500 هزار نفر از جمعیت شمال سیستان با کمبود آب مواجهند

16:37 - 29 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۰۷۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: بیشتر از 90 درصد روستای شمال سیستان(زابل، زهک، نیم‌روز، هامون و هیرمند) با کمبود آب مواجهند.
دهمرده
حبیب‌الله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگاه گروه سیاسی درباره وضعیت آب و برق سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آب در منطقه سیستان از رودخانه هیرمند که تنها منبع آبی مردم این منطقه است، تأمین می‌شود و متاسفانه میزان بارندگی در سیستان ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر در طول سال است.

وی ادامه داد: قسمت اعظم رودخانه هیرمند داخل خاک افغانستان است. افغان‌ها در حدود یکی- دو دهه اخیر روی این رودخانه سدبندهای زیادی احداث کرده اند و همچنین در این بازه زمانی در سیستان خشکسالی اتفاق افتاد و دریاچه هامون خشک شد که هم اکنون به منشا بروز ریزگرد‌ها تبدیل شده است.

نماینده سیستان بیان کرد: تنها قراردادی که با افغان‌ها برای آب هیرمند داریم به سال ۱۳۵۰ بر می‌گردد که براساس آن می‌بایست ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در طول سال از این رود دریافت می‌کردیم، ولی آن‌ها به این میزان هم پایبند نبوده‌اند. آورده این رودخانه در طول سال بالای ۱۰ میلیارد مترمکعب است.

چرا قراردادی با افغان‌ها برای استفاده از آب رود هیرمند نمی‌بندیم
نماینده زاهدان در مجلس خاطرنشان کرد: اولین سؤال من از آقای ظریف و مجموعه دولت این است که چرا قراردادی با افغان‌ها تحت عنوان حق آبه ایران از رودخانه هیرمند، نمی‌بندیم؟

دهمرده یادآور شد: از زمان قدیم، گودال‌هایی طبیعی در سیستان بوده که به آن‌ها چاه نیمه می‌گویند که بر اثر فرسایش خاک، به وجود آمده اند، ژاپنی‌ها درسال ۱۳۵۰ به ایران آمده و با اقدامات مستشاری مدیریت کردند تا زمان طغیان رودخانه هیرمند، آب وارد این چاه نیمه‌ها ذخیره شود که هم اکنون از آب آن‌ها برای ۵ شهر سیستان و روستاهایش و همچنین مرکز استان استفاده می‌کنیم.

وی تاکیدکرد: متاسفانه سه عامل، حیات چاه نیمه‌ها را تهدید می‌کند، اول: تبخیر، دوم: رسوب‌گذاری وسوم فرسایش خاک.

تبخیر آب بالا در سیستان

نماینده سیستان در مجلس به مشکلات ذخیره‌سازی آب درکشور اشاره کردو افزود: طبق برآورد وزارت نیرو، ازهمین چاه نیمه‌ها حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب، تبخیرآب صورت می‌گیرد. آب شرب زاهدان که با لوله هایی از زابل می‌رسد، حدود ۲۵ میلیون مترمکعب است و اینگونه ما ۱۰ برابر آب شرب مورد استفاده زاهدان، تبخیر داریم که باید برای رفع این موضوع فکری کنند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: برای عدم رسوب‌گذاری در چاه نیمه‌ها به لایروبی نیاز داریم که متاسفانه از زمان انقلاب تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است.

درختکاری راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک
وی افزود: برای جلوگیری از فرسایش خاک هم می‌توانیم درختکاری کنیم. اگر در اطراف چاه نیمه‌ها به شعاع یک کیلومتر درختکاری انجام شود هم سرعت باد را تعدیل می‌کند و هم از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

دهمرده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر لوله‌های انتقال آب فرسوده شده‌اند و نشتی دارند و حدود ۲۰ - ۳۰ درصد هدر رفت آب داریم، این لوله‌ها باید تعویض شوند. در روستاهای دور دست سیستان نیز قطر لوله‌ها برای انتقال آب مناسب نیستند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و ریزگرد‌ها مشکلات تنفسی زیادی ایجاد کردند
 عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس اضافه کرد: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان وخشکسالی مشکلات زیادی برای مردم به‌وجود آورده اند و مردم زیادی از سیستان کوچ کرده‌اند و کسانی که مانده‌اند با مشکلات تنفسی روبرو شده‌اند، زیرا ریزگرد‌ها نیز خود معضل بزرگی در سیستان هستند.

دهمرده خاطرنشان کرد: وظیفه دولت است که شرایط زندگی سالم را برای مردم فراهم آورد، مردم پیوسته در خدمت دولت‌ها و نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند و تامین آب و برق جزو ابتدایی‌ترین امکانات است که باید به آن‌ها داده شود.

 ۹۰ درصد روستاهای سیستان باکمبود آب مواجهند
وی با بیان اینکه زاهدان قطعی آب و برق طولانی مدت ندارد، افزود:، اما ساعات قطعی متفاوت است و برخی اوقات ممکن است ۲ ساعت آب داشته باشیم، اما بیش از ۹۰ درصد روستای شمال سیستان(زابل، زهک، هیرمند، نیم‌روز و هامون)  با کمبود آب و افت فشار آب مواجهند. در شمال استان ۵ شهر با جمعیت ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار نفری قرار دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *