رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات/ قولی که هر ۶ کاندیدا باید به مردم بدهند

6:45 - 24 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۳۰۱
در هفته منتهی به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌بریم و تبلیغات انتخاباتی در این هفته به اوج خود می رسد؛ در این میان لحاظ و رعایت یک سری نکات کلیدی و بنیادین هم از سوی مردم و رای دهندگان و هم از سوی دست اندرکاران امر انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ضروری به نظر می‌رسد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، کمتر از یک هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برگزار می‌شود؛ با پایان یافتن سومین دور مناظره ۶ کاندیدای انتخابات مزبور، حساسیت‌های تبلیغاتی در بین ستاد‌ها و طرفدران آن‌ها هم به اوج خود رسیده است؛ در این میان علاوه بر رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی مرسوم، که در صورت قرار گرفتن در چارچوب قانونی و عرفی می‌تواند به گرم کردن تنور انتخابات و افزودن بر شور و شعور انتخاباتی یاری رساند آنچه که حائز اهمیت است، رعایت سلسله نکات و موازینی کلی و بنیادین بویژه از سوی دست اندرکاران امر انتخابات و نامزد‌ها است؛ شاید بهترین هدایت گر در این رابطه کلام و بیانات مقام معظم رهبری باشد؛ معظم له در دیدارهای اخیرشان اشاراتی به امر انتخابات داشته اند که در ذیل بخشی از آن‌ها مرور می‌شود؛ بی تردید سرلوحه قراردادن نکات و دستورالعمل‌های مندرج در این بیانات، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را به مانند اکثر انتخابات برگزار شده گذشته، به دستاوردی برای انقلاب اسلامی تبدیل می‌سازد.
 
 نکات انتخاباتی که مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین(ع) بیان کردند
 
نگاهی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات/ قولی که هر ۶ کاندیدا باید به مردم بدهند 
 
مقام معظم رهبری روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت) طی بیاناتی در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین، فرمودند: انتخابات، یکی از آن زمینه‌هایی است در کشور که [هم]میتواند مایه‌ی اعتلاء و آبرو بشود، هم میتواند مایه‌ی ضعف و سستی و ایجاد مشکلات بشود؛ انتخابات این‌جوری است. اگر مردم شرکت کنند، با نظم شرکت کنند، با اخلاق حرکت بکنند، حدود اسلامی را رعایت بکنند، قانون را همه رعایت بکنند، این مایه‌ی آبرو و عزّت نظام جمهوری اسلامی است؛ و اگر قانون‌شکنی کنند، اگر بد‌اخلاقی کنند، اگر با حرفهای خود، دشمن را به خودشان امیدوار کنند، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد. ما برای انتخابات تازه‌کار نیستیم. ما ۳۷ سال، ۳۸ سال است که با انتخابات سروکار داریم -قبلها، هر سالی تقریباً یک انتخابات بود؛ حالا هم چند سالی است که هر دو سال یک بار، یک انتخابات بزرگ در این کشور به راه می‌افتد- ما مجرّبیم در کار انتخابات، میدانیم انتخابات چیست، میدانیم آن کسانی که در انتخابات، طرف قضیّه هستند و دخالت دارند، در چه محیط‌های فکری ممکن است قرار بگیرند، چه دشمنی‌هایی با این‌ها میشود، چه وسوسه‌هایی به این‌ها رو می‌آورد؛ این‌ها چیزهایی است که برای ما تجربه‌شده است؛ این‌ها روشن است.
 
 سه نکته کلیدی برای نامزدهای انتخاباتی
 
من توصیه میکنم به همه‌ی این آقایان محترمی که نامزدهای انتخاباتی هستند و به آن‌ها میگویم -آنچه را به مردم باید عرض بکنیم، عرض کردیم- به آن‌ها من عرض میکنم که در وعده‌های خود، در اظهارات خود، در برنامه‌هایی که به مردم میدهند، توجّه کنند که دو سه چیز را حتماً رعایت بکنند: یکی مسائل اقتصادی است. حتماً توجّه کنند به مسائل اقتصادی و بگویند و قاطع بگویند که برای اقتصاد کشور میخواهند تلاش بکنند؛ این یکی از مسائل مهم است. بگویند که در درجه‌ی اوّل، معیشت مردم برایشان دارای اهمّیّت است.
 
نکته‌ی دوّمی که در برنامه‌ریزی‌هایشان، در اظهاراتشان، در وعده‌هایی که به مردم میدهند، باید خودنمایی کند، مسئله‌ی عزّت ملّی و استقلال ملّت ایران است. آقایان! ملّت ایران، یک ملّت انقلابی است، ملّت ایران یک ملّت سرافراز است، ملّت ایران ملّتی است که از نهایت ضعف و وابستگی توانست خودش را به اوج اقتدار و عزّت بین‌المللی برساند؛ این ملّت را نباید تضعیف کرد، این ملّت را نباید سرشکسته کرد، این ملّت را نباید در مقابل ملّتهای دیگر، در مقابل قدرتهای بزرگ به تسلیم واداشت؛ این ملّت، با اقتدار زنده است.
 
نکته‌ی سوّمی که باید خیلی در برنامه‌ها و اظهارات و وعده‌های نامزدهای محترم مورد توجّه قرار بگیرد، همین امنیّت ملّی است، همین آرامش ملّی است. سعی کنند گسلهای اعتقادی یا جغرافیایی یا زبانی یا قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند! سالهای متمادی است که دشمنان ما دارند روی این گسل‌ها کار میکنند. دشمنان جمهوری اسلامی روی کردستان کار کردند [امّا]مردمِ کُردِ مؤمنِ ما با مشت به دهان این‌ها کوبیدند. این‌ها آمدند بر روی مردم متعصّب و غیور آذربایجان کار کردند، سرمایه‌گذاری کردند [امّا]مردم غیور آذربایجان مثل صاحبان انقلاب، سر بلند کردند و در روی آن‌ها ایستادند و آن‌ها را مردود کردند؛ همین‌جور با مردم عرب خوزستان، با مردم بلوچستان، با مردم ترکمن. دارند کار میکنند، سرمایه‌گذاری میکنند، پول میدهند، مزدور میگیرند، حرف درست میکنند، برای اینکه بتوانند این گسل‌ها را فعّال کنند؛ امّا اقوام ایرانی با همه‌ی قدرت، با همه‌ی صمیمیّت، با همه‌ی اخلاص، با همه‌ی ایمان ایستاده‌اند. نامزدهای ریاست جمهوری مراقب باشند به‌خاطر خطای در تشخیص، کاری را که دشمن نیمه‌کاره انجام داده و نتوانسته پیش ببرد، به نفع دشمن تعقیب نکنند و این گسل‌ها را تحریک نکنند.
 
مسئله‌ی امنیّت و آرامش برای این کشور بسیار مهم است. در انتخابات، مسئولان امنیّت، مسئولان آرامش، از قوّه‌ی قضائیّه، از نیروی انتظامی، از وزارت کشور، و بقیّه و بقیّه باید همه مراقبت بکنند که امنیّت را حفظ بکنند. اگر کسی علیه امنیّت این کشور بخواهد قیام بکند، قطعاً با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد؛ این را بدانند. آن صهیونیستِ پول‌دارِ آمریکاییِ خبیث که گفت: من گرجستان را با ده میلیون دلار توانستم زیرورو کنم، در سال ۸۸ به فکر افتاد که جمهوری اسلامی را هم این‌جوری [کند]. ببینید این خطای در تطبیق و این حماقت در شناخت به کجا میرسد که جمهوری اسلامیِ با این عظمت را، ملّت ایرانِ با این عظمت را مقایسه کنند با کشورهای دستِ چندم دنیا و بخواهند اثر بگذارند و کار بکنند؛ خب برخورد کردند با دیوار مستحکم اراده و عزم ملّی. امروز هم همین‌جور است؛ این را بدانند که امنیّت برای این کشور خیلی مهم است، مردم به امنیّت اهمّیّت میدهند، این حقیر هم به‌تَبَع مردم، به امنیّت این کشور اهمّیّت میدهم؛ در انتخابات باید امنیّت به‌صورت کامل محفوظ بماند؛ و هرکسی که از این راه تخطّی بکند، قطعاً بداند سیلی خواهد خورد.

نکات انتخاباتی که مقام معظم رهبری در دیدار فرهنگیان بیان کردند
 
نگاهی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات/ قولی که هر ۶ کاندیدا باید به مردم بدهند 
 
 مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ اردیبهشت در دیدار معلمان و فرهنگیان، فرمودند: بدانید که انتخابات حیاتی است؛ نه این انتخاباتِ بالخصوص، [بلکه]همه‌ی انتخابات‌های کشور، بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که از همه مهم‌تر است، در همه‌ی دوره‌ها، واقعاً برای کشور حیاتی است؛ هم به لحاظ نفْس انتخابات مهم است -که این یک مقوله‌ی مهمّی است؛ خب جمهوری اسلامی است؛ جمهوری، ما جمهوری هستیم؛ مناصب ما و مقامات ما برآمده‌ی از جمهورِ ملّت است، از مردم است؛ این را بایستی ما با کمال دقّت حفظ کنیم، این خیلی باارزش است؛ اگر این [انتخابات]در نظام جمهوری اسلامی وجود نمیداشت، امروز از نظامی که با آن انقلاب به وجود آمد، خبری باقی نبود، این خیلی مهم است؛ از دل اسلام این معنا درمی‌آید و استفاده میشود؛ این‌جور نیست که ما جمهوری را گرفته باشیم و منضمّ (۹) به اسلام کرده باشیم؛ نه، خود اسلام به ما این‌جور یاد میدهد؛ حالا این یک مقوله‌ای است- لکن علاوه‌ی بر این، آنچه برای اداره‌ی کشور و حفظ کشور و منافع ملّت به صورت فوری، فوتی لازم است، حضور مردم است؛ حضور مردم است! حضور مردم است که گره‌گشا است، حضور مردم است که دشمنان را از هیبت جمهوری اسلامی میترسانَد؛ این واقعیّتی است، این را بدانید.

 نکات انتخاباتی که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران بیان کردند
 
نگاهی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات/ قولی که هر ۶ کاندیدا باید به مردم بدهند 
 
مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت در دیدار با کارگران، فرمودند: مهم‌ترین مظهر این حضور، انتخابات است؛ عرض من به مردم این است. من به مردم نمیگویم فلان‌کس را انتخاب بکنید، فلان‌کس را انتخاب نکنید؛ این را هرگز به مردم نخواهم گفت، امّا به مردم عرض میکنم و اصرار میکنم که حتماً در پای صندوق رأی حاضر بشوید و رأی بدهید، به هر کسی که تشخیص میدهید؛ این باید اتّفاق بیفتد. هر کس کشور را دوست دارد، هر کس نظام را دوست دارد، هر کس امنیّت را دوست دارد -از آحاد مردم- باید بیاید وارد میدان انتخابات بشود، بیاید پای صندوق؛ شرّ دشمن را این کم میکند.
 
 نکات انتخاباتی که مقام معظم رهبری رد دیدار مسئولان نظام بیان کردند
 
نگاهی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات/ قولی که هر ۶ کاندیدا باید به مردم بدهند 
 
مقام معظم رهبری در تاریخ 5 اردیبهشت در روز عید مبعث در  دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، فرمودند: انتخابات یکی از مظاهر مهمّ حضور مردم در صحنه است؛ بنده این را عرض بکنم. مردم عزیز ما انتخابات را یک وظیفه میدانند و باید بدانند، یک وظیفه است؛ هم حق است، هم وظیفه است. انتخابات یک وسیله‌ی چندمنظوره برای نظام جمهوری اسلامی است. انتخابات، هم شأن مردم و حقّ مردم و قدرت مردم در تشکیل رأس حکومت و مسئولان اجرائی حکومت را اِحیاء میکند و این قدرت را به مردم میدهد که انتخاب بکنند، هم دشمن را از تعرّض به کشور و ملّت بازمیدارد. حضور مردم مانع تعرّض دشمن و برای مصونیّت کشور است. معنای حضور مردم این است که این ملّت بزرگ، یکپارچه ایستاده است. دشمن وقتی این را میبیند، جسارت خودش را از دست میدهد، توانایی تحرّک و تعرّض خودش را از دست میدهد.
 
من به همه‌ی این آقایان محترمی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند این را عرض میکنم -حرفی است که بار‌ها گفته‌ایم- تصمیم بگیرند، به مردم هم بگویند، در تبلیغاتشان هم بگویند، قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ی اقتصادی، برای باز کردن گره‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرز‌ها نخواهد بود، نگاه به خود ملّت خواهد بود. توانایی‌های ما زیاد است، ظرفیّتهای ما زیاد است؛ توجّه به این ظرفیّتها، استفاده‌ی از این ظرفیّتها، برنامه‌ریزی عاقلانه و مدبّرانه برای استفاده‌ی از این ظرفیّت‌ها میتواند کشور را به اقتدار و استحکامِ ساخت درونی برساند؛ و این، آن چیزی است که دشمن را مأیوس میکند، این، آن چیزی است که به کشور و ملّت و نظام اسلامی، به توفیق الهی مصونیّت خواهد داد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *