حجاج آموزش کمک های اولیه می بینند

13:00 - 24 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۸۰۷
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در " همایش توجیهی- آموزشی نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت" به تشریح برنامه آموزشی و توجیه معاینات زائران حج امسال پرداخت.
به گزارش گروه جامعه ، سید علی مرعشی  در "همایش توجیهی- آموزشی نمایندگان استانی مرکز پزشکی حج و زیارت"، با اشاره به آموزش و توجیه معاینات حج امسال بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته حج انجام نشده و با توجه به فاصله ایجاد شده از آخرین حج تا الان، نیاز داریم تا هماهنگی ها در بخش معاینات بیشتر شود.

وی همچنین افزود: با توجه به حوادث سال گذشته، در آموزش های مدیران کاروان و مدیران ستادی باید با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج تغییراتی ایجاد شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به نبودن آموزش کمک های اولیه و مدیریت بحران در برنامه حج سال‌های گذشته، گفت: این آموزش ها امسال در دستور کار مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر قرار گرفت که در این زمینه از کارشناسان و برنامه ریزان در سطح کشور استفاده شد تا برنامه آموزشی زائرین به شکل جدیدی طراحی شود.

مرعشی با تاکید بر اینکه تا کنون زمان زیادی را برای انجام اقدامات و برنامه ریزی لازم از دست دادیم، اظهار داشت: سال‌های گذشته در این زمان ثبت نام کاروان ها تمام شده بود، اما الان هنوز ثبت نامی صورت نگرفته و از امروز ثبت نام کاروان ها آغاز و تا تکمیل ظرفیت زمان زیادی را خواهد برد؛ بنابراین زمان برای برنامه ریزی بسیار محدود است.

وی با اشاره به افزایش تعداد زائران امسال نسبت به سال‌های گذشته، اظهار داشت: امسال به جای ۶۴ هزار زائر، ۸۶ هزار نفر عازم حج خواهند شد که با توجه به عدم داشتن اطلاعات کافی نسبت به شرایط امسال عربستان و نیز پیش بینی اتفاقات احتمالی، معاینات از دقت و وسواس خاصی برخوردار است و آزمایشات و مشاوره‌های تکمیلی باید در زمان کوتاه‌تری انجام شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به حوادث حج سال گذشته، گفت: با توجه به حادثه منا، انتقال آموزش و مفاهیم به پزشکان معاینه کننده در استان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به همین دلیل نمی‌خواهیم افرادی که مشکل جدی دارند در حج امسال حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر افزایش طول حج امسال نسبت به سال‌های گذشته، بیان کرد: طول حج امسال بین ۳۸ تا ۴۰ روز است که مشکلات گروه پزشکی با توجه به افزایش طول مدت اقامت زائر بیشتر می‌شود که اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشد این مشکلات مضاعف هم خواهد شد.

ارائه دوره های آموزشی خود امدادی و دیگر امدادی برای حج تمتع

پیرحسین کولیوند؛ مشاور اجرایی مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در همایش توجیهی- آموزشی نمایندگان استانی این مرکز با تاکید بر ضرورت دقت لازم در انجام معاینات زائران و لزوم درج تمامی جزئیات و اطلاعات زائر در پرونده معاینه گفت: این کار ممکن است در ایام حج منجر به نجات جان بیماران شود و اگر اطلاعات با دقت و درستی ثبت شود برای ارائه خدمات پزشکی شرایط سختی نخواهیم داشت.

وی در جمع مسئولان و مدیران استانی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با تاکید بر لزوم انتخاب پزشکانی که به مقوله نظم و انضباط و حمایت از زائران توجه ویژه دارند، افزود: پزشکان ما نباید از بحث سلامت محور بودن مجموعه پزشکی لحظه ای غفلت کنند و با صبر و حوصله به زائران خدمات لازم را ارائه دهند.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به تدوین برنامه دقیق مدیریت بحران در مرکز پزشکی حج وزیارت اظهار کرد: در این برنامه آموزش های پزشکان مجموعه، ستاد و نحوه اطلاع رسانی و مدیریت صحنه گنجانده شده است.

کولیوند آموزش های در نظر گرفته شده در این برنامه را شامل آموزش های خود امدادی و دیگرامدادی عنوان کرد و گفت: آموزش ها شامل آموزش های همگانی و آموزش های تخصصی تر است که به افرادی که می خواهند به عنوان داوطلب در زمان بحران فعالیت کنند ارائه می شود.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *