ترکیه: ایران را شریک می‌دانیم نه رقیب

23:03 - 12 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۵۰۲۵
دسته بندی: سیاست
سفیر ترکیه در تهران در نشستی که عصر امروز (دوشنبه) با حضور علیرضا بیگدلی، سفیر سابق ایران در آنکارا در سایت شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد به بررسی روابط دو کشور پرداخت.
ایران را شریک می‌دانیم نه رقیببه گزارش گروه سیاسی ؛ رضا هاکان تکین بابیان اینکه منطقه خاورمیانه بعد از بهار عربی در دوره گذار است، افزود: اگرچه برخی در ایران در ابتدا به دیده تردید به این تحولات نگاه می‌کردند و برخی هم از تعبیر بیداری اسلامی از آن یاد می‌کردند، اما این تحولات امیدی در منطقه ایجاد کرد که مردم نقش بیشتری در دولت‌های خود داشته باشند.
هاکان تکین ادامه داد: درشرایطی که در خیلی از کشورهای منطقه انتخابات برگزار نمی‌شود، بهار عربی این امید را ایجاد کرد که مردم در عرصه سیاسی کشورهایشان مشارکت داشته باشند. با این حال در دوران کوتاهی شاهد تحولات خونینی در منطقه بودیم و این اتفاقات همچنان در سوریه ادامه دارد. با این حال باید پذیرفت که تاریخ به عقب برنمی‌گردد و مردم کشورهای منطقه باید مثل کشورهای دیگر بتوانند حرف خود را بزنند.
وی گفت: چند سال قبل هم اصولگرایان و هم اعتدال گرایان و اصلاح طلبان درایران ترکیه را الگو می‌دیدند، (البته ما هیچ وقت نه برای ایران و نه سایر کشور‌ها خود را الگو ندیدیم) در حالی که امروز اینطور نیست.
این دیپلمات ترکیه با متفاوت خواندن تجربه ترکیه در جهان اسلام افزود: ترکیه از معدود کشورهایی است که به طور واقعی دموکراسی لائیک را پیگیری کرده و به خصوص بعد از به قدرت رسیدن عدالت و توسعه مدل ترکیه بیشتر مد نظر قرار گرفت؛ البته بعد از ظهور جریان‌هایی مثل القاعده و سازمان‌های تروریستی علیه جهان اسلام سیاه نمایی شد، اما ترکیه کشوری بود که توانست بین اسلام و دموکراسی آشتی ایجاد کند.
وی ادامه داد: از امتیازهای ایران و ترکیه روابط بین ملت‌هایشان است و حتی اگر دولت‌ها به هم نزدیک نباشند که بنظرم هستند، مردم دو کشور هیچ وقت رفتاری که روابط دو کشور را خدشه‌دار کند نداشته‌اند.
سفیر ترکیه در تهران گفت: ایران و ترکیه مجبور هستند با هم روابط خوب داشته باشند و هر قدر که این نگاه را نهادینه کنیم، در روابط دوجانبه منطقه شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود. البته دو کشور در حوزه‌هایی باهم رقیب هستند که دلیل آن شاید شباهتهای دو کشور باشد.
وی ادامه داد: دو کشور دارای وزن مشابهی هستند و علاوه بر سابقه فرهنگی، ظرفیتهای اقتصادی بالایی دارند. حجم اقتصاد ترکیه دو برابر ایران است، اما ایران هم ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و می‌تواند در کوتاه مدت جهش بزرگی داشته باشد.
هاکان تکین خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه درخاورمیانه دو کشور مهم غیر عربی هستند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب دو کشور رقیب هم نشان داده می‌شدند و بعد از انقلاب این رویه تغییر کرد. در تحولات اخیر هم بحث رقابت دو کشور مطرح شده است.
سفیر ترکیه تاکید کرد: ما ایران را رقیب خود نمی‌بینیم بلکه شریک می‌بینیم و اگر رقابتی هم باشد می‌تواند رقابت سازنده بین دو کشور باشد.
این دیپلمات ترکیه افزود: ماهیچ وقت نمی‌خواستیم ایران منزوی باشد. در سالهای گذشته به دلیل برنامه هسته‌ای خیلی از کشور‌ها تلاش کردند ایران را منزوی کنند، اما ترکیه در بسیاری از سازمان‌ها و حتی در شورای امنیت به نفع ایران رای داد.
هاکان تکین با تاکید براینکه بین ایران و ترکیه در منطقه اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما در مورد سوریه هر دو کشور مدافع تمامیت ارضی این کشور هستند، افزود: هردو کشور مدافع تمامیت ارضی سوریه هستند و دولتی را می‌خواهند که مردم سوریه ترجیح می‌دهند. البته در اینکه از چه راهی می‌توان به این اهداف رسید باهم اختلاف نظر جدی دارند و باید بتوانیم درباره این موضوع فکر کنیم.
هاکان تکین گفت: به خاطر مسائل سوریه فاصله‌ای بین دو کشور ایجاد شده و در دو کشور هم از سوی مقامات و هم رسانه‌ها همدیگر را متهم می‌کنند و با وجود تمام این مسائل ما می‌توانیم درباره سوریه باهم گفت: گو داشته باشیم.
وی با اشاره به مذاکرات آستانه گفت: آخرین نمونه این گفت‌وگو‌ها روندی است که بخصوص بعد از اتفاقات حلب آغاز شد و ترکیه به همراه روسیه و ایران مذاکرات سه جانبه‌ای را بخصوص درباره قطع درگیری‌ها در سوریه انجام دادند و توانستیم موفقیتهایی کسب کنیم که البته کافی نیست و باید ادامه داشته باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *