امکان رد صلاحیت نامزدهای تایید صلاحیت شده وجود دارد/ درجه بندی تخلفات انتخاباتی

12:56 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۴۰۸۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: استانها هنوز مشغول به رسیدگی شکایات ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراها هستند و هنوز هیچ نتیجه قطعی ای به بیرون اعلام نشده است.
شاه نشین-گروه سیاسی: "امکان رد صلاحیت نامزدها در زمان تبلیغات انتخاباتی وجود دارد." این جمله را احمد امیرآبادی فراهانی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان قم گفت و اضافه کرد: "اگر حکم دادگاهی از نامزد تأیید صلاحیت شده پیدا شود یا نامزدی در حین تبلیغات انتخاباتی تخلفی صورت دهد، هیأت نظارت استان می‌تواند از هیأت مرکزی نظارت تقاضا کند تا نامزد مورد نظر رد صلاحیت شود." محمد محمودی شاه‌نشین در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی با تایید جمله فوق اظهار کرد: در هر زمان و موقعیت اگر جرمی از سوی یکی از کاندیداها مطرح شود قابل بررسی است.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه هرجرمی حکم مربوط به خود را دارد، افزود: برخی از این جرم‌ها کیفری هستند و بعضی از تخلفات باید به دادگاه ویژه مستقر در دادگستری که مخصوص انتخابات است، ارجاع شود، رسیدگی به این جرمها تفاوت دارد بعضی از این جرم‌ها بایستی توسط هیئت اجرایی یا هیئت نظارت یا هیئت استان و یا یک زمانی هم این جرم بایستی از سوی هیئت مرکزی بررسی شود این مراحل تخلفات است.

به گفته رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برخی از تخلفات انتخاباتی بازدارنده است و تخلفات درجه بندی می شوند.

وی درخصوص احکام تخلفات در زمان انتخابات نیز عنوان کرد: اگر برای کسی احکامی بعد از انتخابات صادر شود باید به شوراهای حل اختلاف استانها برود، اگر قبل از انتخابات و یا در {زمان} بررسی صلاحیت ها باشد باید به هیئت های اجرایی و نظارت برود.

محمودی شاهنشین یادآور شد: در این فاصله اگر حکمی ارسال شود، دوباره توسط هیئت مرکزی به هیئت های استان با حضور هیئت نظارت شهرستان مجددا بررسی می کنند و نظرشان را به هیئت مرکزی اعلام می کنند.

وی گفت: تمام تخلفات انتخاباتی به دقت رصد می شود و چنانچه این تخلفات مانع حضور شخص در انتخابات شود، جلوی حضور وی گرفته می شود، حتی اگر احکامی در این فاصله 10 الی 15 روزه برای کسی صادر شود، هیات نظارت مرکزی ورود کرده و اقدام قانونی خواهد کرد.

رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: 55 هزارنفر در شهرها، در انتخابات شوراها نام نویسی کردند که حدود 4800 نفرشان رد شده بودند و قریب به 80 درصدشان شکایت شان را در آن 4 روز مقرر به استانها فرستاده اند.

وی اضافه کرد: استانها هنوز مشغول به رسیدگی شکایات ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراها هستند و هنوز هیچ نتیجه قطعی ای اعلام نشده است.
 
انتهای پیام/  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *