تخت هایی که در طول ماه مبارک رمضان خالی است/ ترافیک اهدا خون، تنها در شب‌های قدر

8:00 - 08 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۳۸۴
در طول ماه مبارک رمضان استقبال شهروندان از اهدا خون به حد اقل رسیده و تن‌ها در شب‌های ماه رمضان می‌توان حضور چشمگیر اهدا کنندگان خون در مراکز را مشاهده کرد.
اهدا خون به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، نیاز به خون و فرآورده‌های خونی برای کمک به بیماران در تمام فصول سال یک نیاز جدی محسوب می‌شود. نیازی که می‌تواند زندگی یک بیمار را حتی از مرگ نجات دهد. 

در مقابل اما، اهدا کنندگان خون در تمام ایام سال رفتار یکسانی برای اهدا خون خود ندارند. گاه با گرم و یا سرد شدن هوا میزان آمار اهدا خون به شدت کاهش یافته و گاه در برخی از ایام خاص سال نیز آمار اهدا به حداکثر خود می‌رسد. 

علاوه بر روزهای بسیار گرم و یا بسیار سرد سال که مردم استقبال زیادی از مراکز اهدا خون نمی‌کنند، در ایام ماه مبارک رمضان نیز شاهد این اتفاق هستیم. 

هنوز هم این تصور در باور برخی از افراد وجود دارد که اهدا خون در ماه مبارک رمضان منجر به باطل شدن روزه می‌شود، اما باید تاکید شود که با اعلام مراجع و فتوای آنها، اهدا خون عاملی برای باطل شدن روزه افراد در ایام ماه مبارک رمضان نیست. 

داوطلبان می‌توانند در ایام ماه مبارک رمضان نیز نسبت به اهدا خون اقدام کرده و تن‌ها لازم است به برخی توصیه‌ها توجه کنند. 

در این ایام بهترین زمان در نظر گرفته شده برای اهدای خون، بعد از افطار و یا ساعات اولیه صبح اعلام شده است ضمن اینکه توصیه می‌شود افراد در صورتی که قصد اهدا خون خود را دارند شب قبل از اهدا و همچنین روز بعد از آن، مصرف نوشیدنی‌های قندی را در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند. 

در ماه مبارک رمضان بیشتر دیده شده که شهروندان اهدا خون خود را تن‌ها به شب‌های قدر موکول می‌کنند، اما باید به این نکته توجه شود که عمر پلاکت‌ها کوتاه است و اگر شهروندان تن‌ها در شب‌های قدر به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه داشته باشند، مشکلات زیادی گریبان بیماران در انتظار خون را می‌گیرد. 

علی اکبر پور فتح الله، رئیس سازمان انتقال خون در رابطه با استقبال شهروندان از مراکز انتقال خون در شب‌های قدر به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: هر سال شاهد هستیم که استقبال شهروندان در ماه مبارک از اهدا خون کاهش یافته و بیشتر در شب‌های قدر افراد نسبت به اهدا خون خود اقدام می‌کنند. 

وی می‌افزاید: بدون شک سازمان انتقال خون در تمام ایام سال نیازمند دریافت خون‌های اهدایی شهروندان است و در صورتی که خون‌ها اهدا نشود، با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به فعالیت مراکز انتقال خون پس از افطار می‌گوید: بعد از افطار، یکی از بهترین زمان‌ها برای اهدا خون در ایام ماه مبارک رمضان است و شهروندان می‌توانند این زمان را برای اهدا خون خود در ماه مبارک رمضان انتخاب کنند. 

در ایام ماه مبارک رمضان، ساعت فعالیت بسیاری از مراکز انتقال خون نیز تغییر پیدا کرده تا روزه داران بتوانند بهترین زمان را برای اهدا خون انتخاب کرده و این عمل را متوقف نکنند. 

بر همین اساس، یکی از مراکز انتقال خون تهران که در ایام ماه مبارک رمضان در ۳ شیفت کاری فعالیت خواهد داشت، مرکز انتقال خون وصال شیرازی است. در این مرکز، افراد می‌توانند از ۸ صبح تا ۱۲ شب نسبت به اهدا خون خود اقدام کنند. 

بدون شک اهدا خون علاوه بر کمک به افرادی که در انتظار دریافت خون و یا فرآورده‌های آن هستند، برای خود افراد نیز می‌تواند فوایدی داشته باشد. 

علی سمنانی، پزشک عمومی در رابطه با فواید اهدا خون برای فرد اهدا کننده به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: اهدا خون سبب نجات جان انسان‌ها شده و از این بابت توصیه‌های زیادی در این رابطه صورت می‌گیرد. فردی که خون خود را اهدا می‌کند باید توجه داشته باشد که علاوه بر کمک به نجات جان یک انسان، بدن خود نیز متوجه فواید این اهدا می‌شود. 

وی می‌افزاید: اهدا خون سبب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شده و احتمال سکته قلبی و مغزی را نیز کاهش می‌دهد. 

این پزشک عمومی اهدا خون را یکی از دلایل کاهش اضطراب در افراد دانسته و می‌گوید: اهدا خون می‌تواند سبب کاهش اضطراب شده و در کنار آن به افزایش فعالیت مراکز خون ساز بدن کمک کند. 

سمنانی با اشاره به آزمایش‌های ایمنی صورت گرفته به روی خون اهدایی و اعلام نتیجه آن به فرد اهدا کننده می‌گوید: زمانی که یک فرد خون خود را اعدا می‌کند، به روی خون او آزمایش‌های ایمنی نظیر ایدز، هپاتیت C. و B، سیفلیس و ... صورت می‌گیرد و در صورتی که فرد مبتلا به این بیماری‌ها باشد انواع بیماری به او اطلاع داده می‌شود. 

بر اساس آمار، هر سال در ماه مبارک رمضان میزان اهدا خون افراد به نسبت سایر ایام سال به نصف کاهش یافته و همین موضوع نیز می‌تواند شرایط را برای دریافت کنندگان خون دشوار کند. 

در شرایطی که اهدا خون در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود، بهتر است افراد تن‌ها در شب‌های قدر به مراکز انتقال خون مراجعه نکرده و به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که دریافت کنندگان خون نیز با مشکل مواجه نشوند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *