واکنش سخنگوی وزارت خارجه به مصوبه تحریمی اخیر آمریکا علیه ایران/هیچ دولتی نمی‌تواند مفاد برجام را گزینشی تعریف کند

11:36 - 08 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۹۲۱
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تحریم ایران گفت: اگر این طرح‌ها و لوایح به تصویب کنگره آمریکا برسد و توسط رئیس جمهور این کشور امضا شود و قابلیت اجرایی پیدا کند در آن زمان اقدامات لازم و پیش بینی شده از جانب ایران صورت می‌گیرد.
بهرام قاسمی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، بااشاره به منویات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره صراحت دستگاه دیپلماسی کشورمان در مجامع بین المللی افزود: بیانات مقام معظم رهبری دراین رابطه بسیار مهم و شیوا بود و باید با ذکاوت و هوشمندی تمام بتوانیم از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم و سیاست‌های خود را به طرز دقیق و درستی مطرح کنیم وانشاءالله که این روند همچون گذشته ادامه خواهد یافت و منویات مقام معظم رهبری مدنظر ما خواهد بود و با دقت بیشتری در این رابطه عمل خواهیم کرد .

قاسمی در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر سفر اخیر ترامپ به ریاض و متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت: مواضع نابجا ،‌ غلط و بی ربط برخی کشورها در خصوص ایران پیرامون تروریسم بحث جدیدی نیست ویک نوع فرافکنی محسوب می‌شود؛ سفر ترامپ به کشوری که مولد و مروج خشونت و تروریسم است، همین ادعا را باطل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ترامپ باید به این تناقض پاسخ دهد که چگونه ایران که درگیر یک انتخابات بزرگ و شکوهمند است می‌تواند مروج تروریسم باشد اما کشوری که در دادگاه‌های خود آمریکا به لحاظ حمایت از تروریسم محکوم شده است، نمی‌تواند حامی تروریسم باشد. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نتایج پیگیری‌های صورت گرفته برای سرنوشت 8 صیاد ایرانی که در سومالی به اسارت درآمده‌اند، تصریح کرد: درسال 94 ، 37 صیاد عزیز ایرانی به اسارت درآمدند و تعدادی از آنها فرار کردند و تعدادی دیگر نیز آزاد شدند همچنین متاسفانه تعدادی از آنها نیز جان خودرا از دست دادند و نهایتاً 8 نفر از این صیادان هم اکنون در اسارت دزدان دریایی هستند که این موضوع به صورت هفتگی در دستگاه‌های مختلف تحت پیگرد است و امیدواریم با اقداماتی که در جریان است شاهد آزادی این صیادان باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: خانواده این صیادان اخیرا نامه‌آی به رئیس جمهور نوشته‌اند و در این رابطه دستورات لازم صادر شده است البته پیچیدگی‌های این موضوع که از گذشته وجود داشته کار را دشوار کرده اما پیگیری های ما در این رابطه استمرار دارد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون خبری که خبرگزاری رویترز مبنی بر به اسارت درآمدن سرنشینان یک لنج ایرانی در آبهای سومالی منتشر کرده است، گفت: این موضوع در دست بررسی است و در حال حاضر دقیقا نمی توانم بگویم که آن لنج دارای چند سرنشین بود اما این را می‌گویم که همه سرنشینان آن لنج ایرانی نبودند و از یکی - دو ملیت دیگر نیز در آن لنج  حضور داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال اعزام نیرو از ایران به سوریه با توجه به حصول موافقت نامه کاهش تنش در جریان نشست آستانه اظهار کرد: در صورت رسیدن به تفاهمات لازم و ترسیم نقشه راه بر مبنای توافق آستانه آمادگی اعزام نیرو به سوریه برای نظارت بر فرآیند آتش بس در مناطق کاهش تنش را داریم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نشست اخیر برگزار شده در ریاض با حضور رئیس جمهور آمریکا و بیانیه‌ای که در این نشست قرائت شد، اظهار کرد: دعوت از دولت‌های خارجی و حضور این دولت‌ها در منطقه مخلّ وحدت کشورهای منطقه است و هیچگاه سیاست های این دولت‌ها به ثبات درمنطقه کمک نمی‌کند؛ اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت پذیرفت و با ناکامی‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که برخی از آنها ظهور کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بسیاری از کشورهای شرکت کننده در نشست ریاض به ما اطلاع دادند که از هیچ گونه بیانیه‌ای دراین نشست آگاه نبودند و با مفاد قید شده در بیانیه ریاض موافق نیستند؛ برخی کشورها این موضع را علنی کردند اما برخی سکوت کردند و از طریق تماس‌های دیپلماتیک خود با موضع فوق الذکر را اتخاذ کردند.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مواضع اخیر قطر و احتمال ایجاد تنش میان دوحه و ریاض گفت: سیاست‌های ما در قبال کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس سیاست روشنی است؛ ما همواره سعی کرده‌ایم با زبان دوستی و مودت با آنها صحبت کنیم و بر اشتراکاتمان با آنها بیفزاییم؛ روابط ما با کشورهای همچون عمان،‌ کویت و قطر همواره برقرار بوده البته اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته و وجود خواهد داشت که طبیعی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما برای دیگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم اما قبل از اجلاس ریاض به کشورهای اسلامی و عربی هشدار دادیم که نسبت به توطئه های رژیم صهیونیستی برای ایجاد انشقاق در میان کشورهای منطقه هوشیار باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات رئیس جمهور پیرامون امکان رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای دردولت دوازدهم گفت: برمبنای قدرت دیپلماتیک هر عمل نشدنی می‌تواند تحقق پذیرد اما هر پروژه‌ای براساس میزان و نوع خود دارای دشواری‌هایی خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تحریم ایران بیان داشت: از این نوع طرح‌ها در یک سال گذشته چندین بار در سنای آمریکا مطرح شده و این قبیل طرح‌ها برای ما قابل اعتنا نیست؛ آنچه برای ما معیار و ملاک است سیاستها و اقدامات خود دولت آمریکا است؛ اگر این طرح‌ها و لوایح به تصویب کنگره آمریکا برسد و توسط رئیس جمهور این کشور امضا شود و قابلیت اجرایی پیدا کند در آن زمان اقدامات لازم و پیش بینی شده از جانب صورت می‌گیرد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مصوبات و مواضع هیئت حاکمه آمریکا برای تحریم ایران به سبب فعالیت‌های موشکی گفت: سیاست‌های ایران در مورد مسائل موشکی بسیار شفاف وروشن است و این سیاست‌ها با هیچ قطعنامه‌ای منافات ندارد؛ این سیاست‌ها مستمر خواهد بود و تحت تأثیر القائات خارجی قرار نخواهد گرفت؛ سیاست‌های موشکی ایران بر اساس تجاربی که ما در جنگ 8 ساله داشتیم مبتنی بر اصول دفاعی و بازدارندگی است و در این سیاست ها هیچ گونه خللی ایجاد نمی‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات 29 اردیبهشت گفت: در این انتخابات تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور برای نخستین بار مشارکت کردند که این امر نشان می دهد سیاست‌های وزارت خارجه به ایجاد همبستگی بیشتر در صفوف ایرانیان خارج از کشور یاری رسانده است همچنین در روز جمعه که انتخابات برگزار شد از آن جهت که این روز در خارج ازکشور روز تعطیل محسوب نمی‌شود بسیاری ازافراد ایرانی که شاغل و دانشجوبودند به هر طریق ممکن خود را به شعب اخذ رأی رساندند تا در انتخابات مشارکت کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات فردی که مدعی شده بود وزارت خارجه به آمریکایی‌ها وعده داده تا سردار سلیمانی را تحویل واشنگتن دهد، گفت: من نمی‌دانم این شخص کیست وآن را نشنیده‌ام اما اگر این بحث جدی باشد ما یک کار قضایی خواهیم کرد و موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم چرا که سخن مطرح شده بسیار ناروا و اتهام آمیز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تحولات میدانی در موصل و مباحثی که پیرامون حضور نظامی ایران در عملیات موصل مطرح می‌شود، اظهار کرد: ایران در موصل نقش نظامی نداشته و نخواهد داشت و حضور ما در این منطقه صرفا به صورت مستشاری و به درخواست دولت عراق است.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر شهادت مرزبانان کشورمان در منطقه مرزی با ترکیه افزود: این موضوع از کانال‌های دیپلماتیک به دولت ترکیه ابلاغ شده است و امیدواریم با درایت و مسئولیت پذیری و پاسخ دولت ترکیه مواجه شویم ؛ ما علاقمند نیستیم در مرزهای خود با ترکیه شاهد اینگونه اقدامات ناگوار باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مصاحبه یک نماینده مجلس با یکی از خبرگزاری ها و اظهارات وی پیرامون احتمال تغییر در ساختار وزارت امورخارجه ، اظهار کرد: مطلبی که در یک خبرگزاری تحت عنوان مصاحبه چاپ شده بود با مسائل حرفه‌ای قابل طرح در وزارت خارجه متفاوت است؛ صحبت از تشکیل دو میزاقتصادی دروزارت خارجه بود که یکی از دوستان با نماینده مزبور صحبت کرد و وی تکذیب کرد که چنین بحثی را مطرح کرده باشد. 

وی گفت: البته وزارت امور خارجه همواره در حال به روز شدن است و بعضاً اولویت‌های خود را تغییر می‌دهد؛ و این یک موضوع مستمر است و آقای ظریف نیز بر افزایش کارآمدی دستگاه دیپلماسی در  حوزه مسائل سیاسی و همچنین مسائل اقتصادی به ویژه حوزه اقتصاد مقاومتی تأکید دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای مقامات آنکارا پیرامون اینکه گروه پ ک ک در مرزهای شمال غربی ایران دارای مواضع است،‌ اظهار کرد: این فرافکنی و گفتار کذب ، موضوع جدیدی نیست؛ ما درخاک خود هیچ گروه تروریستی و خشن که علیه همسایگان ما عملیات انجام دهند نداریم؛ همچنین هیچ گروه مخالف دولت ترکیه نیز دردرون خاک ایران وجود ندارد و مطلب مطرح شده یک فضاسازی رسانه‌ای شاید با اهدافی مشخص در برهه‌ای مشخص است.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون موضع وزارت امور خارجه در رابطه با افزایش فشارها از جانب حکومت آل خلیفه در بحرین به شیخ عیسی قاسم و معترضان بحرینی بیان داشت: ما از اصل عدم مداخله در امور سایر کشورها پیروی می‌کنیم اما آنچه دربحرین شاهد آن هستیم نقش حقوق بشر ا ست؛ آنچه در بحرین اتفاق می‌افتد  حوادث ناگواری است که محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: توصیه ما به دولت بحرین خویشتن داری، متانت، احترام به عقاید دیگران و دست کشیدن از ایجاد مزاحمت برای شهروندان بحرینی است؛ سرکوب شاید در یک ظرف زمانی مشخص جواب دهد اما در نقطه جوش فوران خواهد کرد و مشکلات را بیشتر می کند و ما علاقه نداریم کشورهای همسایه مان دراین مسیر قرار گیرند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات احتمالی درحوزه سیاست خارجی در دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم سیاست‌های ناتمام دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی پیگیری می‌شود همچنین اولویت بیشتری برای همسایگان و کشورهای پیرامونی درنظر گرفته خواهد شد؛ دوستان ما در کمیته‌های مختلف درحال تدوین راهبردها در حوزه‌های مربوط به خود هستند که آنها را در معرض دید و نظر دولت قرار خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و احتمال لغو مجوز صادرات هواپیما به ایران گفت: دراین رابطه شنیده‌هایی وجود دارد اما رسما موردی را دریافت نکرده‌ایم؛ به طور کلی هیچ دولتی نمی‌تواند مفاد برجام را گزینشی تعریف کند.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنین مطرح شده که در برخی شعب انتخاباتی مستقر در خارج به نفع آقای روحانی فعل وانفعالاتی صورت گرفته است، اظهار کرد: من این موضوع را تکذیب می‌کنم؛ اگر در این رابطه شکایتی صورت گرفته در صلاحیت شورای نگهبان است که آن را بررسی کند و قطعا اعلام نظر این شورا ملاک عمل خواهد بود اما به نظر من به عنوان عضوی از مجموعه وزارت امور خارجه این موضوع دروغ محض است ومکانیزم‌های برگزاری انتخابات در خارج از کشور از گذشته و جود داشته وهیچ گاه مشکلی در این رابطه به وجود نیامده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال دیدار و مذاکره وزرای خارجه ایران وآمریکا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده گفت: در این رابطه تصمیمی اتخاذ نشده اما در عرصه دیپلماسی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون زمان تعیین سفیر ایران در سوئیس بیان داشت: با استقرار دولت جدید سفیر ایران در سوئیس هم معرفی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر شرکت رئیس جمهور آذربایجان در نشست ریاض که در آن مواضع ضد ایرانی مطرح شد، خاطر نشان کرد: ما مانع از حضور دیگران در اجلاس‌هایی که در سایر کشورها برگزار می‌شود نمی‌شویم و روابط خوبی با آذربایجان داریم و امیدواریم این روابط روز به روز ارتقاء یابد.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *