تامین مالی بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در کشور از بازار سرمایه

17:09 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۴۲۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
فاز نخست پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان با ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی، افتتاح شد.
به گزارش گروه اقتصاد ، با توجه به مفاد بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر " تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط. " فعالیت‌های خوبی تاکنون از سوی بازار سرمایه انجام شده که مشارکت در تامین مالی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس ازجمله آن است.
 
دست اندرکاران بازار سرمایه به واسطه رسالت پیش روی خود در راستای تحقق سیاست ها‌ی اقتصاد مقاومتی؛ با مشارکت در تامین مالی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در کشور گامی بلندی را در جهت عملیاتی شدن شعار سال مبنی بر "اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال " برداشته اند که در نوع خود قابل تحسین است.
 
محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در این زمینه گفت: با توجه به اتمام فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نیاز به سرمایه درگردش این پالایشگاه بزرگ در راستای خودکفایی کشور به واردات بنزین؛ شرکت تامین سرمایه آرمان پیشنهاد انتشار اوراق سلف استاندارد بنزین تولیدی این پالایشگاه را به شرکت بورس انرژی ارایه و با دریافت مجوز از سوی هیات پذیرش بورس انرژی؛ اقدام به انتشار ۳ هزار میلیارد ریال ازاین اوراق کرد.
 
به گفته وی افتتاح این پروژه؛ در کنار خودکفایی کشور از واردات بنزین در صورت بهره برداری کامل؛ می‌تواند ایران را به یک هاب قیمت گذاری در زمینه فرآورده‌های نفتی در منطقه تبدیل کند.
 
مدیر سابق نظارت بر بازار‌ها و بورس‌های سازمان بورس افزود: بهره برداری کامل این پالایشگاه، از ۲ بعد تولید و استفاده از میعانات گازی می‌تواند نقش مهمی را در راستای "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال "ایفا کند.
 
در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ۴ تولید می‌شود.
 
با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵، تولید بنزین در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده است و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می‌پیوندد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *