کمک بلاعوض 12.5 میلیون دلاری موسسه جایکا به شرکت کنترل کیفیت هوای‌تهران

15:35 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۴۱۷۳
با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران صدور مجوز مبادله نامه با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در زمینه اخذ کمک‌های بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای‌تهران با قید یک فوریت در دستور کار شورا قرار گرفت.

آلودگی هوابه گزارش گروه جامعه ، در سیصد و چهل و چهارمین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه دو فوریتی "صدور مجوز مبادله نامه با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در زمینه اخذ کمک های فنی و مالی بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای تهران "مورد بررسی قرار گرفت.

در این زمینه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طرحی مبنی بر همکاری متقابل میان شرکت های کنترل کیفیت هوای تهران و شرکت جایکا ژاپن به منظور انتقال تجهیزات و تکنولوژی آنالیز منابع آلودگی هوا به ایران ارائه کرد.

وحید حسینی، رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در تشریح این امر گفت: هم اکنون برای آنالیز منابع آلودگی هوا ما به کشورهای خارجی وابسته هستیم و نمونه ها برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه های این کشورها ارسال می شود که در صورت نهایی شدن این قرارداد شرکت جایکا متعهد می شود علاوه بر نصب و راه‌اندازی این آزمایشگاه در مدت ۴ سال تکنولوژی و آموزشهای لازم را به طرف ایرانی منتقل کند.

حسینی افزود: شهرداری تهران نیز در این تفاهم دوجانبه سوله ای را برای نصب تجهیزات آزمایشگاه احداث می کند که مبلغی بالغ بر ۲ میلیارد تومان بدین منظور از سوی شورا پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: این طرح به جز هزینه احداث آزمایشگاه ، هزینه دیگری برای طرف ایرانی ندارد و شرکت ژاپنی این پروژه را در قالب تعهدات بین المللی با سازمان ملل انجام میدهد.

در ادامه جلسه محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن حمایت از این طرح گفت: کشورهای اروپایی و توسعه یافته در قبال آلوده کردن هوای جهان، تولیدات صنعتی و صادراتشان متعهد هستند مبالغ و خدماتی را برای حفظ محیط زیست هزینه کنند که در قالب این قرارداد ها تعهداتشان را به سازمان ملل می پردازند.

رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران افزود: بنده در گذشته و زمانی که در سازمان فنی و حرفه‌ای مسئولیت داشتم همکاری های مشترک بسیار خوبی باشرکت جایکا ژاپن داشتیم و شهرداری تهران نیز سابقه طولانی با این شرکت داشته است.

لازم به ذکر است هیات وزیران کشور ژاپن مجوز امضای توافقنامه اصلی را صادر کرده است و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران این توافق‌نامه میان شهردارتهران و سفیر ژاپن در ایران امضا می شود.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورا نیز گفت: این یک پروژه ی توسعه ای بسیار خوب برای شهر است اما در این میان باید سهم سازمان محیط زیست از وظایف معلوم شود. در حال حاضر تمام بار در حوزه آلودگی هوا بر دوش شهرداری است لذا تعیین وظایف دستگاه ها و سازمان های دخیل باید مشخص شود.

در ادامه اعضای شورا خواستار بررسی بیشتر این لایحه از سوی کمیسیون ها شدند که با رای گیری اعضا این لایحه با قید یک فوریت در دستر کار شورا قرار گرفت.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *