رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیوند خانواده و اجتماع

14:30 - 27 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۷۶۹
در میان این فهرست آثاری وجود دارد كه امیدواری به موفقیت آن‌ها بیشتر است. آثاری كه برای مخاطب خاص و اقشاری ویژه جذاب هستند.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «بهمن سبز» به عنوان یكی از مهم ترین موسسه‌های پخش فیلم در سینمای ایران، برنامه‌ریزی قطعی برای پخش 9 فیلم در سال 96 دارد. آثاری متنوع با مضامین و ساختار مختلف. «فصل نرگس»، «قهرمان كوچك»، «كارگر ساده نیازمندیم»، «پری دریایی»، «فیلشاه»، «شهری كه نمی‌خوابد»، «رهایی از بهشت»، «زیر سقف دودی» و «بیست و یك روز بعد». در میان این فهرست آثاری وجود دارد كه امیدواری به موفقیت آن ها بیشتر است. آثاری كه برای مخاطب خاص و اقشاری ویژه جذاب هستند. وجه مشترك چهار فیلم از این فهرست، تم خانوادگی و اجتماعی آن‌هاست. «فصل نرگس»، «بیست و یك روز بعد»، «كارگر ساده نیازمندیم» و «زیر سقف دودی» در عین حال كه روابط و مسائل اجتماع امروز را به تصویر می‌كشند، رگه‌های قوی خانوادگی دارند



كارگر ساده نیازمندیم
منوچهر هادی، كارگردانی است كه بخشی از كارنامه اش با آثار پرمخاطب و سینمای به اصطلاح گیشه رقم خورده. او نوروز 95 با «من سالوادور نیستم» پیروز رقابت اكران نوروزی بود. فیلمی كه با وجود ضعف‌های آشكار در روایت و بازی ها، فروشی خیره‌كننده داشت. منوچهر هادی اما سازنده فیلم‌های «زندگی جای دیگری است» و «یكی می‌خواد باهات حرف بزنه» هم هست. فیلم‌هایی تلخ، اما واقع‌گرا و پر حس و حال درباره زندگی اجتماعی امروز و مشكلات اقشار مختلف. هادی در اكران 96 با فیلم سینمایی «كارگر ساده نیازمندیم» حضور دارد. یك اثر اجتماعی درباره اقشار فرودست و زنان. با بازی‌های خوب یكتا ناصر، مهران احمدی و آتیلا پسیانی. اگرچه نمی توان انتظار داشت كه «كارگر ساده نیازمندیم» به اندازه «من سالوادور...» فروش كند، اما نمایش این فیلم اجتماعی برای نسل جوان و علاقه مندان سینمای شهری جذاب است. به ویژه كه فیلم فضاسازی خوب، قصه پركشش و تیم بازیگری قابل توجهی دارد. «كارگر ساده نیازمندیم» از بهترین‌های سینمای اجتماعی این سال‌هاست و نشان دهنده این موضوع كه هادی می‌تواند در این عرصه، یكی از بهترین‌ها باشد. 


  فصل نرگس
«فصل نرگس» ساخته نگار آذربایجانی فیلمی زنانه و اجتماعی است. فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و واكنش‌های متفاوت و گاه متناقضی در پی داشت. آذبایجانی كه با فیلم «آیینه‌های روبه رو» برای سینمای ایران معرفی شد، با «فصل نرگس» فضایی تازه را تجربه كرده. فیلم روایت چند زندگی است، چند شخصیت كه به دلایلی زندگی شان با هم گره می‌خورد. فیلم ساز در نمایش موفقیت‌ها، شادی‌ها و اندوه این شخصیت‌ها موفق است. فیلم اگرچه تلخ است، اما برای تماشاگرش پیام دارد و او را به زیستن، مبارزه كردن و تلاش تشویق و ترغیب می‌كند. «فصل نرگس» را یك كارگردان و تهیه‌كننده زن تولید كرده‌اند و شخصیت‌های زن آن تاثیرگذار و باورپذیرترند. با این همه آذربایجانی توانسته فضایی انسانی در فیلمش بسازد و به سمت هیچ شخصیتی نرفته. تركیب بازیگران این فیلم هم، ویژه است. امیر آقایی، پژمان بازغی، یكتا ناصر كه با تغییر جایگاهش به بازیگر فیلم‌های اجتماعی و نقش‌های پرچالش بدل شده، ریما رامین فر كه حضورش می‌تواند به هر فیلمی تشخص بدهد و گوهر خیراندیش كه در نقش كوتاه و بلند ستاره است و درخشیدنی. «فصل نرگس» یك فیلم اجتماعی و خانوادگی است. آذربایجانی از منظری تازه به مشكلات مهم اجتماعی و پدیده‌ای همچون اهدای عضو نگریسته و در پس فیلمش كوشیده، مخاطب را به درست زیستن تشویق كند. موضعی كه فیلم دارد، دیگر آثار تولید شده در سالی كه گذشت ندارند و از این منظر هم، «فصل نرگس» ویژه است. 
       

                        

  بیست و یك روز بعد
نخستین فیلم محمدرضا خردمندان در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و مورد توجه قرار گرفت. این كارگردان جوان و تازه وارد به سینمای ایران، در نخستین فیلمش به دنیای یك نوجوان پرداخته. رابطه عاطفی پسر جوان و مادر بیمارش خوب و گرم از كار درآمده و تلاش پسر برای حل مشكلات، تماشاگر را با «بیست و یك روز بعد» درگیر می‌كند. این فیلم، علاوه بر اینكه برای مخاطب نوجوان مناسب است، فیلمی است مادرانه و جذاب برای خانواده‌ها. فیلمی كه دو بازیگر درخشان دارد، ساره بیات اگرچه نقشی كوتاه بازی كرده، اما مثل همیشه شیرین و دوست داشتنی است و مهدی قربانی استعدادی است كه سینمای ایران به او خواهد بالید.


  زیر سقف دودی
فرهاد اصلانی و مریلا زارعی در فیلم «زیر سقف دودی» نقش زوجی را بازی می‌كنند كه مدت هاست رابطه عاطفی قوی ندارند. هر دو گرفتار مشكلاتی هستند و این در نهایت باعث نابودی هر دو و زندگی مشتركشان می شود. «زیر سقف دودی» نمایش دهنده دغدغه همیشگی پوران درخشنده در روایت داستان های خانوادگی با نگاه به معضل های روز جامعه است. «زیر سقف دودی» چند امتیاز مهم دارد، تیم بازیگری فیلم توانسته سطح این تجربه درخشنده را كه بیشتر حال و هوای آموزش و علمی دارد بالا ببرد. از سویی دیگر فیلم سر و شكلی حرفه ای و به اصطلاح خوش رنگ و لعاب دارد. فیلم‌برداری خوب، طراحی صحنه و لباس مناسب و فضایی شیك و تماشاگرپسند. امتیاز سوم «زیر سقف دودی» این است كه به دلیل به روز بودن مشكلی كه مطرح می‌كند مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد. به این دلیل ساده كه با بحرانی كه فیلم مطرح می كند بیگانه نیستند و با آن آشنایی دارند. «زیر سقف دودی» بهترین فیلم درخشنده نیست، اما زمانی كه در جشنواره فیلم فجر اكران شد، بیشتر مخاطبان از تماشای آن راضی بودند و این موضوع می تواند زمان اكران عمومی، «زیر سقف دودی» را به اثری پرفروش بدل كند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *