انتقال تجارب موفق حوزه سلامت از مهم‌ترین‌های دستاوردهای اجلاس ژنو

13:00 - 02 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۲۰۷۱
وزیربهداشت با بیان اینکه اجلاس مجمع جهانی بهداشت فرصت مناسبی برای انتقال تجارب کشور‌ها است، ایجاد معاونت اجتماعی و توجه به ظرفیت خیرین را اقدام مناسبی در راستای برنامه‌های سلامت برشمرد.
ژنو
به گزارش گروه جامعه ، سیدحسن هاشمی، وزیربهداشت در حاشیه اجلاس مجمع جهانی بهداشت در ژنو، درخصوص اجلاس حرکت به سوی توسعه پایدار که با ریاست ایران تشکیل شد، گفت: هفتادمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت درحال برگزاری است و در این اجلاس وزرای بهداشت و کارشناسان از تمام کشورهای دنیا شرکت می‌کنند. 

وی افزود: در اولین روز اجلاس، جلسه‌ای داشتیم که با مشارکت وزرا و کارشناسان مختلف جهان برگزار شد. در این جلسه در مورد دستاوردهای طرح تحول سلامت بحث شد و شاخص‌های بهداشتی و مسیری که طی کردیم، نیز مطرح گردید. کشورهای دیگر نیز تجارب خود را مطرح کردند. مباحث خوب پیش رفته و جمع بندی‌های خوبی شد. 

هاشمی خاطرنشان کرد: نظام بهداشتی ایران، به ویژه مشارکتی که نظام در امر سلامت داشته، اعم از حمایتهای مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همچنین دولت سلامت محور و مجلس که حمایت‌های خوبی ارائه کرده، مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفت. البته بعضی از کشورهای اروپایی هم در اینکه سیاست مداران خود را متقاعد کنند، تا موضوع مهم سلامت حمایت شود، موفق بودند. برای آن‌ها جالب بود که در ایران دولت و مجلس و بخش‌های دیگر سیاست گذاری دولت، حمایت خوبی از سلامت کردند. 

وزیربهداشت گفت: صحبت هایی که در این جلسه مطرح شد، بیشتر از معرفی طرح تحول سلامت بود چراکه آن‌ها با طرح تحول تقریبا آشنا هستند، در سه سال اخیر در مورد طرح تحول زیاد صحبت شده، لذا آنچه مطرح شد، تجربیات ما برای بخشی از استراتژی ایران در حوزه سلامت بود که در راستای توسعه پایدار تعریف شده است. 

وی ادامه داد: در این جلسه بر روی تجربیات ایران، فنلاند و سوئد و تایلند که در حوزه سلامت موفق بودند، بحث شد. هر کدام از این کشور‌ها در یک یا چند بخش برنامه‌ها و تجاربی را پشت سر گذاشته بودند که حائز اهمیت و انتقال به سایر کشور‌ها است. در این تجربیات درس هایی نهفته است که بقیه کشور‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین نقایص موجود را می‌توان با درنظر گرفتن تجربیات کشورهای دیگر اروپایی برطرف کرد. دو کشور اروپایی که جزو بهترین‌ها هستند، فنلاند و سوئد است که دستاوردهای آن‌ها در این جلسه مطرح شد. کشور تایلند نیز در بخش هایی خوب کار کرد.

هاشمی با تاکید بر عملکرد خوب حوزه سلامت، تصریح کرد: ایران نیز در بعضی از حوزه‌ها کارنامه خوبی دارد. ایجاد معاونت اجتماعی و استفاده از ظرفیت خیرین اقدام مناسبی بود که انجام شد. 

وی گفت: روابطی که وزارت بهداشت با سایر وزارتخانه‌ها دارد، ازجمله نقاط مثبت ماست که مورد توجه سایر کشور‌ها قرار گرفت. یافتن زبان مشترک با سایر وزارتخانه‌ها می‌تواند در سازندگی بیشتر کشور کمک کننده باشد؛ بنابراین نمی‌توان گفت، یک نظام سلامت کارآمد در یک کشور وجود دارد که جامع و بدون نقص و قابل تعمیم به همه است. چراکه فرهنگ ها، اقلیم‌ها و توانمندی‌ها در هر کشوری متفاوت است و استفاده از تجربیات مفید همه کشور‌ها می‌تواند حرکت به سمت یک نظام کارامد سلامت را تسهیل کند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *