وجود تفاوت‎های مبنایی حقوق زن در اسلام و غرب/ انتقادهای اخیر تابع شعارهای پوچ و تو خالی است/ زنان غربی اولین مدعی علیه تساوی حقوق هستند

8:58 - 07 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۲۳۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یک حقوقدان بین‎الملل در واکنش به انتقاد اخیر دیده بان حقوق بشر از تبعیض علیه زنان در بازار کار ایران گفت: انتقادهای اخیر تابع شعارهای پوچ و تو خالی است، زنان کشورهای غربی خود اولین مدعی علیه تساوی حقوق هستند.
اخوان‌فرد استاد حقوق بین‎الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در ارتباط با انتقاد اخیر دیده‎بان حقوق بشر از تبعیض علیه زنان در بازار کار ایران اظهار کرد: مباحث حقوق بشری و نظریاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود تازگی ندارد و به خاستگاه فکری و تفاوت مبنایی که آنها با ایده‌ها،‌ عقاید و ایدئولوژی اسلام دارند، بازمی‌گردد.

وی به برخی از این تفاوت‌های مبنایی اشاره کرد و گفت: در منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اساساً زنان و مردان به عنوان مکمل هم و تشکیل دهندگان واحد بنیادین جامعه یعنی خانواده شمرده می‎‏شوند، بنابراین این موضوع کاملاً با اندیشه‌های غربی متفاوت است.

وجود تفاوت‎های مبنایی حقوق زن در اسلام و غرب

اخوان فرد با بیان اینکه از منظر غربی‌ها بحث خانواده اشکال متعددی دارد، تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه برخی بدون توجه به این مبانی و تعاریف به موضوعاتی نظیر سند 2030 نگاه می‌کنند در صورتی که در نگاه و منظر طرف خارجی ازدواج و خانواده چند شکل دارد؛ یک شکل بدیهی آن بین زنان و مردان است و شکل دوم و سوم بین مرد با مرد و زن با زن است.

این حقوقدان بین‎الملل تصریح کرد: طبعا این مسئله از منظر جوامع مذهبی و حتی ادیان الهی در کشورهای غربی مردود است و سوابق آن را در کتب آسمانی مسلمانان و کتب مسیحیت و یهودیت قابل مشاهده است، بنابراین موضوع،‌ تفاوت مبنایی است و اختلاف ما با غرب در این زمینه هیچ گاه سطحی نبوده است که به توافق با آنها برسیم.

وی خاطر نشان کرد: موضوع اساسی این است که زنان و مردان در جمهوری اسلامی ایران حقوقی عادلانه دارند، این در حالی است که اگر نسبت به حقوق زنان در قبال مردان نگاهی دقیق‎تر شود به موارد بیشتری به نفع بانوان برخورد می‌کنیم بنابراین اساساً نگاه ما به زن با آنچه در غرب می‏‌گذرد، متفاوت است.

بازار کار آقایان به لحاظ حضور بانوان محدودتر شده است

اخوان فرد اضافه کرد: تعداد کثیری از بانوان در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‎های علمی و دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند و بیش از 50 درصد سهمیه دانشگاه‌ها را بانوان به خود اختصاص داده‌اند، حتی می‎توان گفت بازار کار آقایان به لحاظ حضور بانوان محدودتر شده است؛ بنابراین هیچ محدودیتی در اشتغال بین زنان و مردان وجود ندارد به جز در موارد معدودی که اساسا شغل با شرایط بانوان سنخیت ندارد و جالب اینکه اگر آنجا هم این اجازه داده می‌شد نوعی ظلم آشکار و فاحش علیه حقوق زنان محسوب می‏‌شد.

در رویکرد فمینیستی سقط جنین را از منظر نگاه حق زن بر جسم خود می‌دانند
 
وی به یکی دیگر از تفاوت‎های مبنایی حقوق زن در اسلام و غرب اشاره کرد و گفت: متاسفانه موضوعی که بسیاری از مواقع ما به سادگی از آن عبور می‌کنیم، مربوط به سقط جنین است، به اصطلاح در رویکرد فمینیستی سقط جنین را از منظر نگاه حق زن بر جسم خود می‌دانند در صورتی که اساسا در اینجا حق موجود دیگری به غیر از زن و مرد مطرح است و آن جنین است که از حقوق یک انسان برخوردار است.

این حقوقدان افزود: این جنین در آینده می‌تواند مخترع، مبتکر باشد و  منجر به تغییر جامعه انسانی شود؛  بنابراین چه زن و چه مرد حق ندارند به تعبیر دقیقتر نسبت به زندگی انسانی که می‌تواند در آینده فرد مفیدی باشد تصمیم گیری کنند بنابر این ما از پایه با موضوع سقط جنین مخالفت داریم.

حق ازدواج بر اساس نظام حقوقی ایران از سوی زن شروع می‌شود

اخوان فرد گفت: موضوع دیگری که در گزارشات آنها به آن اشاره شده مقوله و شرایط طلاق است. در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران حق بیشتری به بانوان اعطا شده است چون حق ازدواج بر اساس نظام حقوقی کشورمان از سوی زن شروع می‌شود یعنی ایجاب از سوی زن است پس کنترل و مهار ازدواج در دست زنان است.

مدعی هستیم که در جوامع غربی حقوق زنان رعایت نشده است

وی تصریح کرد: باشروط  مشخصی که در سند ازدواج و جود دارد به نوعی کنترل مقوله طلاق در شرایط مشخص و تعریف شده در اختیار بانوان است بنابراین ما اساسا این تبعیض را رد می‌کنیم و بر عکس ما مدعی هستیم که در جوامع غربی حقوق زنان رعایت نشده و جدی گرفته نمی‎شود.

این حقوقدان بین‌الملل در ادامه به تاریخچه حقوق زنان در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: اگر کمی به تاریخچه حقوق کشورهای غربی که مدعی دموکراسی و آزادی حقوق زنان هستند ( فرانسه) مراجعه کنیم مشاهده می‎شود که تا اواسط قرن بیستم حق داشتن اموال از زنان و حتی حق ارث بردن که از  بدیهی‎ترین و ابداعی ترین حقوق است از آنها سلب شده بود، این در حالی است که حقوق مشخصی که 1400 سال پیش در دین مترقی اسلام به صورت خاص در مورد زنان دیده شده؛ تماماً در کشورهای غربی زیر سوال بود و حتی نگاه آنها به زنان با وجود اوج ایده‌ها و اندیشه‌های فمینیستی نه تنها از منظر انسانی نبود بلکه همانگونه که در تبلیغات رسانه‌ای مشخص است از زن به عنوان کالا نام برده می‌شود.

زنان غربی اولین مدعی علیه تساوی حقوق هستند

وی تاکید کرد: ما نباید تابع شعارهای پوچ و توخالی صادره از سوی کشورهای غربی و دستگاه‌های آنها باشیم، جمهوری اسلامی ایران از پایه با تحلیل آنها مخالف است و این را در عرصه اجتماع خود ظهور و بروز بیشتری خواهد داد.

این حقوق دان بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: بنده به عنوان کسی که سالها در غرب زندگی کرده‌ام اعلام می‌کنم که زنان کشورهای غربی خود به عنوان اولین مدعی علیه تساوی حقوق هستند چرا که ظلم آشکاری علیه آنها وارد شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *