هنرمند شهید/ فاز نهایی سقوط آل‌سعود

13:24 - 31 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۴۰۴
می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
هنرمند شهید
 
هنرمند شهید/ تسریع روند فروپاشی آل‌سعودعباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان کانال تلگرامش را با سخنی از شهید چمران بروزرسانی کرد و نوشت: می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم: آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی تقواست. (شهید دکتر چمران)
 
تسریع روند فروپاشی آل سعود
 
رضا سراج در کانال تلگرامش نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی پسرش، محمد را به عنوان ولیعهد و جانشین خود منصوب کرد.
 
یادآوری دو مطلب
 
 ۱) ولیعهد سعودی در آستانه برکناری!
 
محمد بن سلمان با راهبرد ایجاد تنش و تصاعد بحران در عربستان، روند قدرت یابی خود را در دربار آل سعود آغاز کرد. وی با ایجاد بحران فی‌مابین «ریاض-دوحه» وارد فاز نهایی قبضه کردن قدرت در این کشور شده است. محمد بن سلمان با تصدی وزارت دفاع عربستان، جنگ با یمن را آغاز کرد. وی با ایجاد این بحران از یک سو دامنه اختیارات خود را گسترده ساخت و از سوی دیگر، به بهانه تمایل به یمن، کنار گذاردن مُقرَن بن عبدالعزیز از ولیعهدی دربار آل سعود را زمینه سازی کرد. محمد بن سلمان سپس با سناریوی شهادت حجاج ایرانی در واقعه منا و ایجاد تنش بین «ریاض-تهران» موفق به کنار گذاردن افراد مسالمت جو با ایران شد و عملا کنترل وزارت خارجه این کشور را نیز در اختیار گرفت. پس از آن، با محدود نمودن اختیارات محمد بن نایف، وی را از متن تحولات دربار سعودی به سمت حاشیه کانالیزه کرد؛ بنابراین محمد بن سلمان تا کنون با درگیر نمودن عربستان به جنگ و تنش‌های امنیتی و دیپلماتیک، مقامات مانع قدرت یابی خود را محدود و برکنار نموده و از سوی دیگر به بهانه مدیریت بحران، اختیاراتش را افزایش و روند قدرت یابی خود را پُرشتاب کرده است. با این شرایط به نظر می‌رسد بحران «ریاض-دوحه» و بهانه نزدیکی و تمایل ولیعهد عربستان به قطر، آغاز شمارش معکوس برای برکناری محمد بن نایف از مقام ولیعهدی دربار سعودی است و احتمالا بزودی شاهد تحولاتی در هرم قدرت آل سعود خواهیم بود.
 
۲) زلزله سیاسی در ریاض و ابوظبی
 
با گذشت دو هفته از نشست آمریکایی-عربی در ریاض، از چرخش قطر به سوی ایران رمزگشایی شد. ظاهرا در سفر ترامپ به ریاض، نظر رئیس جمهور آمریکا برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان و محمد بن زاید (ولیعهد ابوظبی) در امارات، جلب شده است. تغییرات در هرم قدرت عربستان و امارات، از یک سو تهدید را برای قطر معتبر کرده و از سوی دیگر، منجر به وقوع زلزله سیاسی در ریاض و ابوظبی خواهد شد. شایان ذکر است چند روز قبل رهبر انقلاب فرمودند: رژیم سعودی قطعا نابود می‌شود. اگر مؤمنان خوب عمل کنند زودتر ساقط می‌شوند.
 
فاز نهایی سقوط آل سعود

رضا سراج همچنین در مطلبی دیگر عنوان می‌کند: آل سعود همزمان درگیر پنج جنگ (نفت، یمن، نیابتی، قدرت و جنگ اجتماعی) شده است. در این میان، دو جنگ قدرت و جنگ اجتماعی، سقوط #قبیله آل سعود را وارد فاز نهایی نمود.

عربستان برای تضعیف نقش ایران و روسیه در مناسبات منطقه‌ای، قیمت نفت را 60% کاهش داد. آثار تداوم جنگ نفت، ورشکستگی اقتصادی این کشور را تا کمتر از 5 سال آینده رقم می‌زند. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، عربستان تا سال 2020 تمام ذخایر ارزی خود را از دست خواهد داد. همچنین عربستان در اولین سال از جنگ یمن 150 میلیارد دلار از ذخایر 700 میلیارد دلاری خود را مصرف کرد که البته روند استفاده از ذخایر ارزی با توجه به جنگ های پنج گانه فزاینده شده است. از طرف دیگر عربستان در جنگ یمن نیز شکست خورده؛ ناکامی و ناکارآمدی در ائتلاف استیجاری، عدم توانایی برای استقرار دولت دست نشانده در یمن و همچنین رسیدن انصارالله به موازنه وحشت در برابر آل سعود، مؤید شکست این رژیم است. ریاض در جنگ نیابتی نیز علیرغم هزینه‌های گسترده در آموزش و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری، به اهداف مورد نظر خود نرسید و اکنون با برتری میدانی و راهبردی محور مقاومت، آل سعود بازنده تر از قبل است. اینک با برکناری محمد بن نایف، جنگ قدرت در خاندان آل سعود وارد فاز نهایی شد. بحران انتقال قدرت به نسل دوم شاهزادگان سعودی که از مهمترین نشان‌های فروپاشی آل سعود است؛ تیر خلاص را به این شجره #ملعونه خواهد زد. ضمن آنکه آل سعود همزمان با چهار جنگ مذکور، با شهادت آیت الله نمر، خود را درگیر جنگ اجتماعی نیز کرده است.

بنابراین «عربستان با محمدبن سعود و محمدبن عبد الوهاب آغاز شد و با محمدبن سلمان پایان خواهد یافت.» شایان ذکر است چند روز قبل رهبر انقلاب فرمودند : «رژیم سعودی قطعا نابود می‌شود. اگر مؤمنان خوب عمل کنند زودتر ساقط می‌شوند. » 
 


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *