بوتان فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی آماده صادرات می‎شود

12:11 - 03 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۳۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مجری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اعلام کرد: نخستین محموله بوتان فازهای ۱۷و۱۸ پارس جنوبی، ماه جاری آماده بارگیری و صادرات می شود.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمد رضا چلیپا با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش فازهای ۱۷ و ۱۸ اظهار کرد: باتوجه به راه اندازی مخازن ذخیره سازی بوتان و پروپان، در حال حاضر روزانه ۲۶۰۰ تن بوتان و پروپان تولید و در این مخازن ذخیره سازی می شود.

چلیپا با بیان اینکه در ماه جاری، نخستین محموله LPG فازهای ۱۷و۱۸ آماده بارگیری و صادرات می شود، گفت: به این ترتیب تمام فرآورده های تولیدی این پالایشگاه در چرخه ارزآوری قرار می گیرد.

این مقام مسئول، تولید تجمعی میعانات گازی در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی را ۱۹.۵ میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این فاز با تولید بی وقفه این محصول ضمن دستیابی به ارزآوری بالا از محل فروش، توانسته بخشی از نیاز بازار داخلی و خارجی را تامین کند.

به گفته چلیپا تاکنون در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ۲۱ میلیارد متر مکعب متان، ۶۲۷ هزار تن اتان و ۱۱هزار و ۹۰۰ تن گوگرد تولید شده است.

مجری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی همچنین افزود: به طور متوسط از سه ماهه اول سال ۹۶، روزانه ۲۳۰۰ تن اتان در این فازها تولید و به مجتمع های پتروشیمی صادر شده است.

وی با اشاره به کاهش گازسوزی در فازهای ۱۷و۱۸ گفت: باتوجه به فعالیت واحدهای زیست محیطی در فرایند فراوری و بهره برداری از کمپرسور آف گس، گازسوزی در این فازها به حداقل رسیده است.

فازهای ۱۷و۱۸ روزهای پایانی فروردین ماه سال ۹۶ به همراه دو مگاپروژه بزرگ دیگر شامل فازهای ۱۷و۱۸ و ۲۰و۲۱ پارس جنوبی توسط حسن روحانی ، رئیس جمهوری دولت یازدهم در عسلویه به بهره برداری رسمی رسیدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *