چطور برای روزه داری آماده شویم؟

7:10 - 06 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۰۶۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رفتارهای تغذیه ای افراد باید قبل از شروع ماه رمضان تغییر کنند تا با عوض شدن ساعات غذایی، سلامت جسم به خطر نیافتد.
چطور برای روزه داری آماده شویم؟
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، فریبا کوهدانی، دکتری تغذیه و استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنانی درباره رفتارهای تغذیه‌ای آمادگی برای روزه داری، اظهار کرد: دوره آماده سازی باید یکی دو هفته قبل از ماه رمضان آغاز شود و این نکات می‌تواند در ماه‌های رمضان سال‌های بعد هم مورد استفاده قرار گیرد.یکی از تغییرات لازم در برنامه روزانه قبل از ماه رمضان، کاهش مصرف نوشیدنی هایی نظیر چای و قهوه است؛ هم تعداد دفعات مصرف و هم رقیق‌تر کردن آن‌ها در حین مصرف.

وی با اشاره به این مطلب که در ماه رمضان تغییر عمده در برنامه غذایی داریم، افزود: در روزهای عادی، غذا طی وعده‌های گوناگون به تدریج وارد بدن می‌شود. این در حالی است که در ماه رمضان ساعات طولانی، غذا وارد بدن نمی شود . بهتر است تعداد و حجم وعده‌های غذایی در روزهای قبل از ماه مبارک کاهش پیدا کند؛ بویژه در کسانی که عادت به ریزه خواره دارند و تنقلاب زیادی مصرف می‌کنند. این افراد باید برنامه غذایی شان را قبل از ماه رمضان تغییر دهند و از خوردن میان وعده‌ها و ... اجتناب کنند

کوهدانی افزود: فعالیت‌های بدنی باید مدیریت شده و زمان آن تغییر کند، معمولا در هنگام فعالیت فیزیکی و انجام حرکات ورزشی، بدن به آب نیاز پیدا می‌کند. افراد باید برنامه ساعت فعالیت فیزیکی خود را تغییر داده و به ساعت‌های نزدیک و با بعد افطار منتقل کنند. ضمن اینکه پیشنهاد می شود فعالیت‌های متوسط و معمول ورزشی در حد نیم ساعت پیاده روی در روز در ماه رمضان ادامه پیدا کند.

وی در پایان به خانواده ها توصیه کرد: عاداتی که طی ماه رمضان ممکن است اذیت مان کند را باید تغییر داد، مصرف مواد غذایی که ممکن است در این ماه، ما را دچار مشکل کند نظیر سرخ کردنی ها، حاوی روغن و نمک زیاد و ادویه جات محرک ، را باید کاهش داد. با تغییراتی که در برنامه غذایی انجام می دهیم و در دسترس قرار دادن مواد غذایی سالم در خانه باعث میشود غذاهایی با کیفیت و بهتربرای وعده های افطار و سحری در منزل تهیه کرد و مواد غذایی مضر را از سبد غذایی خانوار حذف کرد. توصیه می شود در ماه رمضان، گوشت های سفید؛ حبوبات و شیر بیشتر مصرف شده و نوشیدنی های گازدار حذف شود.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *