آمریکایی‌ها در رویای بازگرداندن ایران به سال ۲۰۱۱ به سر می‌برند/ مصوبه دیروز کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نقض صریح برجام است/ در دوران اوباما و ترامپ در مجموع چند نوع از تحریم‌های ایران رفع شد؟

11:34 - 05 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۲۹۶۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز از منظر سازمان‌های بین‌المللی و بویژه دول اروپایی ایران کشوری ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد نیست و زمینه‌های متنوعی برای همکاری میان آن‌ها با تهران وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها در آرزوی روزی به سر می‌برند که ایران را به سال ۲۰۱۱ بازگردانند که توانسته بودند با تهدید و ارعاب همپیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی شان، تحریم‌های ۷ گانه را علیه کشورمان شکل دهند.
فلاحت پیشهحشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به مصوبه دیروز کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه اقدامات ثبات زا، اظهار کرد: طبیعتا در داخل کنگره آمریکا سیاست‌های مختلفی در پیش گرفته می‌شود و طرح‌های متنوعی ارائه می‌گردد تا بخشی از تحریم‌های ایران تجدید شود. البته در ظاهر امر، طرحی که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه شده با حوزه تعلیق تحریم‌های ایران توسط دولت ترامپ که پیش از انتخابات صورت گرفت، متفاوت است.
 
وی ادامه داد: ترامپ در روز ۲۸ اردیبهشت امضای اوباما را تمدید کرد یعنی تحریم‌های هسته‌ای ایران را به تعلیق درآورد؛ اما در طرف مقابل، تلاش می‌شود تا تحریم‌های غیر هسته ای با بهانه‌های مختلف و واهی همچون مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، اعمال شود.
 
هیچ کشوری به اندازه ایران در طول ۶ سال اخیر به ثبات در منطقه کمک نکرده است
 
فلاحت پیشه با بیان اینکه ادعای اقدامات ثبات زدای ایران در منطقه از سوی آمریکایی‌ها، بسیار تامل برانگیز است، گفت: بر اساس تحلیل راهبردی تحولات منطقه‌ای هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران، در طول ۶ سال بی ثباتی در منطقه، نقش ثبات زا نداشته است.
 
وی افزود: ایرانی‌ها برای ایفای نقش فوق‌الذکر، جان‌های عزیزی را تقدیم کرده‌اند و هزینه‌های زیادی را هم متقبل شده‌اند؛ حتی در مناطقی که آمریکایی‌ها حاضر به نبرد با داعش نبودند ایرانی‌ها با داعش به مقابله برخاستند و این تروریست‌های تکفیری را شکست دادند.
 
انگیزه اعمال تحریم‌های جدید کاملا سیاسی است
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که اعمال تحریم‌ها به بهانه دروغین مقابله با اقدامات ثبات زدای ایران کاملا سیاسی است، تصریح کرد: اقدامات اخیر هیئت حاکمه آمریکا جهت تلاش برای اعمال تحریم علیه ایران متاثر از سه لابی صهیونیست‌ها، نفت و اعراب و نومحافظه کارانی است که از رونق صنعت جنگ افزاری خود بواسطه احیای قرادادهای ننگین سعودی با دولت آمریکا خرسند هستند.
 
 اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توسط آمریکا، نقض صریح برجام
 
فلاحت پیشه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توسط آمریکا را نقض صریح برجام دانست و گفت: در مفاد برجام تاکید شده که هر گونه تحریم جدید ممنوع است؛ اما آمریکایی‌ها کمالان در حال اعمال تحریم‌های جدید هستند.
 
 میزان تحریم‌های رفع شده و باقی مانده از زمان عملیاتی شدن برجام
 
وی تصریح کرد: از زمان اجرای برجام تا زمان روی کارآمدن ترامپ ۹۱۱ نوع تحریم ایران برداشته شد و ۲۴۸ نوع تحریم باقی ماند. در طول ۳ ماهه نخست ترامپ تنها سه تحریم تازه برداشته شد یعنی روند تحریم زدایی ایران کاهش یافت و در مقابل تحریم‌های غیر هسته‌ای پیرامون اشخاص و شرکت‌های ایرانی و غیرایرانی مرتبط با ایران توسط دولت ترامپ شکل گرفت و اکنون نیز کنگره آمریکا وارد این فاز شده است.
 
 واکنش ایران به رفتارهای ناقض برجام آمریکا
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدام متقابلی که ایران باید در مواجهه با این نوع رفتار ناقض برجام از جانب آمریکایی‌ها در پیش بگیرد، اظهار داشت: به طور طبیعی مکانیزم مخصوص برای مقابله با نقض تعهدات برجامی از سوی طرفین این معاهده پیش بینی و تعبیه شده که ضرورت دارد این موارد متعدد نقض مفاد برجام به کمیسیون مشترک ارجاع شود و از طریق سازوکار تعبیه شده راه‌های برخورد اعمال شود.
 
فلاحت پیشه اظهار کرد: از لحاظ راهبردی این واقعیت غیرقابل کتمان است که برجام یک موافقت نامه ریشه دار بین المللی است. ترامپ به رغم اینکه با یک موضع تهاجمی به عرصه تحولات داخل و خارج آمریکا وارد شد، اما نتوانست به رغم شعارهای انتخاباتی‌اش برجام را پاره کند؛ چرا که استراتژیست‌های دولت ترامپ واقفند که مخدوش کردن برجام، آمریکا را منزوی خواهد کرد.
 
وی افزود: در طرح قانونی که دیروز در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح شد شاهد بودیم برخی سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات از امضای آن سرباز زدند و آنهایی هم که امضا کردند بعد از چند بار اصلاح طرح مزبور این کار را انجام دادند چرا که معتقد بودند این طرح نباید ناقض برجام باشد.
 
 برجام به یک فرهنگ سیاسی در آمریکا تبدیل شده است
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر چه ما معتقدیم طرح دیروز سنای آمریکا نقض برجام محسوب می‌شود، اما همینکه برجام به یک فرهنگ سیاسی و راهبرد سیاسی در آمریکا تبدیل شده و به آمریکایی‌ها تحمیل شده که بر مبنای آن حاضر به امضا و تایید هر نوع طرحی نیستند، خود نشان دهنده قدرت دیپلماتیک ایران است.
 
فلاحت پیشه بیان داشت: اکنون چالش بین ایران با دنیا به چالش میان ایران و آمریکا محدود شده است. ایران و آمریکا زمینه‌های مختلفی برای چالش دارند و دلیلی ندار بواسطه سنگ اندازی برخی عناصر افراطی در داخل آمریکا و پول خرج کردن برخی لابی‌های نفتی عربی و صهیونیستی وارد میدانی شویم که آمریکایی‌ها طراحی کرده‌اند.
 
 آمریکایی‌ها و رویای بازگرداندن ایران به سال ۲۰۱۱
 
وی با بیان اینکه امروز از منظر سازمان‌های بین‌المللی و بویژه دول اروپایی ایران کشوری ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد نیست و زمینه‌های متنوعی برای همکاری میان آن‌ها با تهران وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها در آرزوی روزی به سر می‌برند که ایران را به سال ۲۰۱۱ بازگردانند که توانسته بودند با تهدید و ارعاب همپیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی شان، تحریم‌های ۷ گانه را علیه کشورمان شکل دهند.
 
فلاحت پیشه افزود: به باور من، تحریم‌های جدیدی که اعمال می‌شود و یا قرار است اعمال شود از آن حیث که ارتباطی ویژه‌ای در عرصه‌های مختلف میان تهران و واشنگتن وجود ندارد، حداکثر در حد شعار باقی می‌ماند؛ آمریکایی‌ها نمی‌توانند بیش از سیاست‌های منفی که تاکنون علیه ایران داشته‌اند، اقدام دیگری را انجام دهند چرا که عملا فضایی به لحاظ مناسبات میان ایران و آمریکا وجود ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: برای ایران به مقدار لازم، فضا در عرصه بین الملل باز شده است و چنانچه مدیریت اقتصاد بین‌الملل مطلوبی داشته باشیم و توسعه کشور را به درستی سامان دهیم، همین میزان از تحریم زدایی هم برای رفع موانع بیرونی توسعه کشور کفایت می‌کند.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *