شناسایی بیماریهای تنفسی با تی‌شرت هوشمند/ربات محافظت از هواداران/جراحی مغز در دو دقیقه و نیم!

13:30 - 31 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۱۱۳۳۲
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
تی شرت هوشمند بیماریهای تنفسی را شناسایی می‌کند،ربات "بادیگارد" برای محافظت از هواداران فوتبال،حساس‌ترین آشکارساز دنیا به دنبال کشف ماده تاریک،جراحی مغز با ربات جراح مغز تن‌ها در دو دقیقه و نیم! و...از اخبار خواندنی فناوری امروز است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، تی شرت هوشمند بیماریهای تنفسی را شناسایی می‌کند،ربات "بادیگارد" برای محافظت از هواداران فوتبال،حساس‌ترین آشکارساز دنیا به دنبال کشف ماده تاریک،جراحی مغز با ربات جراح مغز تن‌ها در دو دقیقه و نیم! و...از اخبار خواندنی فناوری امروز است. جزئیات را در ادامه بخوانید ....
 
 چند راه برای دور شدن از دسترس هکرهای باج‌افزاری
 
باشگاه خبرنگاران جوان: حمله باج‌افزاری که اخیراً در سطح جهان انجام شد، شبکه‌هایی را که از نرم‌افزارهای منسوخ مانند ویندوز XP استفاده می‌کردند، تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار داد.
 
دن وایر، سخنگوی شرکت امنیتی فایرآی اظهار داشت: «حقیقتی که باید گفته شود، این است که مردم همیشه می‌خواهند که خودشان را هک کنند. این تمایل تا زمانی که به آن‌ها آسیبی نرسد، ادامه می‌یابد، ولی رویکرد صحیح این است که افراد باید سیستم‌های خود را همواره به‌روز نگه دارند.»

حمله باج‌افزاری که اخیرا انجام شد و بیش از ۱۵۰ کشور را درگیر خود کرد، بخشی از مشکلات فزاینده‌ای است از کلاهبرداری‌های باج‌افزاری است که در آن مردم می‌فهمند که فایل‌هایشان قفل شده است و به اطلاعات مورد نظر دسترسی ندارند و باید به هکر‌ها باج بدهند تا این فایل‌ها را مجددا به آن‌ها بازگردانند.

هکر‌ها در لینک‌های آلوده ایمیل، برای کاربران دام می‌گذارند و به محض ورود کاربر به آن لینک، هکر از مزایای به‌روز نبودن سیستم کاربران سوء استفاده می‌کند و به اطلاعات او دسترسی پیدا می‌کند.
ویروسی که اخیرا منتشر شد، بسیار قوی بود، زیرا توانست به تمام کامپیوترهای موجود بر روی شبکه نفوذ کند.
 
چند راه برای پیشگیری از این گونه اتفاقات و حملات باج‌افزار‌ها وجود دارد که حتما باید این اقدامات را انجام داد و از مزایای آن بهره‌مند شد.
یکی از این راه‌ها، تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌های موجود بر روی کامپیوتر است، ولی متأسفانه برخی از باج‌افزارها، حتی فایل‌های پشتیبان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راه دیگر آن است که حتما سیستم‌های خود را به‌روزرسانی کنید. موفقیت با افزار اخیر در نفوذ به سیستم‌ها نیز در اثر بی‌توجهی به همین نکته بود.
 
روش دیگر، استفاده از آنتی‌ویروس‌هاست و مهم‌ترین نکته، آموزش کارکنان در این زمینه است. کارکنانی که با سیستم کار می‌کنند باید با امنیت سایبری و مشکلات موجود در آن آشنا باشند.
 
باج افزاری 
 
تی شرت هوشمند بیماریهای تنفسی را شناسایی می‌کند
 
مهر: تاکنون لباس‌های هوشمند متعددی تولید شده که تمرکز اصلی آن‌ها بیشتر روی ردیابی نشانگرهای سلامتی فرد است. این لباس‌ها مجهز به حسگرهای مختلف است. اما این بار محققان کانادایی روی تولید تی شرتی تمرکز کرده اند که به شناسایی بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند و به طور واقعی قابلیت ردیابی روند تنفس مبتلایان به بیماری هایی مانند آسم، اختلال خواب یا بیماری COPD را دارد.

محققان دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه لاوال در فرانسه تی شرت را ساخته اند. در این لباس هوشمند هیچ سیم، الکترود یا حسگری به طور مستقیم به بدن بیمار تماس ندارد. بلکه محققان آنتنی که از فیبرهای اپتیکی توخالی ساخته شده و پوششی از جنس نقره دارد روی تی شرکت نصب کرده اند. این آنتن به عنوان یک حسگر و انتقال دهنده عمل می‌کند. به عبارت دیگر این آنتن اطلاعات مربوط به حرکات تنفس فرد را جمع آوری می‌کند. با هر بار تنفس این فیبر هوشمند محیط گلو و حجم هوای موجود در ریه را ارزیابی می‌کند.

 این تغییرات فرکانس مقاومت آنتن را نیز تغییر می‌دهند. به همین دلیل نیازی نیست تی شرت تماس مستقیمی با بدن داشته باشد.

به هرحال اطلاعات جمع آوری شده به تلفن هوشمند یا رایانه ارسال می‌شود و به این ترتیب دانشمندان می‌توانند با مطالعه الگوهای تنفسی، مواردی که به بیماری‌های خاص مرتبط می‌شود را شناسایی کنند.

 همچنین با کمک این فناوری می‌توان به طور واقعی تنفس فرد را کنترل و هرگونه اختلال در تنفس را ردیابی کرد.

این فناوری هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان پیش بینی می‌کنند می‌توان آن را در لباس‌های مختلف و برای کاربردهای متفاوت به کار کرد.
 
تی شرت هوشمند 

 این ربات جای خلبان‌ها را می‌گیرد؟ / آزمایش در شبیه‌ساز پرواز ۷۳۷

 ایسنا: "آرورا" (Aurora) بخش تحقیقات پروازی سازمان دارپا موفق شد با استفاده از ربات عملیات فرود هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در شبیه‌ساز با موفقیت انجام دهد. این ربات می‌تواند در هواپیماهای فعلی نیز به راحتی نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

این سامانه که "آلیاس" (ALIAS) نام دارد می‌تواند بسیار کارآمد و موثر باشد. با پیشرفته‌تر شدن صنایع هوایی و فناوری‌های مورد استفاده در آن کار برای خلبانان بیشتر از گذشته سخت می‌شود و انجام تمرین فراوان از ملزومات کار در این حرفه خواهد بود.

این سیستم‌ها می‌توانند به عنوان کمک خلبان در کنار خلبان اصلی قرار بگیرند تا از پیچیدگی‌ها بکاهند و کار را ساده‌تر کنند.

سامانه آلیاس یک رابط کاربری نصب ضده بر روی تبلت دارد که با استفاده از پردازش گفتار و یادگیری ماشین می‌تواند با کاربر ارتباط داشته باشد. همچنین امکان غیرفعال کردن آن بوسیله خلبان در شرایط خاص وجود دارد.

این سامانه می‌تواند کارهای معمول را به دست بگیرد و تصمیمات مهم‌تر را برای خلبان باقی بگذارد تا تمرکز وی افزایش یابد.

تست این سامانه در شبیه‌ساز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در ماساچوست آمریکا انجام شده است. در این شبیه‌سازی هدایت هواپیما از ارتفاع سه هزار پایی تا زمان فرود در اختیار ربات آلیاس بوده است.

جان ویسلر معاون اول سازمان آرورا گفت: سامانه آلیاس توانسته قابلیت‌های خود را در این تست اثبات کند.

وی افزود: این سامانه می‌تواند حجم کار خلبانان را تا حد زیادی کاهش دهد و گامی به سوی خودکار کردن بسیاری از وظایف خلبانان باشد.
 
ربات خلبان 

ربات "بادیگارد" برای محافظت از هواداران فوتبال

 ایسنا: ربات بادیگارد AlanTim راه می‌رود و پیغام‌هایی را به هواداران فوتبال که تابستان آینده در مسکو خواهند بود، می‌فرستد.

محققان «موسسه فناوری مسکو» (MTI) مدعی شده‌اند این ماشین خودکار چهارپا می‌تواند حرکت انسان‌ها را شناسایی کرده و در صورت شناسایی رفتار خشونت‌آمیز و حل نشدن آن با مکالمه دوستانه با پلیس تماس بگیرد.

ربات ابداعی در کلیپی اعلام کرد: در سایت‌های اینترنتی خواندم که هواداران انگلیسی درباره ایمنی فضای جام جهانی در روسیه تردید دارند. جای نگرانی نیست، چون من شخصا از شما محافظت خواهم کرد و قول می‌دهم در مسکو شما را همراهی و در مقابل هر مشکلی از شما محافظت کنم.

ربات جدید می‌تواند عواطف انسانی را تشخیص دهد و در صورت شناسایی هر نوع خشونتی در قبال هواداران انگلیسی، به سرعت اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

این فناوری قادر است مکالمه معناداری را ترتیب دهد و تنش‌ها را به صورت سازش‌کارانه حل کند.
 
روبات بادیگارد 
 
حساس‌ترین آشکارساز دنیا به دنبال کشف ماده تاریک

سایت فیز: ماده تاریک یکی از اجزاء اساسی در جهان است و پنج برابر فراوان‌تر از ماده معمولی است.

چندین آزمایش وجود این ماده را تایید کرده‌اند و این موضوع به تلاشی جهانی برای مشاهده تعاملات ذرات ماده تاریک با ماده معمولی در آشکارسازهای بی‌نهایت حساس انجامیده است.

این تعاملات وجود ماده تاریک را تایید خواهند کرد و دیدگاه‌های جدیدی درباره ویژگی‌های آن ارائه خواهند داد. با این حال، چنین تعاملاتی به حدی ضعیف‌اند که از تیررس مستقیم گریخته‌اند و دانشمندان را واداشته‌اند آشکارسازهایی بسازند که بیش از پیش حساس‌اند.

تیم تحقیقاتی XENON که با آشکارساز XENON۱۰۰ سال‌ها میدان‌دار این کارزار بوده، آشکارساز جدید XENON۱T را ارائه داده و آزمایش‌های ۳۰ روزه، رکورد جدید سطح رادیواکتیویته پایین توسط این آشکارساز را ثبت کردند.

این فناوری با جرم کلی حدود سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم، بزرگ‌ترین آشکارساز از نوع خود است و ترکیب افزایش اندازه و سطح رادیواکتیویته پایین نشان‌دهنده پتانسیل عالی آن برای کشف ماده تاریک در سال‌های آتی است.

پروژه تحقیقاتی XENON متشکل از ۱۳۵ دانشمند از کشورهای ایالات متحده، ایتالیا، آلمان، سوییس، پرتغال و چند کشور دیگر است.

آخرین آشکارساز ارائه شده در این پروژه از پاییز سال ۲۰۱۶ در آزمایشگاه زیرزمینی LNGS در ایتالیا فعال بود.
 
حساس‌ترین آشکارساز 

جراحی مغز با ربات جراح مغز تن‌ها در دو دقیقه و نیم!

 کلیک: جراحی مغز، یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهایی است که باید به صورت دقیق انجام شود. حتی در یکی از شغل‌های پرمهارت در جهان، خطای انسانی می‌تواند یک فاکتور تاثیرگذار باشد.
 
پژوهشگران دانشگاه اوث در پی یافتن راهی برای کاهش حداکثری رخداد خطاهای انسانی هستند. تیم در حال توسعه رباتی هستند که قادر است زمان تکمیل یک فرایند پیچیده را کاهش دهد. این ربات می‌تواند تا پنجاه برابر زمان انجام فرایند را کاهش دهد.
 
این ربات قادر است زمان لازم برای دریل جمجمه را از دو ساعت به دو دقیقه و تیم کاهش دهد.
 
در گزارش این پژوهش که در مجله neurosurgical focus منتشر شده است، تیم پژوهشی گزارش داده است که ربات قادر به انجام جراحی‌های پیچیده است.
 
این ربات به سمت ناحیه آسیب پذیر جمجمه هدایت می‌شود و این کار را با استفاده از داده هایی که از سی تی اسکن مغز بیماران دریافت کرده است انجام می‌شود.
 
سی تی اسکن به برنامه نویس مکان عصب‌ها و یا رگ هایی که ربات باید از آن‌ها دور شود را نشان می‌دهد.
 
تیم در حالی ربات را برنامه نویسی می‌کند که فقط از داده‌ها و معیارهای سی تی بیمار برای این کار استفاده می‌کند.
 
جدای از قابلیت هایی که این ربات در صرفه جویی در زمان دارد، همچنین قابلیت حفظ زندگی را دارد و همچنین در کاهش هزینه‌های مالی کمک کننده است.
 
کاهش زمان عمل جراحی فواید دیگری از جمله کاهش زمان بیهوشی را به همراه دارد و می‌تواند عوارض ناشی از بیهوشی را کاهش دهد.

ربات‌ها و ماشین‌های خودکار به تدریج روش جراحی توسط جراحان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی بیماران ممکن است در ابتدا فکر کنند که این ماشین‌ها کار برش را به خوبی انجام نمی‌دهند و از این نوع جراحی اجتناب می‌ورزیدند، اما این ربات‌ها می‌توانند با دقتی قابل مقایسه با دقت انسان کار خود را انجام دهند..
 
ربات جراح 
 
 
 
 
 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *