سند ۲۰۳۰ به هیات تطبیق مصوبات ارائه شده بود/ به محتوا ورود نکردیم

11:25 - 07 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۵۸۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده‌ای در خصوص بررسی سند ۲۰۳۰ در مجلس گفت: دولت این سند را به هیات تطبیق مصوبات ارائه کرده بود و فقط از نظر شکلی مورد بررسی قرار گرفت و به محتوا ورود نکردیم.
علی
به گزارش گروه سیاسی ، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۷ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رئیس مجلس همواره تأکید به استفاده از ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی دارد که به نظر ابزار خوبی برای نظارت است.

وی ادامه داد: طبق این ماده کمیسیون اصلی باید ظرف ۱۰ روز به درخواست نمایندگان برای استفاده نظارتی از ماده ۲۳۶ آیین‌نامه اظهارنظر کند، اما متأسفانه شاهد هستیم برخی کمیسیون‌ها بیش از ۶ ماه روند را طولانی می‌کنند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۱۳۶ و ۱۳۸ قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: طبق این دو اصل جنابعالی باید مصوبات دولت را با قوانین تطبیق دهید و به عنوان رئیس آن‌ها را رد یا تأیید کنید، اما سوال این است که آیا شما مصوبه معروف به طرح ۲۰۳۰ دولت که ۲۵ شهریورماه ۹۵ به تصویب رسیده است را دیده‌اید یا خیر.

وی ادامه داد: اگر برای تأیید به مجلس ارسال شده است آیا نظر شما مغایر با قوانین بود یا خیر و یا اگر مغایر بوده چرا دولت به آن توجه نکرده است و اگر عدم مغایرت به دولت اعلام شده است علت را توضیح دهید.

 علی لاریجانی در پاسخ به حاجی دلیگانی گفت: در خصوص قسمت اول صحبت‌هایتان درباره ماده ۲۳۶ باید بگویم که همیشه عنوان کرده‌ام که این ماده روشی بهتر از تحقیق و تفحص‌هاست و سهل‌الوصول‌تر است، چرا که باعث می‌شود کمیسیون اصلی فعال‌تر به نمایندگان از نظر نظارتی کمک کند.

وی ادامه داد:، اما اگر بیش از ۱۰ روز زمان ببرد تا کمیسیون اظهارنظر کند تخلف بوده و می‌خواهیم که این تخلف اعلام شود چرا که ماده ۲۳۶ ابزاری برای تقویت نظارت مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح ۲۰۳۰ عنوان کرد: آقای کریمی قدوسی نیزهمین سوال را مطرح کردند و باید بگویم دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد اول محتوا و دوم شکل طرح است. در هیأت تطبیق مصوبات، مصوبات دولت به لحاظ شکلی با قوانین تطبیق داده می‌شود بنابراین از نظر این هیأت ساختار مصوبه ۲۰۳۰ دولت ایراد قانونی نداشت.

لاریجانی تأکید کرد:، اما محتوای مصوبه ۲۰۳۰ دولت باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود که هنوز در خصوص محتوا اظهارنظری از طرف شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و جلسه گذشته به کمیسیون آموزش دستور داده شد تا محتوا را بررسی کنند. 


انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *