واردات اعضای بدن از خارج از کشور انجام نمی‌شود/ سهم ۶ درصدی بیماران از هزینه‌های پیوند عضو

7:20 - 07 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۲۵۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضوکمیسیون بهداشت مجلس گفت: قانون در ایران اجازه نمی‌دهد یک عضو بدون منبع شناسایی شده رابرای فرد دیگری استفاده کنند واین را هم باید در نظر گرفت که بدنه اصلی جامعه ما مسلمان هستند و آن‌ها هرگز زیر بار چنین موضوعی نمی‌روند که از منبع ناشناس عضوی را برای پیوند قبول کنند.
پیوند عضوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، در برنامه «نبض» شبکه خبر  از صف انتظار بیش از ۴۰۰ نفری برای پیوند قلب و حدود ۲۰۰ نفری برای پیوند ریه در کشور سخن گفت؛ حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص این آمار به خبرنگار گروه سیاسی گفت:  یکی از تاکتیک‌های اشتباه این است که بگذاریم بیماران ما به یک مرزی برسند که نیاز به پیوند عضو داشته باشند. ما بایستی اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم که اصلا افراد مریضی‌شان آن قدر حاد نشود که نیاز به پیوند اعضا پیدا کنند.

عابدی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم تا این فرهنگ در مردم جا بیفتد که با انجام مراقبت‌ها به بیماری‌ها دچار نشوند و اگر در موارد اجتناب ناپذیری هم که مرگ مغزی انجام می‌شود، امر پسندیده ایست که اعضای بدن آن مرحوم بجای پوسیدن در خاک به افراد نیازمند اهدا شود.

وی افزود: مابایستی در نظام بهداشت و سلامت جامعه فکر ارتقای سیستم‌های پیشگیرانه باشیم، اینکه در سالهای اخیر بحث پیوند اعضا باب شده براین اساس است که ممکن است فردی دچار مرگ مغزی شود و قلب او را به فردی دیگری پیوند بزنند، ما نباید منتظر باشیم تا برای یک انسانی مشکلی پیش بیاید تا آن ۴۰۰ نفر صاحب قلب شوند.

سهم 6 درصدی بیماران از هزینه های عمل پیوند

وی در خصوص هزینه های عمل پیوند نیز گفت: در بیمارستان‌های دولتی قیمت پیوند هرمقداری که محاسبه شود، خانواده بیماران‌ باید تنها ۶ درصد آن را پرداخت کنند، ولی از قیمت در بیمارستان‌های خصوصی اطلاعی ندارم.

اعضای بدن از خارج کشور وارد نمی شوند

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به سوالی که اخیرا در شبکه های اجتماعی مطرح شده بود که چرا اعضای مورد نیاز از خارج از کشور وارد نمی شود تا مشکلات هموطنان زودتر مرتفع شود؟ گفت:  پیوند اعضا را یک تیم بایستی انجام دهد و آن تیم حتما باید مبدا عضوی که از آن می‌خواهند پیوند انجام دهند را بشناسند و ازمایشاتی را که روی آن فرد انجام شده ببینند و بدانند فرد چه بیماریهایی داشته است.

 
وی در خصوص اینکه پیوند عضو وارداتی چه مشکلاتی می‌تواند داشته باشد، افزود: انجام پیوند از مبدا یا فرد اهداکننده عضو ناشناس، معلوم نمی‌کند که این عضو از کجا آمده و چه سیسشتم نژادی دارد و من این را بسیار بعیدمی دانم که واردات اعضای بدن از خارج از کشور اتفاق بیفتد.

عابدی گفت: قانون در ایران اجازه نمی‌دهد یک عضو بدون منبع شناسایی شده را برای فرد دیگری استفاده کنند و این را هم باید در نظر گرفت که بدنه اصلی جامعه ما مسلمان هستند و آن‌ها هرگز زیر بار چنین موضوعی نمی‌روند که از منبع ناشناس عضوی را برای پیوند قبول کنند.

وی در خاتمه واردات هرگونه عضو را تکذیب کرد و گفت: در مورد این موضوع تاکنون گزارشی به ما نرسیده است.


انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *