سرعت فرآیند اخذ رای افزایش یابد/ مشارکت امروز نسبت به سال ۹۲ بیشتر است

21:51 - 29 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۱۰۹۰۸
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این مقدار ازدحام مردم برای رای دادن بعضا باعث خستگی آن‌ها و دست اندرکاران امر انتخابات می‌شود و ضروری است تا شرایطی فراهم شود و سازوکاری ایجاد گردد تا سرعت فرآیند اخذ رای افزایش یابد.
علی لاریجانی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور گفت: از ستاد انتخابات کشور و مجموعه نظارتی که در انتخابات امروز که جشن ملی است مقدمات لازم را فراهم کردند سپاسگزاری می‌کنیم.

وی افزود: در جریان انتخابات شورا‌ها که من از نزدیک نسبت به آن مطلع بودم دست اندرکاران امر، زحمات زیادی کشیدند تا حضور مردم و نقش آفرینی آن‌ها در سرنوشت خود درست و مطابق با قانون انجام گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: امروز طبق گزارش‌ها مردم در هر سه انتخابات با علاقه بر سر صندوقهای رای حضور پیدا کردند و با حضور معنادار خود تلاش کردند تا سرنوشت کشور را در مسیر درست تعریف کنند.

وی با اشاره به ازدحام مردم در شعب اخذ رای گفت: این مقدار ازدحام مردم برای رای دادن بعضا باعث خستگی آن‌ها و دست اندرکاران امر انتخابات می‌شود؛ از این رو ضروری است تا شرایطی فراهم شود و سازوکاری ایجاد گردد تا سرعت فرآیند اخذ رای افزایش یابد.

لاریجانى در پاسخ به سوالى پیرامون مباحثى که در رابطه با تخلفات انتخاباتى مطرح است، گفت: در این رابطه نباید قضاوت هاى نارس انجام داد؛ با این مباحث نباید حضور چشمگیر و ارزشمند را نادیده گرفت.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی مشارکت مردم بیان داشت: مشارکت مردم در انتخابات امروز نسبت به انتخابات سال ۹۲ بیشتر است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تمدید لغو تحریم‌ها از جانب آمریکایی‌ها اظهار کرد: باید این کار را می‌کردند و اگر انجام نمی‌دادند خلاف تعهداتشان عمل کرده بودند؛ البته پیش‌تر یک سر و صدایی راه انداخته بودند، اما به هر ترتیب آمریکایی‌ها این موضوع را حل کردند و لغو تحریم‌ها را تمدید کردند و رجزخوانی‌های آن‌ها منتفی شد.

رئیس مجلس ادامه داد: در همه بخش‌ها این کار‌ها باید صورت گیرد اگرچه در همه بخش‌ها این کار را انجام ندادند، اما به هر ترتیب تمدید لغو تحریم‌ها یک نکته مثبت بود.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون روابط مجلس با دولت آینده گفت: همواره باید به رای مردم احترام گذاشت و هر شخصی که رئیس جمهور شود از آن جهت که از یک پشتوانه مردمی برخوردار است در مجلس تلاش می‌شود تا بهترین روابط با وی برقرار شود و باید توجه داشت که هرچه روابط میان قوا نزدیک‌تر باشد، مسائل کشور بهتر حل می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مباحثی که در مناظرات انتخاباتی مطرح شد گفت: یک آزردگی در کشور در این رابطه ایجاد شد؛ نوع گفتگو‌ها می‌توانست سالم‌تر باشد البته مباحث مطرح شده به گونه‌ای نبود که بر روی اراده مردم در تعیین سرنوشت خود تاثیر منفی بگذارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اصل حضور مردم در انتخابات یک دستاورد استراتژیک است و بقیه موارد صرفا تاکتیک محسوب می شود عنوان کرد: اینکه در آینده سازوکارهایی فراهم شود تا اینگونه برنامه ها (مناظره ها) با مشی معقول تری برگزار شود، بحث درستی است و در این رابطه مطالعاتی نیز صورت گرفته است. 

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی فضاسازی‌ها برای مخوف جلوه دادن انتخابات، اظهار کرد: فضاسازی‌های صورت گرفته اساس معقولی ندارند؛ انتخابات یک مسیر رقابتی را باید طی کند تا به نتیجه برسد و پس از آن باید فضای کار بر کشور حاکم شود.

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر مشارکت بالای مردم در ارتقا سیاست خارجی ایران تصریح کرد: قطعا سطح مشارکت بالا که در انتخابات امروز شاهد آن بودیم به لحاظ سیاسی برای کشور وزانت جدیدی خلق می‌کند و در معادلات منطقه‌ای تاثیر دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکلات امروز کشور از پیچیدگی هایی برخوردار است که برای حل آن‌ها نیازمند به اقتدار، تدبیر، شجاعت و مشارکت مردم هستیم که همه این موارد و مولفه‌ها در مبحث انتخابات وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شورای نگهبان و وزارت کشور بتوانند در اسرع وقت به یک سیستم مکانیزه برسند، بسیار می تواند فرآیند رای دادن را تسهیل و تسریع گرداند؛ در انتخابات امروز در مناطقی که سیستم مکانیزه فراهم بود سرعت عمل بیشتری وجود داشت و در مناطقی که این سیستم فراهم نبود با معطلی مواجه بودیم؛ البته در این رابطه قانون نیز وجود دارد و باید میان دو نهاد فوق الذکر توافق صورت گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *