قاچاق «خاک زراعی»؛ فروش به کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمت نازل

13:27 - 31 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۴۱۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو هیئت رئیسه کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» از قاچاق «خاک زراعی» و فروش آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمت پایین خبر داد.
قاچاق خاک به کشورهای حاشیه خلیج فارسقاچاق خاک زراعی صدمات جبران ناپذیری به کشاورزی وارد می‌کند
جلال محمودزاده درگفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره مهمترین برنامه‌های در دست بررسی کمیسیون متبوعش بیان کرد: بررسی لایحه حفاظت از خاک جزو مهمترین موارد در دست بررسی در کمیسیون خواهد بود.

وی ادامه داد: خاک زراعی بعد از هزاران سال فعل و انفعالات بوجود آمده و برای کشاورزی بسیار ارزشمند است که متاسفانه برخی افراد فرصت‌طلب، این خاک را بصورت قاچاق از کشور خارج کرده و در دیگر کشور‌ها به فروش می‌رسانند، این کار صدمات جبران ناپذیری به کشاورزی می‌زند.

نماینده مهاباد در مجلس عنوان کرد: خاک زراعی کشور به صورت قاچاقی با قیمت نازلی به کشورهای همسایه خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی افزود: غیراز قاچاق خاک زراعی از طرفی هم موادآلاینده خاک، مانند: فاضلاب کارخانه‌های صنعتی و خانگی داریم که تصفیه خانه‌های درستی ندارند و این باعث می‌شود تا فاضلاب‌های انسانی و صنعتی وارد اراضی کشاورزی و زراعی شوند و خاک زراعی را آلوده کنند.

محمودزاده بیان کرد: همچنین برخی از عملیات‌های غیر فنی زراعی یا شخم‌های غیر اصولی باعث فرسایش خاک می‌شود لذا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی طی لایحه حفاظت از خاک قوانینی را در دست تدوین داریم تا با کسانی که خاک را آلوده می‌کنند، برخوردکنیم.
 
وی افزود: درصددیم تا با تدوین لایحه حفاظت از خاک، وزارتخانه‌ها به هرنحوی اجازه نداشته باشند اجازه صادرات خاک را بدهند و همچنین جلوی قاچاق این کالای ارزشمند گرفته شود لذا لایحه را تکمیل کرده و در اختیار نمایندگان در صحن علنی می‌گذاریم تا آن را تصویب و بعد به بعنوان قانون برای حفاظت قانونمند از خاک، مورد استفاده قرارگیرد.
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *