رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صادرات فرش ايرانى در ركود/ تار و پود ايرانى گرفتار تلاطم نرخ دلار

11:54 - 15 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۵۹۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه فروشندگان و صادر کنندگان فرش دست بافت با اشاره به ركود صادرات فرش دستبافت ايرانى گفت: صادرکنندگان ایرانی نمی‌توانند با کشورهای رقیب رقابت کنند زیرا محصولات این کشورها با قیمت بسیار کمتر و با طرح‌های متنوع تری در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.
مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، با بیان این که تولید و صادرات فرش دستبافت در رکود به سر می‌برد اظهارکرد: در حال حاضر تولید و صادرات انواع فرش دستبافت در رکود به سر می‌برد که به چند دلیل این رکود گریبانگیر فرش ایرانی شده و اولین مورد در ارتباط با بازارهای سنتی بوده که با توجه به دور بودن چند ساله فرش ایرانی از بازارهای جهانی و سنتی کشورهای دیگر جایگاه ایران را در تصاحب خود گرفته اند و از سوی دیگر قیمت‌های فرش ایرانی در بازارهای جهانی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان و صادرکنندگان فرش دست بافت، افزود: فرش ایرانی در بازارهای داخلی قیمت مناسبی دارد اما در مقایسه با وضعیت دلار و ارز و اضافه نشدن تورم سالیانه بر روی قیمت دلار باعث می‌شود که قیمت تمام شده فرش ایرانی برای صادرات بالا رود.

وی دلیل نبود توان رقابتی فرش ایرانی با تولید سایر کشورها را ثابت بودن نرخ دلار دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عمده نبود توان رقابت با صادرکنندگان سایر کشورها ثبات در بازار دلار بوده است همچنین اضافه نکردن نرخ تورم به قیمت دلار باعث شده تا قیمت فرش ایرانی در بازارهای جهانی با افزایش قیمت روبه‌رو شود در حالی که سایر کشورها قیمت محصول خود را در بازارهای روز به روز کاهش می‌دهند. 

عراقچی در ارتباط با رقبای اصلی فرش ایرانی در بازارهای جهانی اظهار کرد: اصلی ترین رقیب فرش ایرانی در بحث صادرات به ترتیب کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان و چین است.

 رئیس اتحادیه فروشندگان و صادرکنندگان فرش دست بافت ادامه داد: فرش ایرانی در بازارهای جهانی از لحاظ هنر و کیفیت همچنان برند اول بوده اما در بحث‌های تجارت صادرکنندگان ایرانی نمی‌توانند با کشورهای رقیب رقابت کنند زیرا محصولات این کشورها با قیمت بسیار کمتر و با طرح‌های متنوع تری در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به انتقال پول فروش فرش‌های ایرانی برای بازگشت به ایران، گفت: برجام توانسته مشکلات زیادی از جمله انتقال پول از خارج از کشور را برطرف سازد و پول‌های تجارت به راحتی در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد.

عراقچی با بیان این كه فرش ایرانی به کشورهای امریکا و اروپایی صادر می‌شود تصریح کرد:  فرش ایرانی به دلیل تحریم‌ها سال‌ها از بازار کشور امریکا دور بوده اما با توجه به توافق هسته‌ای فرش ایرانی به این بازار صادر می‌شود و در حال حاضر عمده بازارهای غربی صادراتی فرش ایرانی کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا و امریکا هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *