رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خلع سلاح شرکت‌های داخلی با استفاده از فاینانس خارجی

9:57 - 08 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۸۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سندیکای صنعت برق گفت: استفاده از فاینانس خارجی به عنوان راهی آسان تر به عنوان یک رقابت ناعادلانه برای بخش خصوصی داخلی به حساب می آید که منجر به خلا سلاح شدن تولید داخل می شود.
علیرضا کلاهی صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص مشکلات حال حاضر صنعت برق و خواسته آنها از دولت دوازدهم گفت:  مشکل اصلی بحث کسری سرمایه گذاری که از سال های گذشته در صنعت برق کشور باقی مانده است که برای رفع آن اقتصاد صنعت برق که معطوف به تعرفه برق می باشد نیاز به بازنگری جدی دارد.

وی افزود: این نکته قابل توجه است که اختلاف بین قیمت تمام شده صنعت برق با هزینه پرداختی خانوار فاصله زیادی دارد و برق نیز کمترین افزایش قیمت در میان خدمات ارائه شده طی مدت 10 سال گذشته را به خود اختصاص داده، به همین خاطر نیاز به بازنگری دارد.

کلاهی عنوان کرد: موضوع بعدی بحث تامین مالی است، نگرانی بخش خصوصی ایران این است که فاینانس خارجی یا به عبارتی آسان ترین راه انتخاب شود که این مسیر تنها برای رشته هایی که ما در آن توانمندی بومی نداریم مثل حوزه های مختلف صنعتی توجیه دارد، اما برای زمینه هایی مثل صنعت برق که توانمندی بومی داریم استفاده از فاینانس خارجی به معنی خلا سلاح کردن شرکت های داخلی شمرده می شود.

رئیس سندیکای صنعت برق اظهار کرد: با توجه به نرخ بالا تامین سرمایه در داخل شرکت های ایرانی توانایی رقابت با فاینانس خارجی را ندارند و فاینانس خارجی از کشورهایی که ارائه شده جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی به آنها صورت می گیرد. گفتنی است فاینانس خارجی به عنوان رقابت ناعادلانه برای شرکت های ایرانی به حساب می آید.

وی در خصوص انتظارات این بخش از دولت دوازدهم گفت: به صورت جد پیگیر پروژه های کاهش تلفات هستیم، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید، زمینه سازی برای صادرات یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه است که ما انتظار داریم سیاست هایی اتخاذ شود بخش دارای ارزش افزوده و شرکت کوچک و متوسط حمایت شود.

کلاهی بیان کرد: در طی حدود 10 سال اخیر تمرکز بیش از حد بر روی شرکت های مادر بوده که به دلیل این رشد نامتوازن نتایج دلخواه و مورد انتظار نیز نصیب نشد به همین خاطر هم اکنون باید به صنایع ارزش افزوده دار و کوچک توجه کنیم و کاری کنیم که رقابت پذیری آنها افزایش یابد که با افزایش رقابت پذیری آنها چرخه اقتصاد کشور بهتر خواهد چرخید زیرا قیمت تمام شده مصرف کننده ایرانی کاهش می یابد.

رئیس سندیکای صنعت برق در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور گفت: هم اکنون بیش از 95 درصد صادرات خدمات فنی مهندسی کشوربه صنعت برق تعلق دارد ولی این میزان کافی نبوده، باید به این نکته توجه داشت که عمده صادرات غیرنفتی کشور مواد اولیه و خام است ولی صنعت برق کالای تمام شده صادر می کند ولی ظرفیت برای صادرات فراوان داریم به گونه ای که در حال حاضر مجموع صادرات کالا و خدمات در حدود 3 میلیارد دلار است که به راحتی امکان افزایش این رقم به 10 میلیارد دلار وجود دارد. 

وی در پایان خواستار توجه به بخش خصوصی واقعی کشور، توجه به ایجاد خوشه های هم افزا، تکمیل زنجیره ارزش افزوده در پایین دست منابع طبیعی کشور شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *