همکاری LNG ایران و کره جنوبی به زودی اجرا می شود

14:13 - 27 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۹۴۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
شرکت ملی گاز ایران جزئیات طرح فنی-تحقیقاتی 20 میلیون دلاری با کره جنوبی در زمینه تاسیسات مینی ال ان جی را اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصاد ، سعید پاک‌سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، جزئیات توافقنامه ایران و کره جنوبی برای توسعه واحدهای مینی ال ان جی که 18 خردادماه 1396 در بوسان کره جنوبی امضا شد را تشریح کرد.

پاک سرشت گفت: حدود دو سال است که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌ها و کشورهای مختلف برای همکاری و دستیابی به فناوری ال‌ان‌جی مذاکره کردیم. یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مذاکرات را در طول دو سال گذشته با شرکت‌های کره جنوبی بوده است.

کره جنوبی یکی از کشورهایی است که همه نیازهای گازی خود را از طریق واردات ال‌ان‌جی تامین می‌کند که این موضوع سبب شد مراحل توسعه دانش فنی ال ان جی در این کشور طی شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که مقیاس واحدهای مینی ال ان جی در ظرفیت‌های کمتر از 300 تن در روز است، گفت: یکی از مهمترین کاربردهای مینی ال ان جی گازرسانی به نقاط دوردست است.

وی با بیان این که بر اساس این توافق‌نامه، نفراتی میان دو کشور برای شکل گیری کار در بخش‌های فنی، عملیاتی و طراحی مبادله می شود، تصریح کرد: این توافقنامه به دو بخش تفکیک شده است. نخست؛ توسعه تکنولوژی مایع سازی است که در کره جنوبی مستقر است و نفراتی از ایران در آن مجموعه برای کار مشترک حضور پیدا می کند.

پاک سرشت، بخش دیگر این کار را مربوط به پیش تصفیه گاز طبیعی برای ورود به واحد مایع سازی عنوان کرد که مسئولیت آن به ایران سپرده شده است، افزود: بر این اساس نفراتی از کره جنوبی به ایران می آیند.

وی با اشاره به این که پیش بینی شده است شرکت‌های سازنده تجهیزات از هر دو کشور در این کار حضور یابند، گفت: این بحث بسیار مورد تاکید هیئت ایرانی بوده است. هدف اصلی ما توانمند سازی شرکت‌های سازنده تجهیزات داخلی است .

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، زمانبندی پیش بینی شده برای این کار مشترک که یک همکاری فنی – تحقیقاتی است و صرفا پژوهشی نیست را چهار ساله عنوان کرد و افزود: برای انجام طراحی مفهومی و پایه این کار، یک زمانبندی یکساله پیش بینی شده است که با اعزام نفرات عملیاتی می شود.

وی درباره میزان سرمایه گذاری در این توافقنامه، با اشاره به این که سرمایه گذاری این پروژه در کره جنوبی از سوی بخش دولتی کره جنوبی و در ایران از سوی شرکت ملی گاز ایران تامین می شود، تصریح کرد: برآورد شده است هر یک از طرفین، حدود 10 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کنند که مجموع آن 20 میلیون دلار می شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که بر اساس این توافق‌نامه اجازه بازاریابی به هر دو کشور داده شده است، افزود: فرض بر این است که بازاریابی به صورت مشترک انجام و بازارهایی به صورت مشترک در اقصی نقاط دنیا پیدا کنیم که منافع دو طرف تامین شود.

پاک سرشت ادامه داد: همچنین در این توافق‌نامه آمده است که اگر هر یک از کشورها (ایران و کره جنوبی) بصورت اختصاصی بازاری را پیدا کنند، یک سهم ترجیحی ویژه از آن خواهد داشت.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران درباره محل نصب تجهیزات واحدهای مینی ال ان جی اظهار کرد: این موضوع ظرف دو هفته آینده مشخص می شود تا مکان مناسب برای استقرار این واحد تعیین شود.

وی ادامه داد: البته قابلیت نقل و انتقال تجهیز ایزوکانتینر (ISO Container) از ویژگی این تجهیز است که از لحاظ تکنولوژیک جدید است و مراحل تحقیقاتی را در دنیا سپری می کند. به همین خاطر شرکت کره جنوبی حاضر شده است سرمایه گذاری حاکمیتی و دولتی برای این کار دریافت کند.

پاک سرشت درباره این که آیا این تکنولوژی و تجهیز بعد از چهار سال به ایران منتقل و تحویل داده می شود، گفت: در این همکاری فنی چهارساله قرار است دانش فنی واحدهای کوچک ال ان جی از نوع ایزو کانتینر توسعه‌یافته و نمونه‌ای از آن ساخته شده و مورد تست و ارزیابی قرار گیرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، ظرفیت این واحد را 15 تن در روز عنوان کرد و درباره حجم این سازه اظهار کرد: این سازه در 3 یا 4 کانتینر با طول 12 متر و ارتفاع سه تا چهار متر قابل حمل است. پکیج مایع سازی در یک کانتینر، سیستم تصفیه بین یک یا دو کانتینر (با توجه به نوع خوراک متفاوت است) و سایر تجهیزات هم میان یک و یا حداکثر دو کانتینر جای می گیرد.

/انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *