پس از گذشت حدود دو ماه از انتشار نخستین خبر‌ها در این زمینه و برگزاری جلساتی با حضور اعضای مترو شهری و میراث فرهنگی، خبر رسید که قطار شهری تصمیم به تغییر مسیر خط ۶ مترو تهران کرده و در تصمیمی تاریخی، به نفع بناهای تاریخی شهر ری پا پس کشیده تا خط ۶ خود را از فاصله حدود ۱۲۰ متری برج طغرل، چشمه علی و قبرستان ابن بابویه به حدود ۴۰۰ متر آن طرف‌تر منتقل کند. محیط طباطبایی آبان سال گذشته، پس از برگزاری چندین جلسه از سوی مترو تهران و شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ایسنا اعلام کرد: به دنبال اعتراض‌ها و مطالعه‌های دوباره‌ی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره مسیر خط ۶ مترو تهران، یعنی حدفاصل بین دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، این خط بار دیگر توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفت و مسیری دیگر برای این خط انتخاب شد. طول خط انتخابی جدید که در حال بررسی از سوی میراث فرهنگی تهران است، بیش از ۵ هزار متر به نزدیک ۶ هزار متر افزایش پیدا کرده است تا بتواند مسیر خود را جابجا کند و به جای خیابان صفائیه از خیابان غروی عبور کند.
 
این در حالی است که از روز گذشته (جمعه) بار دیگر با شنیده شدن صدای حرکت مته برقی و برخی دستگاه‌های حفر کننده در کارگاه سابق مترو در ضلع شمالی قبرستان ابن‌بابویه، نگرانی‌هایی برای احتمال آغاز دوباره‌ی کار در این مسیر به وجود آمده است.
 
این صدا‌ها به گوش سیداحمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز رسیده و این باستان‌شناس و پژوهشگر تهران قدیم باز هم نگران است، از صداهایی که از پشت این در آهنی به گوش می‌رسد و لرزه بر اندام برج طغرل می‌اندازد، این‌جا فاصله‌ی چندانی با «برج طغرل» و «چشمه علی» ندارد!
 
او نگرانی خود را از احتمال دوباره آغاز کار شرکت مترو در این محوطه‌ی تاریخی و در عرصه قبرستان ابن‌بابویه و حریم برج طغرل و چشمه علی شهر ری بیان می‌کند و می‌گوید: بر اساس قول تاریخی مترو تهران در آبان سال گذشته قرار بود به جای این‌که خط ۶ مترو تهران از بین برج طغرل و امامزاده ابن بابویه و در کنار دژ رشکان و چشمه علی عبور کند، مسیر خود را تغییر داده و از خیابان پشت ابن بابویه پایین می‌آید. یعنی حدود ۱۲۰ متر اختلاف فاصله بین بناهای تاریخی و ایستگاه مترو به ۴۵۰ متر افزایش پیدا کند. اما با شنیده شده صدای دوباره‌ی این دستگاه‌های سنگین و ماشین‌آلات مترو نگران هستم که خط ۶ مترو تهران بار دیگر به این مسیر برگردانده شود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که میراث فرهنگی پیش از این و در طول سال‌های گذشته کم و بیش با این مشکل روبه‌رو شده و بناهای تاریخی و نفیسی را در معرض خطر دید، اما دیگر نتوانست کاری انجام دهد. بناهایی مانند «سردرقورخانه» در میدان توپخانه، «موزه استاد علی‌اکبر صنعتی»، «نخستین ساختمان بانک سپه» در توپخانه و حتی حفر تونل در زیر چهارباغ عباسی در اصفهان و احتمال ادامه این کار در میدان نقش‌جهان اصفهان که هنوز نگرانی‌ها بابت آن به طور صددرصد برطرف نشده است.
 
آغاز طرح «عیدانه کتاب» کتابشهر به مناسبت عید فطر
 
ایرنا: به مناسبت عید فطر، کتابشهر ایران طرح عیدانه کتاب را از امروز تا پایان هفته در شعب مختلف این مرکز به اجرا گذاشته و خانواده‌های ایرانی می‌توانند با مراجعه به این مراکز از تسهیلات طرح عیدانه کتاب بهره‌مند شوند. عیدانه کتاب یلدا، از امروز (شنبه ۴ تیر) به مدت یک هفته در شعبات مختلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتابشهر برگزار می‌شود و علاقه مندان می‌توانند برای آشنایی با پراکندگی جغرافیایی فروشگاه‌های کتابشهر، دسترسی به نشانی و شماره تماس و نحوه بهره مندی از مزایای این طرح، به نشانی اینترنتی www.ketabshahr.com مراجعه کنند. بر اساس این گزارش، موسسه کتابشهر ایران به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی در ایران، از سال ۸۳ تاکنون ۴۲ فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در ۲۱ استان کشور راه‌اندازی کرده است.
 
از گاف خبرنگار صدا و سیما تا عیادت از صدیقه کیانفر/ افزایش سرسام‌آور نرخ خدمات گردشگری در آستانه تعطیلات/ صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه 
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *