رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اره به جان اقتصاد اُفتاد/ چقدر اره دستی وارد کشور شد+ جدول

8:30 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۹۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
براساس آمار گمرک در سال ۹۵، بیش از ۲۷۴ تن اره دستی از کشورهای مختلف وارد ایران شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، واردات کالاهای غیرضروری و مشابه تولید داخلی از جمله مسائلی است که همواره تولید داخل را با مشکلاتی مواجه می‌کند و در پی آن کارخانه‌های بسیاری را در کنار قیمت پایین محصولات بی‌کیفیت از رونق انداخته است.

بررسی آمار گمرک حاکی از آن است که میلیون‌ها دلار صرف واردات اقلام غیرضروری که مشابه آن در داخل کشور وجود داشته می‌شود و این امر باعث ایجاد شکاف عمیقی در تولید داخل و بیکار شدن عده زیادی از افراد می‌شود.

در این میان واردات اقلامی به چشم می‌خورد که تولید و ساخت آن در کشور نیاز به علم و تجهیزات خاصی ندارد و تنها باعث خروج درآمد ارزی از کشور می‌شود و واردات بی‌رویه آن باعث شده تولید آن درکشور به حداقل رسیده یا به انحصار کشورهای دیگر در بیاید که از جمله این کالا‌ها می‌توان به واردات اره دستی اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۵ بیش از ۲۷۴ تن اره دستی از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده و این آمار اره‌های برقی که در حجم بالایی وارد کشور شده را دربر نمی‌گیرد. 

براساس واردات این حجم اره دستی، بالغ بر ۷۶۷ هزار و ۵۷۸ دلار ارز از کشور خارج شده است که مبلغ ریالی آن حدود ۲ میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۸۱ دلار در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که اره دستی از کشورهای اسپانیا، اسلوونی، امارات متحده عربی، بلژیک، تایوان، ترکیه، جمهوری کره، چین، ژاپن، سوئد، سوئیس، فنلاند و هلند وارد ایران شده است که در این میان چین سهم عمده‌ای از واردات اره دستی را به خود اختصاص داده است.

اره به جان اقتصاد اُفتاد/ چقدر اره دستی وارد کشور شد+ جدول

همچنین بررسی آمار گمرک در فروردین‌ماه سال ۹۶ نیز خبر از واردات ۴۰ تن اره دستی را می‌دهد که براساس آن حدود ۱۲۱ هزارو ۸۲۱ دلار ارز برای واردات اره از کشور خارج شده است.

اره به جان اقتصاد اُفتاد/ چقدر اره دستی وارد کشور شد+ جدول

حال جای سوال دارد که با ارز مصرفی برای واردات سالانه این کالای پرمصرف چرا نمی‌توان یک کارخانه کوچک که برای چندین نفر اشتغالزایی داشته باشد به راه انداخت و محصولات پیش پا افتاده‌ای، چون اره و هزاران کالای دیگر که نیاز به علم خاصی ندارد را در داخل کشور تولید کرد.

یا این تفاسیر باید دید در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است چه برنامه‌هایی از سوی مسئولین برای تحقق شعار سال، در پی کاهش واردات اقلام غیرضروری و استفاده از ارز مصرفی آن در اشتغالزایی تدوین خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *