امسال ۱۵ هزار فارغ التحصیل پرستاری خواهیم داشت

15:25 - 31 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۵۱۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه با حجم زیادی از فارغ التحصیلان پرستاری روبرو خواهیم بود، اما باز کمبود نیروی پرستاری احساس می‌شود، بر ازبین رفتن، بیکاری در جامعه پرستاری تاکید کرد و آن را از اقدامات اساسی دولت یازدهم برشمرد.

امسال ۱۵ هزار نفر فارغ التحصیل پرستاری خواهیم داشت/ بسیاری از بیماران صعب العلاج می‌توانند از خدمات مراکز پرستاری در منزل بهره‌مند شوند

به گزارش گروه جامعه ، محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، در نشست خبری که امروز برگزار شد، درخصوص تعرفه‌های پرستاری در منزل که در هیات دولت به تصویب رسید، گفت: معاونت پرستاری در وزارت بهداشت معاونت مراقبت‌های پرستاری است، به این منظور که پرستاری، صرفا به بیمارستان‌ها محدود نیست. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: درحال حاضر ۱۹۰ دانشکده پرستاری و ۶۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف و بالغ بر ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل و بیش از ۱۴ هزار مدیر پرستاری در کشور داریم؛ لذا هرجا نیازمندی مردم به خدمات نظام سلامت از جمله پرستاری وجود داشته باشد، پرستاران نیز حضور دارند و پا به پای بهداشت و درمان، مراقبت‌های پرستاری فعال است.

وی با بیان اینکه با ۶۰ سال دیرکرد وارد حوزه پرستاری جامعه‌نگر می‌شویم، ادامه داد: در این دوره عزم مسئولان به گونه‌ای بود که این امر را محقق کرد. 

میرزابیگی گفت: هر آنچه در ابتدای این چهار سال برنامه‌ریزی شد، هم حمایت‌های وزیربهداشت و هم مجموعه وزارت بهداشت است. امروز کاری نمانده که انجام نداده باشیم. بعضی از این مسائل مانند ورود به پرستاری جامعه‌نگر، اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای، تعریف استانداردهای خدمات پرستاری و ارتقای جایگاه پرستاری از نظر اختیارات، زمانی آرزو بود، ولی امروز محقق شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: پرستاران همراه با سایر اعضای تیم سلامت فعالیت‌های مستقل، نیمه مستقل و وابسته به هم دارند. در نتیجه این موضوع جزو اولین و ضروری‌ترین مباحث قرار داده شد. در همین خصوص آیین‌نامه‌ای مبتنی بر مقتضیات بومی تعریف و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و پایه فعالیت‌های حوزه پرستاری جامعه‌نگر قرار گرفت. همچنین این مبحث جزو کتاب عملیاتی وزارت بهداشت قرار گرفت؛ یعنی ضمانت اجرا و استانداردهای آن، نحوه فرهنگسازی و پیگیری آن و فعالیت‌های لازم برای محقق شدن آن مشخص شد.

میرزابیگی، قرار گرفتن یک بند قانونی با همین موضوع در برنامه ششم توسعه را اقدامی در جهت تحقق پرستاری جامعه‌نگر برشمرد و گفت: با اصلاح تعرفه ها، چهارمین پایه پرستاری جامعه‌نگر فعال شد. پیام این موضوع این بود که پرستاری در همه عرصه‌های جامعه به صورت قانونی فعال شده و نیاز بزرگی از مردم را برطرف می‌کند. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اگر قرار باشد به ازای هر ۵۰ هزار نفر، یک مرکز مراقبت‌های پرستاری داشته باشیم، به ۱۸۰۰ مرکز مراقبت پرستاری نیاز داریم که اکنون ۱۲۰۰ مورد آن فراهم است.

وی ادامه داد: بیمارانی که مزمن هستند و نیاز به مراقبت دارند، اما لزومی به بستری آن‌ها در بیمارستان نیست، می‌توانند از خدمات مراکز پرستاری در منزل استفاده کنند و به این ترتیب از اشغال بی مورد تخت‌های بیمارستانی جلوگیری می‌شود و صف انتظار در بیمارستان‌ها از بین می‌رود.

میرزابیگی افزود: بسیاری از بیماران صعب العلاج مانند بیماران مبتلا به سرطان و سالمندان می‌توانند از خدمات مراکز پرستاری در منزل بهره‌مند شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی نوعی مرکز مراقبتی برای برخی از بیماری‌های خاص گفت: طی مدتی که تعرفه‌ها مسیر تصویب در هیات وزیران را طی می‌کرد، در مشهد، تهران و اصفهان این مراکز فعال شدند. این مراکز برای بیمارانی است که نه در منزل شرایط نگهداری آن‌ها وجود دارد و نه نیازی به نگهداری آن‌ها در بیمارستان است. 

میرزابیگی افزود: این به معنای دسترسی عادلانه به خدمات است. برای ارائه این خدمات به کسانی که آن را مدیریت می‌کنند، نیاز داریم. مسئول مرکز و مسوولان فنی می‌توانند از پرستاران بازنسشته و شاغل و عضو هیئت علمی انتخاب شوند که البته باید دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای باشند.


 ۱۵ هزار نفر فارغ التحصیل پرستاری خواهیم داشت

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما به تعداد زیادی پرستار نیاز داریم که فعالیت ساده‌تری نسبت به کار در بیمارستان‌ها دارند. آن‌ها می‌توانند با این مراکز قرارداد ببندند و ارائه دهنده خدمات باشند. از نیمه دوم امسال با حجم زیادی از فارغ التحصیلان بالغ بر ۱۵ هزار نفر روبرو خواهیم بود که می‌توانند به عنوان نیروهای صف مراقبت پرستاری در منزل فعالیت کنند.

وی با تاکید براینکه با راه‌اندازی مراکز مراقبت پرستاری، در ۱۰ سال آینده بیکاری در پرستاری نخواهیم داشت، افزود: امروز عزم جدی برای نظارت بر این مراکز داریم. ما از این مراکز درخواست کردیم که در کارگروه‌های مربوط به این زمینه نیز فعال باشند. نظارت بر درمان دانشگاه‌ها نیز مانند سابق ادامه خواهد داشت.

میرزابیگی گفت: یکی از نتایج گسترش این نوع از پرستاری در جامعه کاهش سوءاستفاده از نام پرستاری است. با این چهار اقدام اساسی انتظار داریم، ارائه خدمات از طرف پرستاران اهل فن مبتنی بر چهارچوب‌های تعریف شده باشد. درتصویب این تعرفه‌ها نگاه ما این بود که پرداخت از جیب مردم به سمت کاهش برود و با بیمه‌های پایه نیز در این زمینه وارد بحث می‌شویم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: فردی که بررسی‌های اولیه را از بیمار انجام می‌دهد، کارشناس پرستاری مجربی است که نوع خدمت لازم را برای بیمار مشخص می‌کند. برای این بیماران نیز پرونده‌ای تشکیل می‌شود که اطلاعات آن در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

میرزابیگی با بیان اینکه نوع خدمت و درجه تعرفه‌ها متفاوت است، افزود: مراکز فعلی فعال باید طبق آیین نامه جدید خود را به روز کنند. البته از طرفی چک لیست‌های کنترل نیز به آن‌ها ابلاغ می‌شود. یکی از مواردی که باید ساماندهی شود این است که انگیزه شخصی، تعیین کننده قیمت خدمات نباشد. 

وی در پایان با بیان اینکه این تعرفه‌ها با نظر بسیاری از مجامع پرستاری از جمله سازمان نظام پرستاری تعیین شده است، تصریح کرد: اسامی مراکز مجاز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل در سامانه‌ای ویژه از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *