رونمایی از مدل مدیریت پروژه النا اولین مدل بومی ایرانی – اسلامی

10:10 - 07 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۵۴۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
از برگزیدگان آزمون گواهی مدیریت پروژه ایران در دانشگاه تهران تقدیر شد.
النابه گزارش گروه جامعه به نقل از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،در مراسمی با حضور مقامات دولتی، مدیران ارشد سازمانها، اساتید دانشگاه و همچنین مدیران پروژهها، به ۲۰۰ نفری که توانسته بودند آزمون مربوط به گواهی مدیریت پروژه ایران (النا) را بگذارند، گواهی اعطا شد.

در این مراسم که در محل مرکز همایش بیمارستان آتیه برگزار شد، سیامک حاجی یخچالی دبیر علمی طرح در خصوص تلاشهای دوازده ساله صورت گرفته برای تدوین نظام مدیریت پروژه ایران (رهنمود پروژه النا) مطالبی را اعلام و پس آن طی مراسمی گواهینامه‌های افرادی که مدارک النا را دریافت کرده اند، اعطا شد.

با توجه به این که یک پروژه از ابعاد مختلف قابل بررسی است، رهنمود پروژه النا برای راهبری و مدیریت پروژه از یک نظام پنج وجهی استفاده می‌کند که هر وجه، از یک منظر، به راهبری و مدیریت پروژه نگاه می‌کند. این پنج  اصول، مفاهیم، فرآیندها، ابزار‌ها و متناسب‌سازی هستند.

اصول و مبانی مشترک، مربوط به کلیات پروژه هستند. اصول پایه اصولی هستند که راهبری و مدیریت پروژه بر اساس آن‌ها بنا شده است. در واقع اصول، راهکارهای برتر مرتبط با پروژه هستند که تعیین می‌کنند آیا پروژه اصالتاً بر اساس رهنمود پروژه النا قرار دارد یا به صورت دیگری است.

مفاهیم رهنمود پروژه النا، منظری از راهبری و مدیریت پروژه را توصیف می‌کنند که در مقاطع مختلف در طی دوران حیات پروژه به وسیله فرآیند‌ها بکار گرفته خواهند شد. تمامی مفاهیم هشتگانه رهنمود پروژه النا، در پروژه‌ها صرف‌نظر از اندازه، حوزه کاربرد و بلوغ سازمان باید بکار گرفته شوند، ولی تأکید و میزان بکارگیری آن‌ها از یک پروژه به پروژه دیگر متفاوت است.

فرآیندها، پیشرفت قدم به قدم طی دوران حیات پروژه پیش از شروع، تا بعد از خاتمه پروژه را توصیف می‌کنند. هر فرآیند از مجموعه‌ای از زیر‌فرآیند‌ها تشکیل شده است که مقصد مشخصی را طی دوران حیات پروژه دنبال می‌کنند. فرآیند‌ها یکی از پنج وجه رهنمود پروژه النا هستند.

ابزارها، به عنوان یکی از پنج وجه رهنمود پروژه النا، برای ایجاد نتایج و اجرای اقدامات مورد نیاز راهبری و مدیریت پروژه بکار گرفته می‌شوند. ابزار‌ها می‌توانند شامل ابزارهای نرم‌افزاری یا ابزارهای فنی، نظیر روش مسیر بحرانی باشند. با توجه به گستردگی ابزارهای مورد استفاده در پروژه، جعبه ابزار پروژه النا پیشنهاد می‌شود. این جعبه ابزار متناسب با ویژگی‌های محتوی پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجه پنجم رهنمود پروژه النا، متناسب‌سازی است که این امکان را می‌دهد تا رهنمود پروژه النا برای کلیه پروژه‌ها با هر اندازه، حوزه کاربرد، بلوغ سازمان مجری، پیچیدگی، جغرافیا و سایر ویژگی‌های متمایز‌کننده پروژه‌ها، بکار گرفته شود. متناسب‌سازی در رهنمود پروژه النا بر اساس چارچوب مشخصی صورت می‌گیرد.

بخش دولتی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، از راه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، نقش موثری را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. طرح‎‌ها و پروژه‌ها در این کشور‌ها همچون چرخهایی برای تحرک ماشین رشد و توسعه اقتصادی - اجتماعی به شمار می‌آیند. شناخت یکایک منابع کشور و اولویت آن‌ها نسبت به یکدیگر و استفاده بهینه از آن‌ها موجب دستیابی کامل و بهینه به هدف‌ها و آرمانهای تعیین شده است.

در ایران تلاش‌های ارزنده‌ای در زمینه معرفی و گسترش سیستمهای برنامه ریزی و کنترل پروژه و تا حدودی مدیریت پروژه انجام گرفته است و اکثر کشور‌های دنیا مانند آمریکا، انگلیس، ژاپن، آلمان و ... با توجه به منابع و شرایط مدیریتی و فرهنگی خود از مدل‌های مختلف مدیریت پروژه استفاده می‌کنند.

اساتید و متخصصان ایرانی نیز چند سالی است می‌کوشند تا مدل بومی مدیریت پروژه را منطبق با نیازهای کشور طراحی کنند. مدل بومی مدیریت پروژه النا در ۱۲ سال تلاش بی وقفه اساتید و کارشناسان ایرانی از جمله حاجی یخچالی طراحی شده است.

مزیت این مدل نسبت به سایر مدل‌ها این است که مدل بومی النا علاوه بر یک روش اجرایی پروژه، مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت پروژه را پوشش می‌دهد که این مهم در هیچ یک از الگوهای موجود وجود ندارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *