مهمترین راهبردهای کاهش مصرف آنتی بیوتیک در محصولات دامی

16:44 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۴۱۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:آموزش و توانمندسازی مستمر دامپزشکان و نظارت دستگاه های حاکمیتی، مهمترین راهبردهای مقاومت میکروبی و کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها است.
مهمترین راهبردهای کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در محصولات دامیبه گزارش گروه اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، مهدی خلج با اشاره به شعار سال دامپزشکی جهانی با عنوان "مقاومت ضد میکروبی، از آگاهی تا اقدام به وظایف خطیر دامپزشکان در عرصه کنترل و کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها اشاره کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور راهکارهای تحقق این امر را عاملیت و نظارت دامپزشکان در تجویز و تداوم مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها دانست و افزون بر آن لزوم توزیع آنتی بیوتیک صرفا از منابع مجاز را مهم شمرد.

خلج در ادامه آموزش و توانمند سازی مستمر دامپزشکان و نظارت دستگاههای حاکمیتی را مهمترین راهبردهای مقاومت ضد میکروبی و کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها دانست.

خلج افزود: اخیراً دو قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که می‌تواند به ما کمک بسیار زیادی کند. قانون اول این است که مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی، دارو و مواد زیستی بر اساس آنچه سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند، می‌توانند ممیزی‌های داخلی و خارجی انجام دهند که به دلیل وسعت کار باید از ظرفیت‌های مردمی بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: در قانون دوم، دامپزشکان نسخه پیچ کد دارویی دریافت می کنند و دارو در سامانه ثبت می شود. بلافاصله برای پرورش دهندگان، پرونده دارویی تشکیل و دوره مصرف دارو توسط دامپزشک و پرورش دهندگان مشخص می شود تا باقیمانده دارویی تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، برخی فعالان اقتصادی گرچه نمی توانند مانع اجرای مقررات ضوابط بهداشتی شوند اما مقداری مشکل ایجاد می کنند.

وی بر اهمیت صادرات غیرنفتی در بخش دام و فرآورده های خام دامی و نهاده ها تاکید کرد و گفت: امیدوارم امسال به یک اقتصاد پایدار و تجارت بین المللی با رعایت الزامات برسیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *