آخرین وضعیت مدیران متخلف انتخاباتی

13:06 - 31 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۴۱۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
برخی موارد عنوان مجرمانه دارد که مشغول رسیدگی هستند. تا کنون 6 استاندار و چند فرماندار و تعدادی از مدیران کل و رؤسای برخی از دستگاه‌ها احضار شده‌اند و مواردی هم در حال بررسی است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا، روز گذشته در جریان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی‌های قوه قضائیه در بحث تخلفات انتخاباتی به کجا رسید، اظهار کرد: یک بخش از این موضوع، مصداق تخلفات است که مربوط به قوه قضائیه نیست؛ اما بخشی که مصداق جرائم است، رسیدگی به آن بر عهده قوه قضائیه است.
 
 آمار اولیه؛ 700 مورد تخلف
سخنگوی دستگاه قضا در همین ارتباط تصریح کرد: تعدادی از دستگاه‌های نظارتی گزارشاتی دادند؛ تعدادی هم شکایت شده و تعدادی هم از شورای نگهبان ارسال شده است که برخی تخلف بوده است. در ابتدا تعداد آن بیش از 700 مورد در سرتاسر کشور بود؛ اما مشخص شد که همه آنها جرم نبوده است؛ البته مواردی نیز آمده که شکایت خصوصی می‌خواهد و جنبه عمومی ندارد.
 
 احضار 6 استاندار
معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: برخی موارد عنوان مجرمانه دارد که مشغول رسیدگی هستند که تاکنون 6 استاندار و چند فرماندار و تعدادی از مدیران کل و رؤسای برخی از دستگاه‌ها احضار شده‌اند و مواردی هم در حال بررسی است. دادستان کل کشور نیز نسبت به موضوع نظارت دارد.
 
 هنوز کیفرخواستی صادر نشده
وی بیان کرد: مواردی در تهران باید رسیدگی می‌شد که مربوط به استانداران و فرمانداران و برخی مسئولیت‌های دیگر است و هنوز کیفرخواستی صادر نشده است؛ اما در رابطه با برخی پرونده‌های انتخاباتی دراستان‌های دیگر کیفرخواست صادر شده است.
 
 تخلفات انتخاباتی و مدیران دولتی
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در جریان نشست خبری روز شنبه خود در همین رابطه، تصریح کرد که «در میان متخلفان انتخاباتی تعدادی از مدیران دولتی نیز بودند و گزارشات تخلفات عموما برای قوه قضائیه ارسال شده است».
 
پیش‌تر در ششم خردادماه، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، گفته بود: برخی از استانداران و فرماندارانی که در ارتباط با تخلفات انتخاباتی برایشان پرونده تشکیل شده، به دادسرا احضار شدند.
 
اسماعیلی در آن مقطع، تصریح کرد که هیچ‌ کدام از این پرونده‌ها فعلاً منتهی به صدور رأی نشده و همه آنها در مرحله تحقیقاتی مقدماتی در دادسراست.
 
 ستاد ویژه تخلفات انتخاباتی در قوه قضائیه
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، دهم خرداد ماه با حضور در یک برنامه تلویزیونی پیرامون تخلفات صورت گرفته در جریان برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت، گفته بود، «قوه قضاییه با ستاد ویژه‌ای که تشکیل داده خیلی سریع به تخلفات رسیدگی و در حال بررسی آن است و این‌ها در پیشگیری از این تخلفات برای دور های آینده موثر است».
 
 15 مصداق تخلفات انتخاباتی صورت گرفته
وی در همان برنامه با اشاره به اینکه در این دوره از برگزاری انتخابات، شاهد گستردگی و تنوع تخلفات بودیم و فهرستی از شکایت‌ها و اعتراضات در بیانیه شورای نگهبان آمده است، گفت:1. کمبود تعرفه‌ها در برخی از شعب، 2. تاخیر در برخی شعب رای‌گیری، 3. اخلال در روند رای‌گیری، 4. دستکاری احراز هویت، 5. صادر نکردن کارت برای نمایندگان نامزدها، 6. رعایت نکردن بی طرفی در آگهی عنوان اسامی نامزدها، 7. تعطیلی زود هنگام شعب، 8. تبلیغ به نفع نامزدها، 9. استفاده از امکانات دولتی، 10. جانبداری از دخالت برخی مقامات، 11. تطمیع، 12. تهدید و خرید و فروش آراء، 14. مخدوش بودن تعرفه‌ها و 15. جلوگیری از حضور نمایندگان نامزدها در شعب و تخلفاتی از این گونه موارد انجام شده که در انتخابات قبلی هم سابقه داشته است.
 
باید منتظر صدور کیفرخواست پرونده جرائم انتخاباتی باشیم و ببینیم که از 15 تخلف ذکر شده توسط سخنگوی شورای نگهبان، کدامیک جنبه جرم پیدا کرده و 6 استاندار و چند فرماندار و تعدادی از مدیران کل و رؤسای برخی از دستگاه‌ها که در این باره احضار شده‌اند، در صورت تکمیل فرآیند تحقیقات، مرتکب کدامیک از جرائم انتخاباتی شده‌اند.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *