تفسیر «شرایط رئیس‌جمهورشدن» در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت

12:52 - 27 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۸۷۹
سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعدادی از اعضای شورای نگهبان درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ارائه کرده‌اند که این امر در دستور کار است و ان‌شاالله ما نظرات خود را در این رابطه اعلام خواهیم کرد.
کدخدایی
عباسعلی کدخدایی در جریان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه بررسی جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات به کجا رسید و اینکه آیا اعلام معیار‌ها در این رابطه صرفا منحصر به تشخیص «رجل سیاسی و مذهبی» و «مدیر و مدبر» بودن است یا اینکه برای سایر شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ نیز معیارهایی اعلام خواهد شد؟ اظهار کرد: در این رابطه ما به موعد انتخابات رسیدیم و اقدام خاصی در پیش از انتخابات صورت نگرفت، اما امیدواریم در زمان بعد از انتخابات بتوانیم با توجه به نظرات کارشناسی واصله نسبت به این مساله اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: در بحث جزء ۵ بند ۱۰ که اشاره شد، باید بگویم آنچه در آن جزء قید شده، ناظر بر رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن است؛ اما با توجه به اینکه اصل ۱۱۵ و قانون اساسی این صلاحیت را به شورای نگهبان داده است، شورا می‌تواند در جزئیات کار و مصوبه‌ای که مجلس خواهد داشت، اعلام نظر کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به همین سبب تعدادی از اعضای شورای نگهبان درخواست تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ارائه کرده اند که این امر در دستور کار است و ان‌شاالله ما نظرات خود را در این رابطه اعلام خواهیم کرد.
 
اصل 115 قانون اساسی تصریح می‌کند رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند، انتخاب‏ گردد:
1. ایرانی‏ الاصل‏
2. تابع ایران‏
3. مدیر و مدبر
4. دارای حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏
5. مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏
6. و مذهب‏ رسمی‏ کشور.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *