رضایی: عرضه خودروهای خارجی بدون شرکت‌های غیررسمی به مشکل می‌خورد/ دادفر: دولت در جزییات واردات دخالت نکند

14:32 - 08 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۰۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در حالی که شرکت‌های نمایندگی رسمی واردات خودرو با حضور شرکت‌های غیر نماینده در بازار موافق هستند، اما همچنان دولت طبق مصوبه‌ای غیر کارشناسی فعالیت آنان را متوقف کرده است.
رضایی: عرضه خودروهای خارجی بدون شرکت‌های غیررسمی به مشکل می‌خورد/ دادفر: دولت کاسه‌ی داغ‌تر از آش شده است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بازار خاکستری یا همان گری مارکت طی سال‌های تحریم ناجوانمردانه بر علیه کشورمان به علت قطع روابط مستقیم تجار ایرانی با شرکت‌های اصلی بوجود آمد و جدا از بازار خودروهای خارجی به محصولات و اقلام بسیاری در اقتصاد ایران سرایت کرد. عموما بازار غیر نماینده‌ها یا همان گری مارکت بعنوان اهرم رقابتی با هدف انتفاع بیشتر مشتریان در استفاده از یک کالا یا خدمت بوجود آمده است.
 
در حوزه خودرو، اما با افزایش کارایی و جذابیت برای متقاضیان ریسک آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و رقابتی ویژه در عرضه محصول با اهداف کاهش هزینه، سرعت ارایه خدمت یا محصول با تکریم مشتری به همراه خواهد داشت.
 
با وجود این تفاسیر، اما طبق یک تصمیم غیر کارشناسی دولتی از اواخر سال گذشته معاون اول رییس جمهور با ضدور یک بخشنامه به طور کلی نسبت به حدف این شبکه توزیع در بازار خودروهای خارجی اقدام کرد.
 
حال، اما انجمن صنفی واردکنندگان و انجمن واردکنندگان خودروی کشور به عنوان دو انجمن فعال در این حوزه طی تصمیمی مشترک اقدام به انتقاد از این تصمیم غیر کارشناسی کرده و برای بازگشت این شرکت‌ها به بازار درخواست مشترکی را به دولت ارایه داده اند.
 
در همین رابطه میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: شرکت‌های غیر نماینده طی سال گذشته بیش از ٦٠ درصد خودروی خارجی کشور را تامین کرده اند و با وجود این که مکانیزم فرآیند کنترل و نظارت بر ثبت سفارش و اخذ گارانتی و خدمات پس از فروش را طبق آیین نامه‌های دولتی جلو می‌بردند، اما بازهم نسبت به حذف آن‌ها از سوی دولت اقدام شد.
 
 وی تصریح کرد: انجمن صنفی پیش از این نیز در موضع گیری‌های متعدد نسبت به این امر انتقاد کرده بود و اثرات حذف این شرکت‌ها را نیز به دولت گوشزد کرده بود، چرا که بی شک در نبود این شرکت‌ها جدای از وقوع انحصار در بازار، توان تامین توسط نمایندگی‌های رسمی نیز وجود ندارد و در آخر بازار با مشکل عرضه محصول رو به رو خواهد شد.
 
این در حالی بود که با حذف این شرکت‌ها افزون بر حذف رقابت از بازار حدود ١٢٠ شرکت فعال در این حوزه با میانگین ٣٠ پرسنل که طی چندین سال گذشته ساختار تجاری به روزی نیز پیدا کرده بودند به طور کلی تعطیل و از دایره تجارت خودرویی کشور خارج شدند.
 
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو افزود: اکنون هم انجمن صنفی که تا پیش از این مدافع حقوق مشتریان این حوزه و فعالان گری مارکت بوده است، در کنار انجمن واردکنندگان خودرو به این اجماع رسیده ایم که حذف این شرکت‌ها جز زیان مصرف کنندگان و برهم خوردن توازن بارار عایدی دیگری نخواهد داشت و دولت باید به سرعت به اصلاح ابلاغیه دی ماه سال گذشته خود اقدام کند.
 
رضایی خاطر نشان کرد: بدون شک با وجود شرکت‌های گری مارکت رقابت و پویایی به بازار خودروهای خارجی بازخواهد گشت و دیگر نگرانی برای افزایش قیمت‌ها نیز وجود نخواهد داشت، اتفاقی که در ماه‌های اخیر با مصوبه دولت موجب سردرگمی قشر عظیمی از تامین کنندگان خودروهای خارجی شده که تعهدات فراوانی نیز در قبال مصرف کنندگان دارند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *