رشد 9.3 درصدی پیک مصرف برق/افزایش احتمال خاموشی با رشد مصرف

9:33 - 27 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۷۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت توانیر گفت:با افزایش 9.3 درصدی رشد مصرف برق در روزهای اخیر و ادامه این روند احتمال خاموشی در کشور افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد آرش کردی صبح امروز در برنامه روی خط خبر در خصوص آغاز اجرای طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق برای صنایع، کشاورزی و اداره‌ها گفت: امسال با رشد روز‌افزون مصرف برق از تاریخ 15 خرداد تا 15 شهریور ماه طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف در نظر گرفته است.

وی درخصوص طرح‌های بخش صنایع گفت: در این حوزه سه طرح تشویقی برنامه‌ریزی شده که یکی از آنها جابجایی برنامه تعطیلی فصلی و دوره‌ای آنها به زمان پیک مصرف برق است که در این طرح جلوگیری از کاهش تولید صنایع و مقابله با رکود نیز در نظر گرفته شده است.

کردی افزود: صنایع می‌تواند به‌ٌصورت داوطلبانه تعطیلات روز جمعه خود را به ایام هفته منتقل کند تا با این اقدام از پیک مصرف برق در طول هفته بکاهند.

مدیر عامل شرکت توانیر در ادامه به طرح ذخیره عملیاتی اشاره و بیان کرد: با مصرف‌کنندگان بخش صنایع پیش از 15 خردادماه وارد مذاکره شده‌ایم تا طی توافقی مشخص شود در چه زمان‌هایی مصرف خود را کاهش می‌دهند و با خروج آنها از مدار، ظرفیت ایجاد شده را در سایر بخش‌ها مصرف کنیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 4 هزار و 800 واحد صنعتی صرفه‌جویی از راه طرح ذخیره عملیاتی داشته‌اند که همین امر تشویقی 140 میلیارد تومانی شرکت توانیر به صنایع را به‌دنبال داشت.گفتنی است پاداش این اقدام هم برای صنایعی که اعلام آمادگی می‌کنند و هم برای آنهایی که طرح را اجرا می کنند، پرداخت می‌شود.

کردی اظهار کرد: در سال گذشته علاوه بر 4 هزار و 800 واحد صنعتی، 43 هزار تفاهم‌نامه در بخش کشاورزی و بیش از 500 قرارداد با بخش عمومی دولتی در خصوص کاهش مصرف قرارداد به امضا رسید.

مدیرعامل شرکت توانیر عنوان کرد: پیگیری‌هایی صورت گرفته تا ادارات دولتی موظف به کاهش حداقل 10 درصدی مصرف نسبت به سال گذشته باشند.

**پیش‌بینی صرفه جویی 4 هزار مگاوانی در تابستان سال جاری

وی ادامه داد: سال 95 در حدود 3 هزار مگاوات صرفه‌جویی از طریق راهکارهای مختلف صورت گرفت که پیش‌بینی ما برای سال جاری در حدود 4 هزار مگاوات است.

مدیر عامل شرکت توانیر در خصوص کاهش مصرف برق مشترکین کشاورزی عنوان کرد: در سال گذشته از 400 هزار مشترک کشاورزی 43 هزار مشترک همکاری برای کاهش مصرف داشته‌اند، به‌گونه‌ای که در 4 ساعت پیک مصرف روز هیچ‌گونه مصرفی نداشته‌ و در سایر ساعت‌ها برق آنها رایگان حساب شد.

کردی در ادامه به مشترکین خانگی اشاره و بیان کرد: برای مشترکین خانگی که بخش قابل توجهی از آنها، کنتورهای هوشمند سه زمانه دارند در صورتی‌که مصرف در میان‌باری یا کم‌باری، هزینه کمتری در مقایسه با پرباری پرداخت خواهند کرد به همین خاطر از این مشترکین تقاضا داریم مصرف‌های غیرضروری خود را به ساعات اولیه صبح و یا ساعت‌های پایانی شب منتقل کنند تا هم در مدیریت مصرف برق ما را یاری کرده و هم شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی هزینه‌های پرداختی خود باشند.

**پیک مصرف برق به بیش از 49 هزار مگاوات رسید

مدیرعامل شرکت توانیر به رشد مصرف برق در سه ماه نخست سال جاری اشاره و بیان کرد: تا به امروز شاهد رشد 9.3 درصدی پیک مصرف برق بوده‌ایم که این عدد در سال‌های گذشته 4 الی 5 درصد بوده است و بر همین اساس تا به امروز پیک 49 هزار و 700 مگاواتی را تجربه کردیم که پیش از این بیشترین مصرف برق در مدت مشابه سال 45 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسیده بود که این نشان از زنگ خطر برای ادامه مصرف در تابستان است.

وی در ادامه این نکته را یادآور شد: عبور مصرف برق از 50 هزار مگاوات فشار فزاینده‌ای را به سیستم‌های برق وارد می‌کند که این امر احتمال خاموشی را افزایش خواهد داد.

کردی در خصوص توانایی تولید برق کشور گفت: تولید 49 هزار و 700 مگاوات برق در این زمان بی‌نظیر بوده که این نشان از توانایی بالای کشور در تولید برق دارد ولی با این شرایط اگر مدیریت مصرف برق صورت نگیرد در روزهای آتی تأمین برق با مشکل روبرو خواهد شد و با توجه به سراسری بودن شبکه برق این کمبود در تمام کشور توزیع خواهد شد.

**برق رسانی به 217 روستا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر

کردی در خصوص تأمین برق روستاها از طریق انرژی تجدیدپذیر گفت: برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی به این شکل بوده که بسیاری از کشورها تا پایان سال 2030 میلادی 30 درصد از انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی‌های نو تأمین خواهند کرد که این امر کاهش هزینه تمام‌شده را به‌دنبال دارد. ایران نیز جهت‌گیری‌های خوبی در این خصوص داشته و در دولت یازدهم با مشوق‌های تعیین شده بیش از دو برابر ظرفیت نصب شده داشته‌ایم به‌گونه‌ای که در سال های قبل تنها 160 مگاوات ظرفیت نصب‌شده در کشور وجود داشت که این رقم هم‌اکنون به 340 تا 350 مگاوات رسیده است.

وی افزود: روستاهایی که در مسیر صعب‌العبور قرار داشتند و دسترسی آنها به شبکه سراسری غیرممکن بود از طریق انرژی‌های نو برق‌دار شدند، همچنین می‌توانیم ادعا کنیم روستای بدون برق بالای 10 خانوار در کشور نداریم.

کردی اظهار کرد: در دولت یازدهم در مجموع 2 هزار و 200 روستا برق‌دار شد که از این تعداد 217 روستا از طریق انرژی‌های نو از این نعمت برخوردار شدند.همچنین در مجموع 56 هزار و 800 روستا از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند.

وی در پایان به واقعی‌سازی قیمت برق اشاره و بیان کرد: براساس برنامه ششم باید با راهکاری منطقی قیمت برق به قیمت واقعی آن برسد که صنعت برق و در کنار آن خانوار  متضرر نشوند.در حال حاضر قیمت تمام شده برق بدون اعمال قیمت سوخت برای ما 100 تا 110 تومان هر کیلووات تمام می‌شود که به قیمت 65 تومان به مشترکین فروخته می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *