رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«ترین‌های» انتخابات ریاست جمهوری/ از بالاترین نرخ مشارکت تا بالاترین آرای ماخوذه

15:50 - 27 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۹۹۴
جمعه 29 فروردین 1396، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور و حدود 104 کشور دنیا برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور و حدود ۱۰۴ کشور دنیا برگزار می‌شود.
 
///////////////////// 
 
بر همین اساس نگاهی خواهیم داشت به ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری و اتفاقات ویژه‌ای که در این انتخابات رخ داد:
 
 بالاترین نرخ مشارکت
 
در طول ۳۸ سال اخیر که به طور متوسط هر سال در نظام جمهوری اسلامی یک انتخابات برگزار شده است، بیش‌ترین آمار مشارکت مردمی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در سال ۸۸ است که بالغ بر ۸۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مزبور شرکت کردند؛ این آمار در سطح جهانی نیز یک رکورد محسوب می‌شد و موجب حیرت سردمداران بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی شد.
 
«ترین‌های» انتخابات ریاست جمهوری / از بالاترین نرخ مشارکت تا بالاترین آرای ماخوذه 

البته نرخ بالای مشارکت مردمی در امر انتخابات که در واقع رای به نظام جمهوری اسلامی است تن‌ها به انتخابات فوق الذکر منحصر نمی‌ماند؛ در انتخابات ادوار سوم و هفتم ریاست جمهوری نیز بالغ بر ۸۰ درصد واجدین شرایط به پای صندوق‌های رای آمدند و شکوهمندترین جلوه‌های دموکراسی‌خواهی دین‌مدار را به رخ جهانیان کشیدند.
 
قاطع‌ترین رای
 
 انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری در تاریخ دهم مهرماه ۱۳۶۰ در شرایطی که کشور از یک سو درگیر نبرد با ارتش متجاوز بعثی و از سویی دیگر در مقابله با توطئه‌های منافقین کوردل بود، برگزار شد؛ در این انتخابات نیز به مانند دو انتخابات پیش از آن، مردم انقلابی ایران با حضور در پای صندوق‌های رای علی رغم توطئه‌های فراوان داخلی و خارجی حماسه مشارکت آفریدند.
 
«ترین‌های» انتخابات ریاست جمهوری / از بالاترین نرخ مشارکت تا بالاترین آرای ماخوذه 

 اما حماسه آفرینی مردم انقلابی ایران در مهرماه سال ۱۳۶۰ تن‌ها منحصر به مشارکت در انتخابات نبود؛ این مردم در شرایطی که کماکان داغدار رئیس جمهور مکتبی خود شهید رجایی و نخست وزیر بصیر و آگاهش شهید باهنر بودند و در آماج دسیسه‌ها و فشارهای بیرونی و داخلی قرار داشتند، در پای صندوق‌های رای گیری حاضر شدند و بالاترین رای ممکن را به اصلح‌ترین نامزد تمامی ادوار انتخابات ریاست جمهوری کشور دادند.

 بر این اساس در انتخابات مزبور، آیت الله خامنه‌ای با کسب ۹۵ درصد آراء بعنوان سومین رئیس جمهوری اسلامی ایران معرفی شد؛ حکم تنفیذ ایشان نیز در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۶۰ به دست مبارک حضرت امام خمینی (ره) صادر شد. کسب ۹۵ درصد آراء توسط یک کاندیدا میزانی بود که نه پیش از آن انتخابات سابقه داشت و نه پس از آن، تکرار شد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *