ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی و غیرمسلمان از نگاه قانون

17:30 - 13 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۵۶۵۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.

ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکار‌ها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور با بازخوانی سئوالات طرح شده از وکیل آنلاین تلاش می‌کنیم در جهت افزایش آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نقش موثری را ایفا کنیم.

حال باید دید ایرانیان مقیم خارج از کشور که با زنان خارجیِ غیرمسلمان ازدواج کرده‌اند و نیز مردانی که در داخل خاک ایران با زنانی از اقلیت‌های مذهبی پیوند زناشویی بسته‌اند، از نظر قانونی ازدواجشان چه شرایطی دارد؟

پرسش یک شهروند ایرانی مقیم خارج از کشور از وکیل‌آنلاین این است: با عرض سلام و خسته نباشید. من در خارج از کشور ازدواج کرده ام با زن خارجی . آیا نیازی هست که بروم به سفارتخانه ایران و ازدواج من در شناسنامه‌ام ثبت شود تا در موقع برگشت به ایران به مشکل برنخورم؟ سپاسگزارم از سایت خوبتون.

اما پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش:

قوانین مربوط به احوال شخصیه، از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث، در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارج باشند، مجری خواهد بود. از طرف دیگر در مورد ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان باید بیان داشت که قانون ایران ساکت است. اما ظاهر این است که قانونگذار با توجه به فقه اسلامی نخواسته است این ازدواج را منع کند.در فقه اسلامی نکاح مرد مسلمان با زن کتابیه (زنی یهودی،مسیحی... )مجاز است. علاوه بر اینکه نکاح با زن غیر کتابیه باطل می باشد، این در حالی است که در فقه امامیه قول مشهور این است که فقط نکاح منقطع با زن کتابیه جایز و نکاح دائم باطل است. حاصل آنکه در حقوق فعلی ایران می توان گفت چون این قول بین فقهای امامیه مشهورتر است، ظاهراً قبول آن مورد نظر قانونگذار بوده و به علاوه این قاعده عرف و عادت مسلم را تشکیل می دهد. پس مرد مسلمان نمی تواند با زن غیر مسلمان کتابیه به عقد نکاح دائم ازدواج کند.علی ای حال و با توجه به فرض مورد پرسش و در صورتیکه شرایط فوق محقق باشد، شما باید به کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه نمایید و ازدواج خود را به ثبت برسانید تا از نظر حقوق ایران نیز زن و شوهر شناخته شوید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *