تنش خاورمیانه بر تصمیم اوپک اثر میگذارد/ قیمت نفت پائین آمد

9:02 - 16 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۶۱۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
تنش خاورمیانه اصلی ترین دلیل کاهش قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه بود که این وضعیت می تواند شرایط را برای تصمیم های آتی اوپک مشکل کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، قیمت نفت در پایان معاملات روز دوشنبه (15 خرداد 1396) نزدیک به یک درصد کاهش یافت چراکه این بیم وجود دارد که قطع روابط عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی با قطر، می تواند برنامه کاهش تولید نفت را بی تاثیر کند.

عربستان سعودی، امارات، مصر، و بحرین تمامی راه های ارتباطی خود با قطر، بزرگترین صادرکننده LNG و میعانات جهان، قطع کردند. دلیل این اقدام متهم کردن قطر به افراطی گری و عدم توجه به پایداری منطقه است.

در ابتدای این اقدام، قیمت جهانی نفت به دلایل ژئوپلتیکی نزدیک به 1.6 درصد بالا رفت اما در نهایت با 48 سنت کاهش یا نزدیک به 0.96 درصد کاهش نسبت به روز یکشنبه، در سطح 49 دلار و 47 سنت تثبیت شد.

قیمت نفت آمریکا نیز 0.55 درصد یا 26 درصد کاهش یافت و به 47 دلار و 40 سنت رسید.

گرچه تولید نفت قطر روزانه 600 هزار بشکه است که در میان کوچکترین تولیدکنندگان نفت سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت (اوپک) قرار دارد، اما تنش میان اعضای این سازمان می تواند توافق برای کاهش تولید نفت و ایجاد ثبات در قیمت نفت را به چالش بکشد.

تحلیلگر موسسه JBC Energy در یادداشتی آورده است: "اگرچه نمی خواهیم این ماجرا را زیاد به اوپک ربط دهیم، اما از آنجائیکه دیدگاه قطر نسبت به ایران موجب آغاز این ماجرا شده است، در صورتیکه این تنش در فرصت مقتضی حل و فصل نشود نشست های آتی اوپک بسیار پیچیده خواهند شد."



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *