نکات مهمی که کاندیدا‌ها ظرف ۵۴۰ دقیقه در سه مناظره تلویزیونی گفتند

14:22 - 27 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۸۹۹
برگزاری مناظرات زنده تلویزیونی یکی از عواملی بود که در شناخت کاندیدای نهایی مورد نظر مردم، نقش بسزایی داشت.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، جمعه ۲۹ اردیبهشت روز حضور مردم جمهوری اسلامی ایران پای صندوق‌های رای برای انتخاب دوازدهمین رئیس جمهور کشورشان است؛ مردم کشورمان در مدت نزدیک به یک ماه فرصت تبلیغات، توانستند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند. برگزاری مناظرات زنده تلویزیونی یکی از عواملی بود که در شناخت کاندیدای نهایی مورد نظر مردم، نقش بسزایی داشت؛ در ادامه به مرور صحبتهای کاندیدا‌ها در سه مناظره تلویزیونی که در تاریخ‌های ۸، ۱۵ و ۲۲ اردیبهشت بیان شد می‌پردازیم:

قالیباف

محمدباقر قالیباف (مناظره اول – محتوا: اجتماعی)
 
متأسفانه امروز معضل ریزگرد‌ها از سه استان کشور به اکثر استان‌ها وحتی به بخش‌هایی از تهران سرایت کرده است و برخلاف آنچه که گفته می‌شود معضل ریزگرد‌ها بیش از آنکه منشاء خارجی داشته باشد به داخل مربوط است.
 
وقتی مالچ پاشی و درختکاری ر‌ها شود این مشکلات هم پیش می‌آید. حال آنکه با تقویت این راهکار‌ها می‌توان به اشتغالزایی هم کمک رساند.
 
اینکه از حقوق شهروندی صحبت می‌شود باید توجه شود که اولین حق مردم حق هوا است، اما متأسفانه با بی تدبیری هوا از مردم گرفته شده است.
 
ما در ابتدای دولت یازدهم جلساتی را با مسئولان این دولت داشتیم و به آن‌ها اعلام کردیم که برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای داریم حتی من در جلسه‌ای نزد آقای جهانگیری نیز رفتم؛ طرح ما را قبول کردند، اما گفتند خودمان اجرا می‌کنیم؛ آقای جهانگیری بگویند در این رابطه چکارکرده اند؟
 
اینکه ما می‌گوییم دولت فعلی دولت ۴ درصدی است به این سبب است که دولتمردان در بین مردم نیستند؛ جناب آقای جهانگیری، جناب آقای روحانی، امروز افتخار شهرداری تهران در محیط زیست این است که از زباله برق تولید می‌کند.
 
یک بار از اتاق‌هایتان بیرون بیایید و بروید ببینید؛ امروز مابقی زباله‌ها به کمپوست تبدیل می‌شود و در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند مکانیزه شده است.
 
اگر برای شما آلودگی هوا مهم بود قانون مصوب دراین رابطه را اجرا می‌کردید. پول حمل و نقل عمومی را نه به تهران که به هیچ شهری ندادید؛ امروز مترو را که با ۷۰ کیلومتر تحویل گرفتیم با ۳۰۰ متر ساخته‌ایم؛ پس محیط زیست برای ما مهم بوده که این کار‌ها انجام گرفته است.
 
اگر شما بحث بلند مرتبه سازی را مطرح می‌کنید این قانون دولت ۴ درصدی‌ها است؛ وزارت راه وشهرسازی شما در شورای عالی شهرسازی تصویب می‌کند و می‌شود حق مردم؛ ما در شهرداری کارهای اجرایی آن را انجام می‌دهیم.
 
از صداقت و اخلاق سخن می‌گویید؛ به هر حال همه دیدند و شنیدند که جنابعالی گفتید من ۱۰۰ روزه تحول اقتصادی انجام می‌دهم؛ بعد هم که از شما سوال کردند گفتید نه آدمی که چنین حرفی بزند عقل ندارد؛ من می‌گویم صداقت ندارید به اضافه آن.
 
شما می‌گویید شفاف سازی، اما هر پرونده را یک مهر محرمانه بر روی آن می‌زنید و می‌شود دولت ۴ درصدی؛ همین پتروشیمی که می‌گویید چگونه شغل در آن ایجاد می‌شود؟ باید به شما گفت که این ۴ درصدی‌ها که آقای جهانگیری دوستان شما هستند آن را به صورت مواد اولیه به کشورهمسایه صادر می‌کنند بدون اینکه به زیردستانشان منتقل کنند؛ خواستید من (اسناد آن را) ارائه می‌دهم؛ چون مکلفم اخلاق را رعایت کنم.
 
این ۴ درصد همان دلالان زالو صفتند. آقای روحانی همان فردی که شما مطرح کردید و امروز درزندان است باید پرسید ازچه کسی لوح تقدیر دریافت کرد؟ آقای روحانی شما از این شخص به عنوان نمونه کار اقتصادی تقدیر کردید.
 
مردم ما می‌دانند که امروز در کشور ظرفیت و اعتبارات وجود دارد واقعا می‌توان ارز کشور را به دو برابر تبدیل کرد؛ البته نه با این سیستم رانتی شما که به همان ۴ درصدی‌ها تعلق گیرد و ۱۰ هزار میلیارد تومان سود ببرند. اگر لازم شد من در این رابطه مطالبی را می‌گویم.
 
آقای جهانگیری شما امروز کمک کار اقای روحانی هستید تا در رابطه با عدد و رقم به وی کمک کنید. اشکال هم ندارد این از پدیده‌هاست.
 
آماری که من عرض کردم پیرامون اینکه آقای روحانی قول داده ۴ میلیون شغل ایجاد کند و طی ۱۰۰ روزتحول اقتصادی صورت دهد با استناد به سایت رسمی آقای روحانی رئیس محترم جمهور است؛ من از دوستان خواهش کردم تصویر و نطق آقای روحانی را که در تبلیغاتشان در این رابطه مطرح کردند پخش کنند که دوستان اجازه ندادند البته این در فضای مجازی گذاشته می‌شود و مردم خود مطلع می‌گردند.
 
شما (جهانگیری) به عنوان معاون رئیس جمهور داوطلب شدید؛ صداقت شما در رقابت با آقای روحانی چند روز دیگر ثابت خواهد شد؛ شما مدیری اجرایی هستید و حاضر شده اید دستاویز سیاسی دیگران شوید؛ مجموعه برنامه‌های دولت شما یا "نبود سرمایه" بوده است یا "دفاع از همان ۴ درصد".
 
محمد باقر قالیباف (مناظره دوم - محتوا: سیاسی و فرهنگی)
 
طبق گفته سخنگوی قوه قضائیه در هفته گذشته یک محموله مشکوک چند پوشاک در یک ویلا که متعلق به یکی از وزرا بود پیدا شد؛ این پرونده ظرف دو روز رسیدگی شد سوال این است که در یک وزارتخانه که مسئولیت آموزش وپرورش را دارد چرا توسط راس آن واردات غیر ضروری حالا یا غیر قانونی یا قانونی انجام می‌گیرد.
 
این برای یک جامعه فرهنگی شرم آور است که وضع معلمین و اساتیدش اینگونه باشد؛ برخی خانواده‌ها به دلیل شرایط نامناسب مالی تقاضای جابه جایی شیفت‌های مدارس فرزندانشان را داشته باشند آن وقت وزیر آموزش و پرورش برود واردات کند ومحموله بیاورد؛ آقای روحانی علت اینکه ۵ میلیون شغل ایجاد نمی‌شود همین است. علت اینکه به محرومین رسیدگی نمی‌شود همین است. علت اینکه در صندوق ذخیره این اتفاق می‌افتد همین است.
 
جالب است ما به حقوق بگیر ۵۷ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی و ۲۰۰ میلیونی، ذخیره‌های انقلاب می‌گوییم و به واردات چی مظلوم می‌گوییم. اگر هم حرف این‌ها را بزنیم و درد این‌ها را بگوییم می‌گویند قالیباف بد اخلاق است. واقعا درس اخلاق این است.

من پیشنهادی دارم که آن را آماده کرده ام که همه ما در هفته آینده لیست اموال خود و بستگان درجه یک خود را برای مردم اعلام کنیم و به قوه قضائیه هم ارائه دهیم تا مردم بدانند با چه افرادی طرف هستند و ثروت اعضای دولت معلوم باشد.
 
شفافیت بدین معنا است که به مردم بگوییم در کجا زندگی می‌کنیم وفرزندان ما چه می‌کنند و فساد اینگونه از بین می‌رود.
 
ما با هوشمند سازی سیستم‌ها فساد را از بین می‌بریم تا دست ۴ درصدی‌ها از اموال بیت المال و انفال و دور زدن قانون کوتاه شود و ما اگر این کار را کنیم دغدغه ۹۶ درصدی‌ها حل می‌شود ومردم به عرصه اقتصادی باز می‌گردند.
 
دولت مردم معتقد است به اندازه کافی سرمایه‌های مادی وانسانی در داخل وجود دارد و همچنین روش‌ها وتکنولوژی و نیروی انسانی جوان در کشور وجود دارد و ما با اتکا به این توانمندی‌ها می‌توانیم ۵ میلیون شغل را ایجاد کنیم ومی توانیم سامانه کارانه را سازماندهی کنیم.
 
محمد باقر قالیباف (مناظره سوم _ محتوا: اقتصادی)

جناب جهانگیری اگر ما بحث ۴ درصدی را می‌گوییم به این دلیل است که چرا مبارزه با قاچاق و پیشگیری از آن نمی‌شود. اولین گام در مبارزه با قاچاق پیشگیری است. درشرایطی که حقوق یک کارگر ۸۰۰ هزار تومان است و عقب ماندگی حقوق پیدا می‌کند، اما وزرای دولت مثل جنابعالی پایه گذار حقوق نجومی می‌شوید.

شما پاداش‌های چند میلیاردی برای خود و همکارانتان تصویب می‌کنید. در همین هفته گذشته وزیری که کار فرهنگی دارد واردات غیر قانونی انجام می‌دهد شما چطور می‌توانید از قاچاق پیشگیری کنید.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای روحانی و جهانگیری وقتی شما نمی‌توانید امنیت سپرده گذاران مردم در کاسپین و میزان را فراهم کنید نمی‌توانید با قاچاق مقابله کنید، چون وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خودشان هستند. وقتی شما کسی را می‌گذارید که مدیر بانک را او معلوم می‌کند و رقم ۴۰۰ میلیارد تومان را بدون هیچ گونه روالی در حساب دیگر جا به جا می‌کند طبیعتا قاچاق کالا اتفاق می‌افتد پیشگیری وظیفه شماست.

قرار ما بر این نبود که صادرات نفت خام داشته باشیم. سستی ما در سیاست خارجی که در مواجهه با عراق و قطر صحبت نکردیم تا از مخازن مشترکمان به صورت صیانتی استفاده کنیم چرا باید منابع خود را به تاراج بدهیم. ما به جای محدود کردن صادرات به چند کشور محدود باید آن را گسترش دهیم و برنامه عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم. چرا هر سال مقررات صادرات و واردات را تغییر می‌دهید اجازه دهید تا یک ثباتی به وجود آید.

آیا از برجام برای صادرات و واردات استفاده کردید یا نکردید، اما انشالله ما سعی می‌کنیم از این ظرفیت استفاده کنیم. برای رونق صادرات بایستی سراغ بهبود کیفیت و فناوری‌های جدید برویم و از قراردادهای استعماری خودداری کنیم، زیرا این نوع قرارداد‌ها به ما خسارت می‌زند. محصولاتی که ما تولید می‌کنیم بایستی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر باشند و گرنه به جایگاه مطلوب در عرصه صادرات نمی‌رسیم.

چگونه می‌شود مطابق برنامه شش توسعه ۱ میلیون شغل در سال ایجاد کنیم؛ آیا این‌ها ریشه در بحث ۴ درصدی‌ها ندارد که فقط افراد خاصی بیایند و استفاده کنند و بقیه استفاده نکنند.

 ۴ درصدی‌ها خیلی پررو و جو ساز هستند. با بانک گردشگری برادرتان برخورد کنید من می‌گویم این اخلاق من نیست این اخلاق شما است که راست‌راست مثل آقای روحانی دروغ می‌گویید. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید در ونک زمینی ۳۸۵ متری گرفتید به ارزش متری ۱۴۰ هزار تومان، ما املاک را به رفتگر داده‌ایم تحقیق و تفحص را وارد ندانستند، چون سیاسی کاری بود. شخص شما نیز اسناد و مدارکتان را از دارایی‌هایتان بگذارید تا مردم بدانند که شما چه دارید.

ما بدون شک با بحران اقتصادی رو به رو هستیم؛ می‌گویند درحوزه اقتصادی تورم را کنترل کرده‌ایم، ولی مردم می‌دانند که گرانی همچنان وجود دارد؛ شکراز ۱۵۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان رسیده است؛ بیکاری ۳. ۵ میلیون نفر اعلام شده که این رقم ۷ میلیون نفر است، اما از قضا با افزایش هزینه‌های دولت دیدیم که در جیب مردم دست برده شد.

تولید در اولویت رشد اقتصادی قرار دارد؛ به راستی چرا به تولید کنندگان معافیت مالیاتی داده نمی‌شود؛ ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم. آقای روحانی قبول کردند باید جویندگان کار مشخص شوند؛ بگذریم از اینکه با شکایت ایشان سایت کارانه ما را بستند و سایت خودشان را بالا آوردند.

حجت الاسلام رئیسی

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی (مناظره اول – محتوا: اجتماعی)
 
عدالت اجتماعی یک از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام ما نیست؛ در سنوات اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی از ۳۶ صدم درصد به ۴۷ صدم درصد هستیم.
 
راهکار برون رفت از این وضعیت آن است که ما نسبت به دهک‌های پایین افزایش یارانه داشته باشیم؛ در گام اول باید یارانه سه دهک پایین افزایش یابد؛ در گام دوم به یارانه افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی افزوده شود؛ نسبت به دهک‌های متوسط نیز تسهیلاتی ارائه شود.
اگر اقدام فوری در رابطه با کم کردن فاصله طبقاتی در کشور انجام نشود شاهد بروز بحران‌های اجتماعی خواهیم بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی (مناظره دوم – محتوا: سیاسی و فرهنگی)
 
برجام توافقی است که با وجود همه اشکالاتی که دارد به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته است و طبیعتا باید از ناحیه ما و طرف مقابل به رسمیت شناخته شود.
 
اینکه از ناحیه دولت و آقای روحانی این پیام به بیرون از کشور داده شود که خزانه خالی است پیام بسیار بدی از سوی جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل است؛ این که گفته شود اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل تأسیسات هسته‌ای ما را مورد هجوم قرار دهد یک پیام بد به طرف مقابل است مانند اینکه در یک جنگ افسری به دشمن بگوید من سرباز ندارم.
 
خارجی‌ها این پیام را گرفته‌اند که تحریم‌ها نتیجه داده وحالا که نتیجه داده آن را ر‌ها نمی‌کنند؛ آقای روحانی با ۴ تأکید مؤکد گفتند به محض اجرای برجام تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما ما دیدیم که هیچ اتفاقی درسفره مردم نیفتاد.
 
در شان یک معلم نیست که به خاطر رفع مشکلات زندگی خود به مشاغلی دیگر روی بیاورد.
 
نه بازگشت به گذشته ونه تحمل وضع موجود را می‌خواهیم بلکه تغییر به نفع مردم باید مدنظر باشد. مردم باید قضاوت کنند که وعده‌های دولت اجرایی شده است یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی (مناظره سوم _ محتوا: اقتصادی) 

پشتوانه برنامه من کارهای بسیاری است که در دانشگاه‌های مختلف انجام شده است از روزی که وارد انتخابات شدم از تجربیات و پژوهش‌های آن‌ها استفاده کردم. امروز ۱۸ میلیارد قاچاق کالا داریم. این قاچاق در کجا تولید و از کجا وارد می‌شود. آیا ما می‌توانیم از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنیم. بله دولتی که وزرایش در بخش خصوصی مسئولیتی نداشته باشند دستگاه اجرایی پرونده درست می‌کند و دستگاه قضایی رسیدگی می‌کند. ما مدعی مبارزه با قاچاق کالا هستیم می‌شود ۱۰ میلیارد قاچاق کالا را کاهش داد و شغل ایجاد کرد. باید مبادی ورودی کاملا کنترل شود. 

درباره خام فروشی می‌توان گفت: اگر امروز بتوانیم در استان‌های کشور پالایشگاه‌هایی را تشکیل دهیم می‌توانیم جلوی خام فروشی را بگیریم. دولت می‌تواند مالیات بگیرد، اما این مالیات نباید تن‌ها نسبت به کسانی باشد که تولید کننده هستند بلکه باید مالیات سنگین از افرادی که قاچاق کالا می‌کنند و همچنین فرار مالیاتی دارند گرفته شود و با آن‌ها برخورد جدی کنند که برخورد جدی در این زمینه نمی‌کنند. متأسفانه به خاطر دریافت مالیات از کاسبان و تولید کنندگانی که زیر ۴۰ تا ۵۰ کارگر دارند نباید منجر به تعطیلی این واحدهای تولیدی شویم. ۲۵۰ واحد تولیدی تبدیل به واحد توزیعی شده‌اند آن هم به خاطر مالیات.

مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود همین روحیه ۴ درصدی‌ها، چون اجازه نمی‌دهند، چون منافعشان در آن است. دو هزار و ۲۰۰ میلیارد املاک نجومی باید ثابت شود در املاکی که گفته شد من به دادستان کل نامه نوشتم که ایشان اعلام کردند جرم و تخلف در این مورد به صورت سازمان یافته نبوده است، ولی، چون حقوق نجومی افشا شده بود به گفته دادستان تهران آقای نجفی گفتند معادل سازی کنید تا جلوی کثافت کاری حقوق نجومی گرفته شود.

در مورد تعطیلی کارخانه‌ها و تعداد کارگاه‌های تولیدی که اعلام شد عدد و رقمی است که وزرای همین دولت گفتند و در روزنامه‌ها هم درج شده است. خیلی از این کارگاه‌ها مشکلشان کمبود نقدینگی است؛ این درحالی است که چند نفر آدم بد حساب تسهیلاتی را گرفته‌اند واین پول‌ها در تولید استفاده نمی‌شود. وقتی ما بهترین میوه را خودمان تولید می‌کنیم وارد کردن میوه چه معنایی دارد. به جای اینکه از کف بازار، کف کشاورزی و کف روستا حرف بزنیم از بالادستی‌ها می‌گوییم.

انتظار مردم این است که دولت این دو ویژگی را داشته باشد و توجه به مردم از ویژگی‌های دولت مهدوی است. در هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد همه از آن بهره‌مند شوند. امروز این یارانه توزیع می‌شود، اما وضعیت فقر در این دولت بیشتر شده است چه کار باید کرد. شاید برای بعضی‌ها عدد ۴۵ هزار تومان قابل درک نباشد و باید افزایش پیدا کند و باید منابع اش افزایش یابد.

بسیاری از حامل‌های انرژی گران شد و قانون هم می‌گوید یارانه‌ها باید بین مردم توزیع شود. اگر در قبال فقرا مسئولیت داریم باید این قضیه را دنبال کنیم، سفره مردم کوچک شده و این را می‌توان از مردم پرسید ما آماری گرفته‌ایم که افزایش قیمت‌ها از ۳۳ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است. قانون هدفمندی یارانه‌ها یک پکیج است که باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد و توجه به فقرا و توانمندسازی در قانون هدفمندی یارانه‌ها باید مورد توجه واقع شود. 

روحانی

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی (مناظره اول – محتوا: اجتماعی)
 
اولین مشکل در راه ازدواج، اشتغال می‌باشد. ایجاد امید به آینده درجامعه هم برای رفع این معضل می‌تواند نقش آفرین باشد.
 
در دوره ده ساله از سال ۸۳ تا ۹۳ یک جمعیت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری آماده ورود به بازار کار بودند که از این میان تن‌ها ۶۰۰ هزار نفر شغل یافتند.
 
وضع درآمدی کشور در آن سال‌ها بسیار خوب بود، اما دیدیم دهه شصتی‌های در این زمان ر‌ها شدند و جامعه با مشکلاتی رو به رو شد.
 
رتبه شرایط کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۲۰ رسیده است و اعتماد به سرمایه‌گذاری در جامعه ایجاد شده که از پیش نیاز‌های ایجاد شغل می‌باشد که شغل نیز از لازمه‌های ایجاد ازدواج است.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی (مناظره دوم - محتوا: سیاسی و فرهنگی)
 
مردم امروز احساس آزادی و آرامش بیشتری دارند؛ سبک زندگی از اخلاق و ایمان ما ظاهر می‌شود؛ اگر ما به انقلاب و اسلام و قدرتمان متکی باشیم مردم فریبی نمی‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی (مناظره سوم _ محتوا: اقتصادی)

در مسئله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که به ریشه‌های مسئله بپردازیم چرا اصلا قاچاق به وجود می‌آید. اگر کیفیت تولید داخلی را بالا ببریم و رقابت آزاد ایجاد کنیم از این طریق می‌توان جلوی قاچاق را گرفت. روستا‌ها مرزی ما باید تولید کننده و صادر کننده شوند تا جلوی قاچاق گرفته شود.

ما باید شفاف سازی کنیم و اجازه دهیم رسانه‌ها حرف بزنند. اگر رسانه‌ای یک کلمه گفت: املاک نجومی را به چه کسانی دادند او را دستگیر نکنیم باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم. 

صادرات مسئله بسیار مهمی ست و دولت ما این افتخار را دارد که بازار صادرات ایران را پس از برجام باز کرد. در دولت ما پتروشیمی که در انبار‌ها مانده بود صادر شد همچنین میعانات که روی آب‌ها باقی مانده بود صادر کردیم. صادرات نفت خام نیز بر اساس سیاست‌های کلی نظام انجام گرفته است و من تعجب می‌کنم چرا آقای میرسلیم این نکته را نمی‌دانند با این که خودشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند. در اوپک توانستیم حقمان را بگیریم و در این دوره بود که توانستیم بازارمان را در اوپک را از عربستان پس بگیریم.

اگر می‌خواهید تولید رونق پیدا کند یکی از راه‌های آن سرمایه‌گذاری است. امروز در دولت یازدهم ۳۰۰ شرکت دانش بنیان به خوبی فعالیت می‌کنند. با موفقیت در توافق‌نامه هسته‌ای درآمد ما در سال جاری ۲۰ میلیارد اضافه می‌شود. تصمیم ما بر این است که از پول نفت و گاز ومیعانات که اضافه می‌شود و فروشمان نسبت به گذشته دو برابر شده است ۲۰ میلیارد با همکاری بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری بگذاریم.

در کتاب برنامه دولت دوازدهم به ترتیب آورده‌ایم که از این ۲۰ میلیارد ۱۵ میلیارد با همکاری بانک‌ها برای توسعه و سرمایه‌گذاری خواهیم گذاشت و ۳ تا ۵ میلیارد را برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر خواهیم گذاشت.

جهانگیری

اسحاق جهانگیری (مناظره اول – محتوا: اجتماعی)
 
رویکرد قالب دولت یازدهم نیز به مسائل اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بود و نگاه امنیتی و آمرانه به مسائل اجتماعی را تغییر داد.
 
دولت الکترونیک یکی از زمینه‌هایی است که سریعا باید در کشور اجرا شود و موجب سامان دادن به نظام اداری ما شود.
 
هرجا با مشکلی روبرو می‌شویم مهمترین تکیه گاه ما نخبگان هستند؛ وضع علمی کشور در رتبه‌ای بسیار عالی قرار دارد.
 
اسحاق جهانگیری (مناظره دوم – محتوا: سیاسی و فرهنگی)
 
تجربه برجام نشان دهنده قدرت فرهنگی ما است که متاسفانه آنچنان که شایسته است از آن بهره نجسته‌ایم. من به عنوان یک ایرانی مسلمان وانقلابی به فرهنگمان افتخار می‌کنم.
 
در دولت آینده طرح تحول آموزش وپرورش مورد توجه و اهتمام ویژه‌ای خواهد بود و دانشگاه‌ها که نقش مهمی درتوسعه کشور دارند و مدیران عالی کشور از آن فارغ التحصیل می‌شوند بایستی از آزادی و امنیت کامل در فعالیتهایشان برخوردار باشند.

اسحاق جهانگیری (مناظره سوم _ محتوا: اقتصادی)

حتما یکی ازمهمترین سیاست هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده موضوع راه اندازی تولید داخلی است؛ تولید داخلی آسیب‌هایی دارد که یکی از مهمترین آن قاچاق کالا است که توسط کسانی انجام می‌گیرد که با استفاده از رانت‌ها می‌خواهند به اقتصاد داخلی ضربه بزنند و آن را از مسیر واقعی دور کنند.

وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۱۲ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است؛ برای آینده برنامه دقیقی انجام گرفته و ۱۰ کالای عمده که در قا چاق سهم عمده دارند مشخص شده است و امیدواریم این بلیه را از اقتصاد ایران برطرف کنیم.

در یک دوره‌ای مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت به همین دلیل قاچاق و فساد افزایش پیدا کرد واقتصاد کشور به سمت فروپاشی و سیاست خارجی به سمت تنش رفت. نمایندگان همین تفکرامروز با همان شعار‌ها در صحنه حضور دارند. مردم باید دقت کنند که حرفهایی که کاندیدا‌ها می‌زنند چقدر قابل اجراست وا ین شعار‌ها چقدر فریبنده و یا واقعی است.

 اگر ثابت کنید بنده چند صد میلیون تومان پاداش دادم بقیه حرفهایتان را هم می‌پذیرم. شما راجع به حقوق‌های نجومی می‌گویید، اما دولت با حقوق‌های نجومی چه برخوردی کرد؛ تا اعلام شد با افتخار با آن مقابله کرد و به دیوان محاسبات گفت که پیگیری کنند.


آقای میرسلیم اطلاعاتشان درباره صادرات کشور کم است. خام فروشی یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که من رئیس آن هستم و خود رهبری به خاطر این که من مورد وثوق ایشان و نیز مورد اعتماد آقای روحانی بودم من را برای پذیرش این سمت مناسب دیدند.

در تمام زمینه‌ها سعی کردیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشد. من مرتباً شورای عالی صادرات را تشکیل می‌دادم تا تصمیم گیری کنیم که چه طور کالا‌ها را به بهترین نحو صادر کنیم.

تولید جهت گیری اصلی است و بخش خصوصی مدار سرمایه‌گذاری است بنابر این باید بخش خصوصی را حمایت کنیم. می‌گویند چرا از دولت گذشته حرف می‌زنید. دوستان ناراحتی را تحمل کنند؛ دلیل اینکه به گذشته می‌پردازیم این است که دولت گذشته امروز در جلسه نشسته و در اینجا حضور دارد. تمام تیم دولت گذشته در ستادهای آقایان هستند.

آقای میرسلیم شما که مهندس هستید چطور آمار رسمی کشور را قبول ندارید؟ برچه مبنایی می‌گویید ۷۰ درصد کارخانه‌ها تعطیل است. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای نرخ ارز و کالا عوض می‌شد. ما آرامش برقرار کردیم و فضایی ایجاد کردیم که می‌شود با سرمایه خارجی کار کرد و ماشین اقتصادی کشورراه افتاده است و منابع بانکی ۴۲ درصد رشد داشته است. آقای قالیباف بنده یک بار نگفتم که شما دروغ گفتید؛ گفتم که خلاف می‌گویید؛ بنده در زندگیم از هیچ رانتی استفاده نکردم. تن‌ها دارایی‌ام خانه‌ام است، اگر روزی زمین گرفته‌ام به قیمت روز گرفته‌ام.

هاشمی طبا
 
مصطفی هاشمی طبا (مناظره اول – محتوا: اجتماعی)
 
امکان بزرگتر شدن دولت بدون توانمندی اقتصادی امکان پذیر نیست.
 
از مسئله مسکن واجب‌تر مسئله اشتغال است و این مسئله بدون توجه به ابعاد ایجاد سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف امکان پذیر نیست.
 
با حجم وامی که از طریق بانک‌ها مصوب شده مسئله مسکن علی رغم رکود حاکم بر آن قابل حل است.
 
مصطفی هاشمی طبا (مناظره دوم – محتوا: سیاسی و فرهنگی)
 
ما در برابر عناصری که از صهیونیست‌ها و استکبار جهانی دستور می‌گیرند باید استقامت کنیم و باید نیروهای دفاعی خود را به بهترین وجه تقویت کنیم ودر کنار آن به دیپلماسی مثبت نیز توجه داشته باشیم.
 
اگر بخواهیم همه مشکلات را دفعتا حل کنیم نیازمند یک چراغ علاءالدین هستیم.
 
یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی صادرات است و صادرات نیازمند اعتماد کردن به اصناف و تجار است.

مصطفی هاشمی طبا (مناظره سوم _ محتوا: اقتصادی)

برای کشوری که استقلال آن توسط مرزداران وشهدا تضمین شده است بسیار جای تأسف است که این تعداد کالای قاچاق وارد می‌شود. بنده اطلاعاتی را که فقط از یکی از روزنامه‌های خودمان کسب کرده‌ام را می‌گویم که از ۱۱۴ اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می‌شود. تأکید برآن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده است واظهار بر این است که مناطق آزاد حداکثر رقمی که کالا وارد می‌شود حدود ۴۵۰ میلیون دلار است. این ۱۱۴ اسکله از آن کیست. چرا شناخته نمی‌شود و به مردم اعلام نمی‌شود.

امروز سهم مالیات ما ۴۵ میلیارد دلار شده است و مهندسین ما در ۱۵ کشور دنیا فعالیت می‌کنند و این باعث افتخار است. برای رسیدن به صادرات واقعی آن طور که طبق فرمایشات رهبری در فرامین اقتصاد مقاومتی آمده است باید بتوانیم بهترین کالا‌ها را تولید کنیم.
 
طبیعی است که عظمت و استقلال و آینده ایران باید بر اساس تولید و ایجاد امکانات مختلف باشد. همانطور که قبلا بیان کردم زیربنای همه این موارد حفظ ایران است؛ تولید و حیات آینده ما در گرو احیا و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی ایران است. صنایع نمی‌توانند زودبازده باشند صنایع باید ریشه دار باشند تا بتوانیم رونق اقتصادی درکشور ایجاد کنیم.

 در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد، تکنولوژی مناسب و سرمایه هستیم که امروز نیروی انسانی مناسب و سرمایه وجود دارد البته باید تلاش کنیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم و امنیت سرمایه داخلی را برقرار کنیم و سپس سرمایه خارجی جذب کنیم.

در حوزه دانش بنیان واقعا شرکتهای خوبی شکل گرفته‌اند اماعملا هر بیکاری بیشترو کارخانجات ما تعطیل شدند و روند تعطیلی ادامه دارد.

میرسلیم

مصطفی میرسلیم (مناظره اول – محتوا: اجتماعی)
 
امکانات در کشور بایدمتناسب با ظرفیت‌های زیستی پخش شود و متناسب با آن و با بهره گیری از نیروی انسانی پیشرفت در کشور حاصل شود.
 
مسئله حاشیه نشینی به پدیدار شدن مشکلات فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است چاره ما برای رفع مشکل حاشیه نشینی بازگشت به سیاست‌های آمایش سرزمینی، سیاست‌های جمعیتی ونیز به کار گیری سیاست‌های درست منابع آبی است.
 
به خاطر عدم استفاده صحیح از منابع آبی بیشتر روستاهای ما به حالت بیابانی در آمده اند یکی از دلایل بی توجهی به منابع آبی استفاده از چاه‌های عمیق و از بین رفتن قنات‌ها است که آب کافی را از گذشته در اختیار مردم قرار می‌دادند.
 
به چه علت در استان سیستان ودر برخی از قسمتهای زابل با مهاجرت‌های گسترده روبرو شده ایم؟ جمعیت شهری و روستایی مناطق را ترک کرده اند در صورتی که این جمعیت باید پشتیبان مرزهای ما باشند و در کنار نیروهای نظامی از مرز‌ها حفاظت کنند.
 
مصطفی میرسلیم (مناظره دوم – محتوا: سیاسی و فرهنگی)
 
دولت نباید درِ انتقاد را ببندد، زیرا به ضررش تمام می‌شود و جامعه را به قهقرا می‌برد و اگر مردم انتقاد نکنند یعنی مشارکتی هم نکرده اند.
 
اینکه دولت نمی‌تواند به برخی پیشنهادات توجه کند علتش بزرگ شدن هزینه‌های جاری دولت است که مشکلاتی را برای پژوهشگاه‌ها و معلمان پدید می‌آورد.
 
ما دردنیا دنبال صلح بوده و هستیم و هیچ گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده‌ایم، به ما تجاوز شده وفقط از خود دفاع کرده‌ایم و همواره حامی مستمندان بوده وخواهیم بود.
 
ما باید به اهل فرهنگ وهنر ب‌ها دهیم، زیرا بسیاری از تحلیل‌هایی که می‌کنند خیلی دقیق‌تر از تحلیل‌های سیاسی است.

مصطفی میرسلیم (مناظره سوم _ محتوا: اقتصادی)

موضوع ۱۲ میلیارد قاچاق کالا موضوع ساده‌ای نیست بفرمایید این مسئله چه خسارتی به کشور وارد می‌کند و چه بلایی سر جوانان ما می‌آورد تا تکلیف روشن شود. اوایل سال جاری چطور می‌شود ناگهان مسئولان گمرک شما متوجه می‌شوند که با وسایلی وجود دارد که می‌توانند جلوی قاچاق را بگیرند. در این ۴ سال خواب بوده اند. ۴ سال آزگار قاچاق تولید را بیچاره کرده. برای ردگیری مالی چه راه حلی ارائه می‌دهید و چقدر مطمئنید به درستی این ۱۲ میلیارد دلار و به قول آقای رئیسی مطمئنید که ۱۸ میلیارد دلار نیست.

برنامه مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌ایم این است که به نفت به عنوان مواد خامی که می‌تواند به کالاهای میانی و اساسی برای صادرات تبدیل شود، نگاه کنیم. روشی که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار می‌کند که صادرات نفت خام را از یک میلیون بشکه به ۲ و نیم میلیون بشکه رسانده است روشی است که بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و جای افتخار ندارد.‌ای کاش درآمدهای حاصل از نفت را می‌توانستیم با اختیار خودمان در کشور مصرف کنیم و پول‌هایمان در بانک‌های خارجی نماند و گاهی مهم مجبور نشویم از کالاهایی استفاده کنیم که نمونه مشابه آن در داخل کشور وجود دارد و استفاده از آن موجب بیکاری عده‌ای از هم‌وطنانمان شود.

باید توجه کنیم تسهیل صادرات نباید به گونه‌ای باشد که مانع تقویت صدور کالاهای تولیدی ما و افزایش فروش آن‌ها در کشورهای همسایه باشد.

متأسفانه تعرفه‌های فعلی ما طوری وضع شده‌اند که کشورهای وارد کننده کالاهای ما به خاطر قیمت کم کالای ایرانی می‌توانند آن را به کشورهای دیگر بفروشند و برای خود کسب سود داشته باشند و این روش نادرست ما را در به دست آوردن ارز خارجی و جایگاه مهم اقتصادی کمک نمی‌رساند.

آقای هاشمی طبا شما وارد جواب سوال نشدید. بفرمایید علت واقعی اینکه تولید خوابیده چیست؟ ۷۰ درصد شرکت‌های صنعتی خوابیده است راهکار شما برای سرپا ایستادن تولید چیست؟ واردات بی رویه ما بیشتر از کشورهای همسایه است. وارداتی که فرزند وزیر اخیراً وارد کرده تولید را می‌خواباند؛ در مورد بهره وری ضعیف چکار می‌خواهید بکنید؟ دوستان از سرمایه‌گذاری خارجی صحبت می‌کنند و هنوز به فکر سرمایه داخلی نیستند. می‌فرمایند برجام باید درست شود. این‌ها برای ما راه حل نیست. تعاونی و تولید در کشور ما خوابیده است با این حال چه می‌خواهید بکنید؟ چگونه می‌خواهید اصل ۴۴ را اجرایی کنید؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *