تهیه بانک اطلاعات کودکان کار الزامی است/ ایدز، کودکان کار را تهدید می‌کند

6:24 - 27 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۰۴۳
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: کودکان کار در ۴ سطح طبقه بندی می‌شوند و مداخله در وضعیت آن‌ها مستلزم شناخت کافی این ۴ سطح است.
کودکان کار فاطمه دانشور در گفت و گو با خبرنگار جامعه گفت: سایه غفلت تصمیمان سازان در حوزه کودکان کار و خیابانی همچنان سنگین است و اگر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود، با گسترش پدیده کار کودکان مواجه خواهیم بود.

وی افزود: هر چند در دولت یازدهم با احیای شورای عالی ساماندهی کودکان کار پس از هشت سال وقفه در دولت‌های نهم و دهم، ساماندهی کودکان کار و خیابان در دستور کار قرار گرفت، اما پس از گذشت بیش از ۴ سال از عمر دولت، تن‌ها ۳ جلسه در این خصوص برگزار شده است که البته این تعداد جلسه نمی‌تواند خروجی و نتایج اثر بخشی به همراه داشته باشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری تهران در حوزه کودکان کار و خیابانی خاطرنشان کرد: در حوزه ساماندهی کودکان کار شاید به جرات بتوان گفت که شهرداری تهران بیش از هر دستگاه دیگری ورود جدی داشته و اقداماتی انجام داده است.

دانشور ادامه داد: مدیریت شهری با توجه به برنامه ریزی انجام شده در برنامه پنج ساله دوم، ۱۷ مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی راه اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز راه اندازی شده از سوی شهرداری تهران تحت عنوان "مراکز پرتو" فعالیت می‌کنند، گفت: این مراکز با همکاری سازمان‌های مردم نهاد به ارائه خدمت مشغول هستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به افزایش مراکز پرتو در شهر تهران افزود: این موضوع در دستور کار شهرداران مناطق پر آسیب قرار گرفته است.

دانشور با تاکید بر اینکه کودکان کودکان در ۴ سطح طبقه بندی شده اند، گفت: نمی‌توان برای مداخله در هر سطح یک نسخه در نظر گرفت و در واقع هر سطح مداخله خاص خود را می‌طلبد که عمدتا همان خدمات کاهش آسیب است که بسته به هر سطح تنوع آن فرق می‌کند. 

وی افزود: در سطح اول کودکان کاری هستند که هر دو والد آن‌ها مهاجرین غیر قانونی هستند و این کودکان علاوه بر اینکه اوراق هویتی ندارند از کمترین امکانات برخوردار هستند و بیشترین آسیب مورد توجه آنهاست.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با شرایط کودکان در سطح دوم بیان کرد: سطح دوم کودکانی هستند که پدران آن‌ها افغانستانی و یا مهاجر غیرقانونی و مادرشان ایرانی هستند و نسبت به سطح اول شرایط بهتری را دارند، اما جزء گروه‌های پر خطر محسوب می‌شوند و از خدمات اجتماعی بی بهره هستند.

دانشور تصریح کرد: سطح سوم کودکانی هستند که والدین آن‌ها ایرانی است و در واقع درصد کمتری از کودکان کار را تشکیل می‌دهند و شرایط این کودکان نسبت به سطح دوم بهتر است و این کودکان جهت تامین معیشت خانواده بدلیل فقر اجبار به کار دارند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سطح چهارم کودکان کار تصریح کرد: در این سطح کودکانی هستند که در باند‌ها به کار گرفته می‌شوند و تعدادشان کم است و البته بی هویت بوده و مداخله در این سطح خطرناک است.

وی با ارائه هشداری نسبت به وضعیت کودکان دختر اذعان کرد: در کلیه سطوح وضعیت کودکان دختر نسبت به پسران بدتر است، زیرا دختران بیشتر در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرند و معمولا تن به ازدواج‌های زود هنگام داده و در همان سنین، بارداری را تجربه می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معتاد شدن تعدادی از کودکان کار و خیابانی گفت: این موارد روز به روز در حال افزایش است و برای ترک اعتیاد کودکان در سنین زیر ۱۸ سال باید تدبیری صورت گیرد.

دانشور اضافه کرد: یکی از راه‌های کاهش آسیب این است که هر یک از دستگاه‌ها به وظایف خود در ارائه خدمت به این کودکان عمل کنند. ابتدا وظایف خود را در این حوزه تعریف و سپس هماهنگ با سایر دستگاه‌های متناظر به موضوع، عمل کنند. 

وی در خصوص وظایف تعریف شده برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: وزارت بهداشت وظیفه درمانی، وزارت آموزش و پرورش وظیفه خدمات تحصیلی و در نهایت وزارت رفاه باید وظیفه ارائه خدمات رفاهی به این افراد و خانواده هایشان را برعهده داشته باشد. 

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتفاد از اینکه مهتمرین چالش در حال حاضر در سطح رفاهی است، گفت: سازمان بهزیستی با مشکلات کمبود فضا روبرو است و نمی‌تواند کودکان کار را ساماندهی کند، زیرا از ظرفیت‌های کافی برخوردار نیست و ایجاد این ظرفیت‌ها احتیاج به منابع مالی دارد.

دانشور افزود: اکثر کودکان کار دچار سوء تغذیه هستند و درصد قابل توجهی از آن‌ها مبتلا به بیماری ایدز بوده و وضعیت آن‌ها باید کنترل شود. 

وی تصریح کرد: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و به ویژه کودکان کار، سازمان‌های مردم نهاد ظرفیت بالقوه‌ای دارند که باید از این پتانسیل و ظرفیت آن‌ها به نحوه مطلوب استفاده کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از نادیده گرفتن نقش سازمان هاس مردم نهاد طی سال‌های گذشته اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر آنچنان که باید از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد استفاده نشده است و هر جا دولت مردان کم آورده اند فقط در حرف گفته اند باید از NGO‌ها بهره گرفت. 

دانشور با ارائه توصیه هایی برای حل معضل کودکان کار و خیابانی اظهارکرد: برای حل پدیده کودکان کار و خیابانی باید چند کار اساسی انجام داد که از آن جمله می‌توان به تهیه بانک اطلاعاتی کودکان کار و خیابانی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: سامانه اشاره شده باید به روز بوده و در این بین می‌توان از ظرفیت و توان سازمان‌های مردمی باید استفاده کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *