تکذیب هرگونه فشار برای رد صلاحیت افراد در هیئت مرکزی/ اصرار برای نظارت روی سوابق افراد

14:26 - 26 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۵۱۰
محمودی شاه نشین در پاسخ به این سوال که آیا فشاری بر روی تصمیمات هیئت مرکزی و هیئت‌های نظارت و اجرایی استان‌ها برای تأیید و رد صلا حیت ها وجود داشته گفت: من شهادت می‌دهم این فشار برای رد صلاحیت افراد در هیئت مرکزی به هیچ عنوان نبوده واگر اصراری بوده برای نظارت روی سوابق برخی افراد بوده است.
شوراهای شهر
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، قاسم میرزایی عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر در نشست خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: برای اولین بار در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا است که 9 هزار و 753 هزار شعبه اخذ رأی الکترونیکی وجود دارد و انجام این نوع انتخابات جزو مصوبات سطوح بالای نظام  است و لذا برای اجرای این مهم طرح‌های دقیق واقدامات مفصلی انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص رأی دهی افزود: بخش آی تی ما اپلیکیشن موبایلی را برای ناظران و بازرسان طراحی کرده تا ظرف 30 ثانیه آمار اخذ رأی شعب را بعد از استخراج روی سایت مرکزی قرار دهند و این آمار نیز قابل رؤیت باشد.

میرزایی یادآور شد: سرورهای ما این ویژگی را دارند که به سرور مرکزی مجلس شورای اسلامی وصل هستند و درکل 31 استان، 61 نفر را به عنوان رابط اصل فناوری آموزش داده‌ایم و 100 هزارنفر دیگر را نیز در این رابطه آموزش داده‌ایم.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهربیان کرد: با معرفی سامانه Saman96.com اطلاعات از شعب اخذ رأی در شوراها روی این سامانه قابل رؤیت است و این سامانه از سه روز پیش به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: سیستم پیامکی را برای هیئت نظارت راه انداخته‌ایم که به اصحاب رسانه ارتباط دارد تا بتوانند اخبار و اطلاعات مربوط را رد و بدل کنند.

میرزایی اظهار کرد: کال سنتری را راه انداخته‌ایم و 10 نفر از افراد ما از روز پنجشنبه تا پایان انتخابات در آنجا می‌مانند و کار اصلی ما در بخش الکترونیکی از روز جمعه شروع می‌شود و با همه این ابزار و فعالیت‌های الکترونیکی می‌خواهیم به جامعه نشان دهیم که رأی گیری الکترونیک قابل اجراست و به خوبی هم برگزار خواهد شد.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر عنوان کرد: برای انجام تست آخر الکترونیکی دستگاه‌ها مانوری را به صورت آزمایشی در روز چهارشنبه خواهیم داشت.

در ادامه محمد محمودی شاه نشین رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا گفت: تعداد کل ثبت نام کنندگان در انتخابات شورای شهر و روستا 286 هزار و 385 نفر بوده است که معادل 92.68 درصد و تعداد کل رد صلاحیت شدگان 6292 نفر است که معادل 2.20 درصد و تعداد کل انصراف دهندگان 14673 نفر است که معادل 5.12 درصد می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد ثبت نام کنندگان شهری 55040 نفر بوده و تعداد ثبت نام کنندگان روستایی 231345 نفر بوده است.

محمودی شاه نشین گفت: از این میان تعداد تأیید نهایی شدگان شهری 46320 نفر بوده‌اند که 84.16 درصد را شامل شده‌اند و تعداد 2126 نفر رد نهایی شده‌اند که در حدود 3.86 درصد می‌‌شود و تعداد انصراف دهندگان نهایی درمیان ثبت نام کنندگان شهری 6594 نفر است که در  حدود 11.98 درصد می‌شود.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: تعداد تأیید نهایی شدگان در بخش روستایی 219100 نفر بوده است که 94.71 درصد آمار را شامل میشود و تعداد رد نهایی شدگان روستایی 4166 نفر بود که معادل 1.80 درصد و تعداد افراد انصراف نهایی دهنده در این بخش هم 8079 نفر بوده که معادل 3.49 درصد بوده‌اند.

وی عنوان کرد: بیشترین ثبت نام کنندگان استانی در خراسان رضوی با 19571 نفر بوده‌اند و کمترین ثبت نام کنندگان استانی در انتخابات شورای شهر و روئستا متعلق به استان قم بوده که 1574 نفر در این استان ثبت نام کرده‌اند.

محمودی شاه نشین درعین حال اضافه کرد: تعداد افراد تأیید صلاحیت شده در انتخابات شورای شهر توسط هیئت اجرایی 272930 نفر بوده است و تعداد رد صلاحیت شدگان توسط هیئت اجرایی 9261 نفر بوده است.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اذعان کرد: بیشترین افراد تأیید صلاحیت شده در هیئت اجرایی مربوط به استان خراسان رضوی با 18656 نفر بوده و بیشترین افراد رد صلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی متعلق به استان خوزستان با تعداد 970 نفر بوده است.

وی به تعداد تأیید و رد صلاحیت شدگان در هیئت‌های نظارت در بخش شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: تعداد 265121 نفر توسط هیئت نظارت در شهرستان‌ها تأیید شده‌اند و تعداد 9835 نفر توسط هیئت نظارت در شهرستان‌ها مورد رد صلاحیت قرار گرفته‌اند.

محمودی شاه نشین گفت: تعداد 1241 حوزه شهری و نیز تعداد 39575 هزار حوزه روستایی در این انتخابات داریم. تعداد کل شعب اخذ رأی نیز 67601  و تعداد کل شعب مکانیزه رأی گیری 9753 ، تعداد حوزه‌های روستایی 38558 خواهد بود.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: در هر حوزه قضایی یک شعبه اختصاصی برای بررسی تخلفات انتخاباتی قرار داده شده تا تخلفات و مشکلات در زمینه انتخابات به این شعبه‌ها فرستاده شود.

وی در ادامه گفت: در روز انتخابات منتظر افراد با شناسنامه‌های عکس دار و شماره ملی پای صندوق‌های رأی هستیم و هر کسی فقط می‌تواند در یک شعبه رأی دهد و از کسانی که درشهرها سکونت دارند خواهشمندیم از حضور و فعالیت در صندوق روستاها خودداری کنند.

محمودی شاه نشین افزود: اگر در یک روستا تعداد رأی‌های جمع شده از میزان افرادی که می‌توانستند درآنجا رای دهند بیشتری شود متاسفانه مجبور به ابطال ر‌أی های آن صندوق خواهیم شد. به مردم توصیه می‌کنیم از گرایشات دینی ، قومی و قبیله‌ای بپرهیزند و نیز در روز رأی سعی کنند تک رأی ای نداشته باشند و مجموعه و گروهی که مکمل هم هستند را انتخاب کنند.

در ادامه این  نشست فرهاد تجری، عضو دیگر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا گفت: ما ضعف‌های قانونی زیادی در انتخابات شورای شهر و روستا داریم.

وی افزود: هم اکنون که فضای عمومی جامعه درتب وتاب انتخابات است و نسبت به این موضوع ذهنیتی دارد و همچنین وقتی که خواص جامعه و حقوقدانان نیز به ضعف‌های قانونی در قانون انتخابات اذعان دارند باید به سمت تدوین قانون دقیق و جامعی در این زمینه برویم.

تجری اذعان کرد: هم اکنون افرادی به ما مراجعه می‌کنند و ما می بینیم که به خاطر ضعف قانون با مشکلاتی مواجه شده‌اند و این تقصیر ما هم نیست و لذا برای رفع این مشکلات و حفظ حقوق افراد باید هر چه سریعتر این خلأهای قانونی مرتفع شود.

 این عضوهیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بیان کرد: حوزه‌های مدیریت شهری باید به افراد امین و متخصص دراین  حوزه سپرده شود لذا مردم بایستی به افرادی رأی دهند که بتوانند از پس این مسئولیت خطیر برآیند.

تجری در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آماری درباره شکایت ها درباره فعالیت کاندیداها در انتخابات شورای شهر دارید، گفت: 1400 نفر به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا شکایت کرده‌اند ما هم 24 ساعت فرصت داشتیم تا به این شکایات رسیدگی کنیم که 588 نفر از تعداد این شاکیان شکایتشان وارد دانسته شد و اسامیشان برای حضور در انتخابات شورای شهر تأیید صلاحیت شد.

وی ادامه داد: اگر افراد دارای سوابق سوء کیفری و موارد خاص اینچنینی بودند و از سوی مراجع هیئت نظارت استان‌ها وشهرستان‌ها تأیید صلاحیت شده بودند ما طبق استعلامی که از دادستانی و وزارت اطلاعات داشتیم سوابقشان را وصول کردیم و به این افراد اجازه حضور در انتخابات شورای شهر وروستا داده نشد.

این عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا در ادامه عنوان کرد: نسبت به تأیید صلاحیت 37 نفر به دلیل سوابق سوء قضایی و امنیتی تجدیدنظر شد.

تجری افزود: کاندیداهای شورای شهر تا 24 ساعت دیگر مهلت تبلیغات علنی دارند که با رعایت حقوق خود و مردم می‌توانند ازاین مدت زمان باقی مانده برای تبلیغاتشان استفاده کنند.

وی گفت: هیئت‌های نظارت و اجرایی ، دادستان و سایر دستگاه‌های مربوطه و نیز نیروهای انتظامی مکلفند تخلفات کاندیداها درتبلیغات را ثبت کرده و موارد تخلف را به دستگاه قضایی اعلام نمایند.

این عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا با بیان اینکه در ادامه مسیر انتخاباتی مسلما شکایات وتخلفات نیز آمارش بالا می‌رود، گفت: هم دادستانی و هم قوه قضائیه کمیته‌ای را در دادستانی‌ها تشکیل داده‌اند تا در آن تخلفات انتخاباتی که در شوراهای انتخاباتی قبل وجود داشته را بررسی کنند و از بروز چنین تخلفات و مشکلاتی جلوگیری نمایند. 

تجری اظهار کرد: مردم توجه کنند که بهترین قاضی خودشان هستند و سعی کنند اجازه ندهند افرادی که دنبال کسب رأی نامشروع هستند بتوانند فعالیتی داشته باشند.

وی به الکترونیکی برگزار شدن انتخابات شورای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: رأی گیری الکترونیکی باعث جلوگیری از بروز تخلفات و جرایم انتخاباتی می‌شود و امیدواریم بعد از این انتخابات بتوانیم این تجربه مفید را به سایر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود تسری دهیم.

محمودی شاه نشین، گفت: با اصلاح قانون انتخابات شوراها دیگر ما به دنبال استعلام اسامی افراد نخواهیم بود چون مجریان انتخاباتی به سایت‌های سوابق تحصیلاتی، شناسنامه‌ای و کیفری افراد دسترسی خواهند داشت و در سالهای دیگر نیاز به استعلام‌های کتبی و رفت و برگشتی نیست.

وی ادامه داد: بخشی هم سوابق محرمانه افراد که شامل عضویت در احزاب غیر قانونی و با برخی اطلاعاتی که مربوط به وزارت اطلاعات است می شود که اینها را نیز می‌گیریم و بعد از بررسی این سوابق درهیئت‌های اجرایی و نظارت تصمیم گیری نهایی می‌کنیم.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا گفت: افراد هیچ ممانعتی برای ثبت نام نداشته‌اند و این مورد مربوط به یکی دو استان بوده که به هیئت نظارت همان استان مربوط می شده و ما حتی یک شکایت هم دراین مورد نداشته‌ایم.

محمودی شاه نشین در پاسخ به این سوال که آیا فشاری بر روی تصمیمات هیئت مرکزی و هیئت‌های نظارت و اجرایی استان‌ها برای تأیید و رد صلا حیت ها وجود داشته گفت: من شهادت می‌دهم این فشار برای رد صلاحیت افراد در هیئت مرکزی به هیچ عنوان نبوده واگر اصراری بوده برای نظارت روی سوابق برخی افراد بوده است.

وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که براساس مرّ قانون و فرمایشات رهبری در یک انتخابات سالم را فراهم کنیم.

تجری در پاسخ به این سوال گفت: اظهارنظرهای مراجع امنیتی قضایی درجلسات ما مطرح بوده اماهیچ فشاری برای تصمیم گیری‌ها نبوده واعضای هیئت مرکزی در نهایت خودشان تصمیم گرفته‌اند.

وی با انتقاد به نظارت نمایندگان مجلس به انتخابات شورای شهر وروستا بیان کرد: نظارت مجلس بر انتخابات شورای شهر امر غلطی است و اینکار باید دردست نهادی بالاتر ازمجلس قرار بگیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *