حاشیه های انتشار تصاویر دفن مبتلایان به تب کریمه کنگو/ علائم بیماری را سرسری نگیرید

8:54 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۰۸۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
تب کریمه کنگو، واژه آشنایی که درلفافه شیوع پیدا کرد و به عنوان موضوع داغ این روز‌ها در صفحات مجازی، به یک مشغله برای زنده بودن تبدیل شده است.
جزئیات تب کریمه کنگو؛به گزارش خبرنگار جامعه ، اخبار و حاشیه هایی که این روز‌ها درفضای مجازی دست به دست می‌شود، حاکی از نگرانی مردم نسبت به تب کریمه کنگو، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بین انسان و دام است که درفصل بهار و تابستان قدرت انتشار بیشتری به خود می‌گیرند.

فیلم‌ها و عکسهای رعب انگیز از نحوه دفن بیماران مبتلا به تب کریمه، این روزهای بیش از گذشته نقل هر مجلسی شده و ترس از خوردن گوشت را در دل مردم انداخته است. 

 براساس گفته مسئولین وزارت بهداشت، این بیماری تا مرحله بروز علائم، قابل تشخیص نبوده و امکان تشخیص دام‌های آلوده قبل از ذبح به هیچ وجه وجود ندارد. 

درحالی که علائم بیماری شباهت بسیاری با ویروس‌های متعدد فصلی دارد و عمدتا با بیماری‌های کم خطر اشتباه گرفته می‌شود که این امر انگیزه مراجعه سریع بیمار به پزشک را، کاهش می‌دهد. در شرایطی که تنها راه شناسایی ویروس تب کنگو، آزمایش ازفرد بیمار است، هر ثانیه تأخیر در مراجعه به پزشک، مرگ را نزدیکتر می‌کند و احتمال ۱۰ درصد مرگ ناشی از این بیماری را، به ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. 

تب کریمه کنگو در سال ۱۳۷۷ در کشور رواج یافت و با وجود اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت، همچنان ادامه دارد. آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد میزان مبتلایان به این بیماری از ۶۲ نفر در سال ۹۵ به ۳۱ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است که در حال حاضر ۳ نفر از آن‌ها در شهرهای اصفهان، کرمانشاه و بندرعباس بر اثر شدت بیماری، جان باختند. 

در شرایطی که گوشت جزو بیشترین اقلام مصرفی خانواده‌ها محسوب می‌شود، امکان تشخیص گوشت‌های مطمئن، به یک معضل برای مردم تبدیل شده است. این در حالی است که علت شایع این بیماری در کشور، وارد کردن دام از کشورهای دیگر چون افغانستان و پاکستان، اعلام شده است. در این میان یک سوال ذهن هر مخاطبی را به خود مشغول می‌کند که چرا با وجود پرورش دام‌های محلی در کشور، نیاز به وارد کردن دام از کشورهای دیگر و گوشت‌های یخ زده از برزیل همچنان وجود دارد؟

علائم بیماری را سرسری نگیرید

تب کریمه کنگو، با علائم تب، سر درد شدید، دردهای عضلانی و استخوانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ در بدن بروز می‌کند و بیماران غافل از خطر جدی، آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند. خونریزی در دهان، لثه، دستگاه تناسلی و وجود خون در ادرار، نشان دهنده ابتلا به بیماری است که متأسفانه بعد از علائم اولیه در بیمار، مشهود می‌شود.

افراد بیمار با مراجعه به بیمارستان، مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت تایید بیماری، در شرایط و اتاق‌های خاص نگهداری و درمان می‌شوند. 

گفتنی است این ویروس واگیردار بوده و در کمترین زمان ممکن از طریق مخاط و ترشحات بدن فرد بیمار، منتقل می‌شود.برای جلوگیری از این بیماری، از لباس‌های مخصوص، دستکش، عینک و چکمه برای مواجهه با این افراد استفاده می‌شود و چه بسا در سال‌های گذشته شاهد ابتلای کادر درمانی و پزشک معالج به این بیماری در برخوردهای درمانی با مبتلایان بوده ایم.

حاشیه عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی

خطر ابتلا به تب کریمه کنگو تا حدی است که در مواردی منجر به فوت بیمار شده است. در طی چند روز اخیر عکس‌ها و فیلم هایی از نحوه دفن این بیماران در صفحات مجازی رد و بدل می‌شود که تعجب بسیاری از مردم را برانگیخته است. در راستای حاشیه‌های موجود از نحوه دفن جان باختگان تب کریمه، جزئیات ماجرا را از معاون مرکز بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت جویا شده ایم. وی در خصوص روند دفن بیماران متوفی گفت: اجساد این افراد تا ۲۴ ساعت بعد از دفن، ناقل بیماری هستند براین اساس پیکر آن‌ها را در کاورهای پلمپ شده و در چند بسته بندی پلاستیکی، در داخل تابوت قرار داده و تحت شرایط خاص دفن می‌شوند. 

وی در ادامه افزود: تمامی کادر درمانی، حمل و نقل و قبر کن‌ها به لباس‌های مخصوص، چکمه، عینک و دستکش مجهز شده و با محافظت منطقه از ورود افراد سالم، اجساد در قبرهای مملو از آهک دفن می‌شوند. 

نبوی رعایت جانب احتیاط در درمان و دفن بیماران مبتلا به تب کنگو را، کنترل و مهار بیماری در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: همه این اقدامات به منظور حفظ سلامت افراد جامعه انجام می‌شود و جدیت در پیگیری این روند تا حدی است که با تمام تلاش‌های انجام شده برای جلب رضایت خانواده متوفی، در صورت عدم رضایت، از نیروی انتظامی کمک گرفته می‌شود تا روند دفن و کنترل بیماری از جسد، به خوبی اداره شود. 

توصیه‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

در شرایط شیوع تب کریمه کنگو در کشور، علاوه بر نظارت‌های دقیق دامپزشکی بر دام‌های وارداتی و نحوه کشتار آنها، وزارت بهداشت وظیفه نظارت، کنترل بیماری و مهار کردن آن برای جلوگیری از شیوع بیماری را برعهده دارد. باتوجه به موارد ذکر شده، مردم نیز باید نکاتی را برای جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامت جامعه در نظر بگیرند؛ بنابراین توصیه می‌شود شهروندان گوشت‌های هلوگرام دار با مهرمورد تایید سازمان دامپزشکی را تهیه کرده و اکیدا از مصرف گوشت‌های تازه ذبح شده و داغ خودداری کنند. 

گفتنی است در صورت خریداری گوشت‌های تازه، آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده سپس با دستکش اقدام به خرد کردن آن کنند. 

بنابر روند شیوع این بیماری در بین قشردامدار، قصاب و کارگران کشتارگاه، توصیه می‌شود حتما این افراد از لباس‌های مخصوص، عینک، دستکش و چکمه برای ذبح دام استفاده کنند. همچنین در صورت بروز هریک از علائم ذکر شده در بدن، سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند. 

گفتنی است این بیماری در مناطق پرورش دام، قابلیت شیوع بیشتری دارد و حتی کنه موجود دربدن طیور، می‌تواند ناقل بیماری از حیوان به انسان باشد. 

با تمام این موضوعات، با حفظ آرامش اجتماعی و رعایت اصول ذکر شده می‌توان امنیت روانی و سلامت جامعه را تأمین کرد و درصد رشد این بیماری‌ها را در کشور، کاهش داد. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *