برنامه بلند مدت نفتی ها برای تولید لوله های ویژه/ بزرگترین قرارداد CRA جهان بسته شد

14:34 - 03 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۲۵۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
برای نخستین بار در کشور و منطقه لوله های CRA مورد استفاده در صنعت نفت با همکاری شرکت های ایرانی و اسپانیایی در داخل کشور ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، قرارداد ساخت 600 کیلومتر لوله های ویژه صنعت نفت و انتقال دانش ساخت آن به داخل ظهر روز چهارشنبه (3 خرداد 1396) میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت TUBACEX اسپانیا امضا شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در مراسم امضای این قرارداد عنوان کرد: "این کالا یکی از گروه های کالای مهم در صنعت نفت است که در زمان تحریم ها در تامین آن با مکشل جدی روبرو بودیم. اما اکنون به برکت برجام می بینیم که شرکت های ایرانی با کمک همتایان خارجی خود دانش تولید آن را به داخل آورده اند."

وزیر نفت گفت: "ظرف سه سال تولید این نوع لوله ها به صورت کامل در ایران انجام خواهد شد و قادر به تامین نیازهای داخلی و منطقه ای خواهیم بود."

وی تاکید کرد: "در دولت دوازدهم سیاست قراردادهای ساخت داخل و توسعه میادین با تمرکز بر میادین مشترک را با شدت و قدرت بیشتری دنبال خواهیم کرد."

علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نیز در این مراسم گفت: "از 10 گروه کالای اولیت دار صنعت نفت تا کنون قرارداد تولید و تامین هفت خانواده کالا نهایی شده است و امروز شاهد ثبت هشتمین قلم کالا هستیم. بقیه قراردادها هم اکنون در مراحل طراحی، تولید و آزمایش هستند."

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ارزش 630 میلیون دلاری این قرارداد، اعلام کرد: "ایران نخستین کشور در منطقه است که دست به تولید لوله های CRA می زند."

وی اظهار کرد: "بر اساس قرارداد امروز یک واحد تولیدی در شرکت فولاد اصفهان تولید می شود و در مرحله بعدی دو واحد تولیدی دیگر در کیش احداث می شود." این مقام نفتی دلیل انتخاب کیش برای احداث کارخانه ها را نزدیکی به میدان گازی پارس جنوبی به عنوان مصرف کننده اصلی این لوله ها در داخل کشور عنوان کرد.

کاردر میزان اشتفال ایجاد شده با تولید لوله های CRA را 750 نفر اعلام کرد.

در همین حال، آنتون آزلون، معاون مدیرعامل شرکت TUBACEX اعلام کرد که شرکتش قصد دارد علاه بر انتقال دانش و ساخت 60 کیلومتر لوله CRA در ایران به همکاری بلند مدت با شرکت های ایرانی و سرمایه گذاری در ایران ادامه دهد.

این مقام شرکت TUBACEX گفت: "ما تمایل داشتیم این قرارداد سالها زودتر امضا شود، ایران کشوری است پتانسیل های زیادی در بسیاری از زمینه های صنعت نفت دارد."

وی تاکید کرد: "مناقصه تولید لوله های CRA یکی از بزرگترین مناقصاتی بود که در چند سال گذشته در این زمینه در جهان برگزار شده است.

آزلون ادامه داد: "بی صبرانه منتظریم مراسم امروز سریعتر به پایان برسد و خود را سریع برای تولید کالای مورد نیاز ایران آماده کنیم و بتوانیم به زودی نخستین محموله لوله های CRA را برای ایران تولید نمائیم."



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *