تولید «شرکت نفت فلات قاره ایران» کاهش یافته است؛ کمیسیون انرژی ورود کرد

8:10 - 31 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۰۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: شرکت نفت فلات‌قاره خیلی خوب کار می‌کرد، اما اخیراً میزان تولید آن کاهش یافته است و از ۸۰۰ هزار بشکه در چندین سال قبل به زیر ۴۰۰ هزار بشکه در طول روز می‌رسد، باید بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است.
تولید «شرکت نفت فلات قاره ایران» کاهش یافته است؛ کمیسیون انرژی ورود کردهدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره اقدامات فوری کمیسون انرژی بعد از تعطیلات مجلس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کار کمیسیون بررسی عملکرد در حوزه‌های مختلف در یک‌سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: کمیته‌های تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌های اتمی بایستی گزارش عملکرد یکساله خودشان را ارائه کنند تا متوجه شویم اعضا در حوزه‌های محل مأموریتشان چه اقداماتی را انجام داده‌اند تا همفکری کرده ودر سال ۹۶ اقدامات راهبردی‌تری انجام دهیم.

خادمی با تأکید بر مضرات خام فروشی نفت تصریح کرد: در این جلسات سعی خواهیم داشت به چگونگی تبدیل نفت به فرآورده‌های با ارزش دیگر که ارزش صادرات هم داشته باشد، بپردازیم.

نماینده ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: شرکت نفت فلات قاره خیلی خوب کار می‌کرد، اما اخیراً میزان تولید آن کاهش یافته است و از ۸۰۰ هزار بشکه در چندین سال قبل به زیر ۴۰۰ هزار بشکه در طول روز می‌رسد، باید بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: روی میادین مشترک با عربستان، عراق، کویت باید تمرکز بیشتری بگذاریم و پیش‌بینی کنیم برای جذب سرمایه برای وزارت نیرو و نفت چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو طبق برنامه پنجم بایستی حدود ۵ هزار مگابایت برق تولید می‌کرد، اما امر محقق نشده است و باید راه‌های رسیدن به این میزان را نیز بررسی کنیم.
 
معرفی شرکت
در وبگاه شرکت نفت فلات قاره ایران درباره معرفی این شرکت آمده است: شرکت نفت فلات قاره ایران در زمره یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نفت دریایی جهان قرار دارد. این شرکت بخش قابل توجهی از تولید نفت کشور در طول بیش از 1200 کیلومتر از گستره آبهای نیلگون خلیج فارس را با پیشینه نیم قرن تجربه بر عهده دارد.

حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه خلیج فارس است که 5 کشور تولیدکننده عمده نفت جهان در حاشیه آن قراردارند. بر همین اساس خلیج فارس به قطب انرژی جهان معروف شده است و فعالیت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در آن از اهمیتی چشمگیر برخوردار است.

پنج کشور ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده درمجموع 63 درصد ذخایر اثبات شده نفت و 40درصد ذخایر قطعی گازطبیعی جهان را در اختیار دارند. خلیج فارس بعنوان مرکزاستراتژیک تولیدوشاهرگ حیاتی صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، به دلیل دارا بودن این حجم عظیم از ذخائرو منابع هیدروکربوری، وجود مرزها و میادین مشترک نفتی میان کشورهای اسلامی همچون‌: عربستان سعودی، کویت، امارات متحده، قطر، بحرین و عمان و خصوصیت گذرگاه انرژی جهان همواره می تواند در اثر یک تعامل مثبت، عامل مهم تأمین پایدار، تعمیق و گسترش روابط جهان اسلام و بویژه کشورهای منطقه با یکدیگر باشد.

خلیج فارس و نفت
اولین قرارداد اکتشاف و بهره‌برداری نفت از بسترخلیج فارس در اواسط سال 1330 شمسی (‌1951 میلادی‌) توسط شرکت ملی نفت ایران با شرکت ایتالیایی آجیپ متعقد گردید. این قرارداد شامل‌: توسعه و بهره‌برداری از منابع نفتی میدان بهرگانسر بود که عملاً در سال 1339 شمسی (1960 میلادی) به ثمر رسید و با تشکیل کنسرسیوم مشترک ایرانی و خارجی (سیریپ) بهره برداری از این میدان آغاز گردید.

برچسب ها: نفت انرژی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *